Panasonic Lumix DMC-FX01 - test aparatu
5. Własności matrycy
Możliwe ustawienia balansu bieli w Lumixie to tryb Automatyczny, Dzień słoneczny, Dzień pochmurny i Światło jarzeniowe. Istnieje także możliwość wybrania własnego wzorca bieli. Sprawdziliśmy jak balans bieli Auto radzi sobie ze światłem lamp o stałej temperaturze barwnej 5000K, światłem jarzeniowym, mieszanym (jarzeniowe plus lampy) i wbudowaną lampą błyskową. Dodatkowo wykonaliśmy zdjęcia testowej tablicy kolorów przy balansie bieli Dzień słoneczny i Dzień pochmurny w świetle lamp oraz w świetle jarzeniowym przy balansie Światło jarzeniowe. Dokładne rezultaty można zobaczyć w tabeli. Omówmy jednak w skrócie jak FX01 radzi sobie z kolorami.
Zacznijmy od końca, czyli od światła jarzeniowego i balansu bieli
Światło jarzeniowe. Częste problemy z taką kombinacją wśród aparatów cyfrowych
nie ominęły również tego aparatu. Kolory zostały niedosycone o 14.6%, a średni
błąd koloru w tym wypadku wyszedł dość wysoki, bo prawie 12.
W pozostałych kombinacjach balansu i światła Lumix FX01 ma wyraźną tendencję do przesycania kolorów o 15-19%, utrzymując średni błąd koloru na płaszczyźnie L*a*b* w okolicach 6.5. Przy balansie Auto światło lamp zostało przesycone do 116.3% (średni błąd koloru 6.74), światło mieszane nieco wyżej, 117.3% i błąd 6.49, a obraz w świetle lampy błyskowej aparatu 119% i błąd 6.71. Światło lamp przy balansie Dzień słoneczny dało najlepszy wynik 115.2% z błędem koloru 6.29. Przy takim samym świetle, balans bieli Dzień pochmurny przesycił zdjęcie do 119.6% z błędem koloru aż 10.1.
Jaki z tego morał? Pomijając balans bieli Światło jarzeniowe, Lumix FX01 będzie nam zawsze przesycał kolory i dawał obrazy o niezbyt wiernym odwzorowaniu kolorów. Niektórym użytkownikom podoba się taka praca aparatu, kiedy to otrzymujemy zdjęcia ''przekolorowane''. Zachęcam więc do przeanalizowania fotografii tablicy kolorów.
Szumy
Na wykresie poniżej widać wyraźne rozdzielenie szumów w składowych czerwonej R i niebieskiej B oraz zieleni G i luminancji Y. Podobne zachowanie można dostrzec w BenQ E600, jednak w Lumixie FX01 szumy Y i G trzymają się na podobnym poziomie. Widać wyraźny skok między 200, a 400 ISO, który wskazuję na granicę stosowalności zakresu czułości do 200 ISO. Skutki wysokich szumów w R i B widać wyraźnie w tabeli na wycinkach z tablicy szarości i zdjęciach scenki.
80 ISO | 100 ISO | 200 ISO | 400 ISO |
80 ISO | |
100 ISO | |
200 ISO | |
400 ISO |
Bardzo ciekawą automatyczną funkcją FX01 jest scena Gwieździste niebo. W tym trybie aparat ustawia czułość 80 ISO i wykonuje opcjonalnie ekspozycję o długości 15, 30 lub 60 sekund. Przy takich parametrach ekspozycji istnieje możliwość wykonania zdjęcia nieba lub artystycznego zdjęcia z użyciem statywu stosując długie ekspozycje. Fotografując nieoświetloną tablice szarości sprawdziliśmy szumy matrycy przy tak długich czasach naświetlania.
Przy ekspozycji 15 sekundowej szumy dla składowych RGBY wyniosły odpowiednio 1.28, 0.93, 2.27 i 0.78%. Przy 30 sekundach mamy niewielki wzrost szumów do 1.48, 1.08, 2.60 i 0.92% ale dla 60 sekund skok do wartości aż 5.99, 4.12, 8.41 i 3.85%.
Zakres tonalny
Całkowity zakres tonalny wyniósł 6.31 dla czułości 80 i 200 oraz 5.98 dla ISO 100 i 5.65 dla 400. Jest to wynik w miarę dobry. Wykres zakresu tonalnego od czułości aparatu dla dwóch poziomów jakości wysokiej i dobrej widać poniżej.
W tabeli zestawiliśmy zdjęcia tablicy szarości wykonane w przy różnych czułościach. Należy kliknąć w miniaturkę aby zobaczyć oryginalny rozmiar.
ISO | Tablica szarości |
80 | |
100 | |
200 | |
400 |