Panasonic Lumix DMC-G5 - test aparatu
5. Balans bieli
W przypadku zapisywanie zdjęć w formacie JPEG Panasonic G5 pozwala wybrać następujące ustawienia balansu bieli:
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Pochmurno,
- W cieniu,
- Żarówka,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (możliwość zapamiętania dwóch ustawień),
- Skala temperaturowa.
Temperaturę barwową możemy ustawiać w zakresie od 2500K do 10000K. W przypadku każdego z ustawień mamy dodatkowo możliwość korygowania temperatury barwowej za pomocą tablicy kolorów o kierunkach: BURSZTYNOWY - NIEBIESKI oraz ZIELONY - CZERWONY.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na zdjęciach 24-polowej tablicy kolorów X-rite. Następnie za pomocą programu Imatest wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.88 | 102.6 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.78 | 102.4 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.80 | 107.0 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 6.28 | 108.6 |
Żarówki | Auto | 24.2 | 129.0 |
Żarówki | żarówki | 6.78 | 94.8 |
Żarówki | 3000K | 7.43 | 95.1 |
5500K | Auto | 6.90 | 106.6 |
5500K | 5500K | 8.23 | 110.9 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.84 | 99.7 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.71 | 99.3 |
Na podstawie wyników z powyższej tabeli możemy stwierdzić, że balans bieli w Lumixie G5 działa bardzo dobrze. Jedynym wyjątkiem jest automatyczne ustawienie kolorystyki przy świetle żarowym. Nie jest to jednak wyjątek wśród aparatów cyfrowych. Przy takim oświetleniu podobny problem ma prawie każdy z nich. Zwracamy uwagę na niewielki poziom przesycenia barw. W tabeli poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki pomiarów.