Panasonic Lumix DMC-FX01 - test aparatu
6. Podsumowanie
Wygląd i jakość wykonania to bezapelacyjnie ocena 6.
Przy ocenie użytkowania, jedyne zastrzeżenia mieliśmy do trybu makro, w którym trudności sprawiało ogniskowanie. Tak więc w tej kategorii wystawiamy ocenę 5-.
W przypadku optyki także nie można wiele mu zarzucić. Wysoka, jak na tę klasę aparatu, rozdzielczość. Mała dystorsja, winieta, aberracja, koma i astygmatyzm. Jedynie dla dolnego zakresu ogniskowych, czyli przy szerokim kącie widzenia wady powiększają się. Biorąc jednak pod uwagę, że mówimy tu o ekwiwalencie 28 mm, należy nieco przymknąć oko, na większą dystorsję, czy aberrację chromatyczną. Zatem ocena 5 jest tutaj chyba najodpowiedniejsza.
W tym miejscu kończymy zachwalanie. Analiza szumów i rejestrowanych kolorów nie pokazała praktycznie nic co można uznać za zaletę FX01. Tryb Auto nie radzi sobie z żadnym światłem, inne balanse bieli przy których fotografowaliśmy naszą tablicę testową, również. Aparat robi duże błędy przy zapisywaniu kolorów i mocno przesyca obraz. Najwyraźniej jest to celowe rozwiązanie konstruktorów skierowane do kobiet, które bardziej niż mężczyźni, czułe są na cukierkowe kolory, intensywnie niebieskie niebo czy soczyście zieloną trawę. W zdjęciach z FX01 jest coś jeszcze, co zaniża ocenę tego aparatu. Zachęcamy do obejrzenia przykładowych fotografii i zwrócenia uwagi na "kaszkę" kolorowych pikseli, którą widać wyraźnie oglądając obraz w pełnej rozdzielczości. W przypadku szumów mamy duże rozdzielenie w zakresie składowych R i B oraz G i Y. Nie dość tego, wartości szumów są i tak wysokie. W kategorii Własności matrycy nie możemy wystawić więcej niż 3.
Podsumujmy krótko wady i zalety FX01.
Zalety:
- małe rozmiary, ergonomiczna obudowa
- przejrzyste i bogate menu
- szybki
- dobra rozdzielczość
- użyteczny przy fotografowaniu krajobrazów szeroki kąt (f=28 mm)
- bardzo czytelny wyświetlacz
- duża żywotność baterii
- znikoma dystorsja obiektywu dla tele
- niewielka koma
- brak odblasków
- mały astygmatyzm
- problemy z funkcją makro
- duża aberracja chromatyczna dla 35 mm, w pozostałym zakresie duża
- duże winietowanie dla 35 mm
- duże przesycenie kolorów
- duży błąd koloru na zdjęciu
- bardzo wysokie szumy dla składowych R i B
Przykładowe zdjęcia