Panasonic Lumix DMC-FX01 - test aparatu
4. Optyka
FX01 jest pozbawiony możliwości zmiany wartości przysłony, dlatego dla danej ogniskowej dysponowaliśmy tylko jedną jej wartością ustawianą automatycznie przez aparat.
Wykres powyżej przedstawia wartości rozdzielczości w centrum obrazu. Maksymalna wartość przy ogniskowej 70 mm to 1660 LW/PH. Dla granicznych ogniskowych 28 i 102 mm rozdzielczość spada odpowiednio do 1550 i 1490 LW/PH.
Na brzegu kadru sytuacja odwraca się. Oczywiście ogólna rozdzielczość wypada gorzej ale w tym wypadku, to dla zakresów 28 i 102 mm, rozdzielczość jest największa i sięga 1280 i 1340 LW/PH, a w środku czyli dla 70 mm, wynosi tylko 1200 LW/PH.
Szkoda, że nie możemy sprawdzić rozdzielczości dla innych zakresów przysłon. Niepozorny FX01 wydaje się być porównywalny do Canona A610, który przy maksymalnej aperturze zanotował rozdzielczość 1580 LW/PH dla ogniskowej 35 mm.
Aberracja chromatyczna
Duża aberracja pojawia się dla szerokiego kąta i sięga prawie 0.126%. Ze wzrostem ogniskowej jednak spada i przy 70 mm osiąga zauważalną wartość 0.071%, a przy 102 mm już tylko 0.045%.
Dystorsja
Przy szerokim kącie widzenia obiektyw charakteryzuje się widoczną dystorsją beczkową na poziomie -2.25%. Dla zakresu ogniskowych 60 mm spada do 0.29% (dystorsja poduszkowa) ale przy 102 mm zwiększa się nieznacznie osiągając 0.77%.
Koma i astygmatyzm
Dla górnej granicy ogniskowej 102 mm koma zarówno na w centrum jak i na brzegu jest nie widoczna.
Astygmatyzm tylko dla 28 mm uzyskał wartość średnią 9%. Przy ogniskowych 70 i 102 mm spadł do niewielkich rozmiarów 5% i 4%.
Winietowanie
Widoczne winietowanie na poziomie 26% (-1.57 wartości przysłony) jest charakterystyczne dla tego obiektywu dla ogniskowej 28 mm. W zakresie 60-102 mm wartość ta spada do około 11% czyli -0.54 wartości przysłony.
Odblaski
Nie powiodły się wielokrotne próby złapania odblasków. Warstwy antyodbiciowe zastosowane w aparacie są najwyraźniej bardzo dobrej jakości.
Autofokus
Autofokus działa poprawnie w 75% przypadkach. O problemach przy fotografowaniu w trybie makro już wcześniej wspominaliśmy. W trybie tym, blisko połowa zdjęć jest nie ostra.