Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-G5 - test aparatu

13 lutego 2013

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Zakres tonalny wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Wyniki otrzymane dla Panasonika G5 prezentujemy na poniższym wykresie.


Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny

Porównanie powyższego wykresu z wykresami pokazującymi zakres tonalny Olympusa E-PL5 pokazuje dużą przewagę tego drugiego. Bezlusterkowce wyposażone w matryce formatu APS-C również charakteryzują się lepszym zakresem tonalnym. Maksymalny poziom dla najlepszej jakości obrazu równy 5.4 EV jest wynikiem dość słabym. Do tej pory podobnie wypadały aparaty systemu 4/3 oraz micro4/3. Panasonic GH3 oraz najnowsze bezlusterkowce Olympusa oznaczone numerem 5 skutecznie wyłamały się (na korzyść) z tego schematu. Panasonic G5 niestety nie.



----- R E K L A M A -----

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
160 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
200 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
400 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
800 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
1600 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
3200 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
6400 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
12800 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
160 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
200 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
400 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
800 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
1600 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
3200 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
6400 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
12800 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny

Na koniec tego rozdziału pokazujemy, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy chcemy rozjaśnić je lub przyciemnić. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 160 i przysłonie f/14, a także ISO 200 i przysłonie f/16 oraz ISO 1600 i przysłonie f/11. Czasy otwarcia migawki dla niskich czułości wynosiły 30 s, a dla wysokiej czułości 2 s. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y za pomocą programu dcraw i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe. Porównania dokonujemy z analogicznymi zdjęciami wykonanymi w tym samym czasie Olympusem E-PL5.


Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny


0 EV +4 EV
ISO 160
G5 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
ISO 200
G5 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
E-PL5 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
ISO 1600
G5 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
E-PL5 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny

Takie samo porównanie, jak w tabeli powyżej, zrobiliśmy w teście Olympusa E-PL5. Wnioski pozostają więc te same. Panasonic G5 wypada w nim wyraźnie słabiej. W rozjaśnionych zdjęciach nim wykonanych praktycznie nie widać obrazu, a jedynie szum. E-PL5 pod tym względem radzi sobie całkiem dobrze.

Mniejszy zakres tonalny w Panasoniku przekłada się również na słabsze efekty przyciemniania jasnych partii obrazu. Na tych fragmentach zdjęć pozostają spore powierzchnie przepaleń.


0 EV −4 EV
ISO 160
G5 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
ISO 200
G5 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
E-PL5 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
ISO 1600
G5 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny
E-PL5 Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-G5 - Zakres tonalny