Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-G5 - test aparatu

13 lutego 2013

6. Jakość obrazu JPEG

Najbardziej popularnym formatem zapisu zdjęć w aparatach cyfrowych jest JPEG. Panasonic DCM-G5 daje do wyboru dwa stopnie kompresji oraz trzy rozmiary: L, M, S. Liczba pikseli zależy też od wybranych proporcji obrazu: 4:3, 3:2, 16:9 raz 1:1. Szczegółowe informacje podajemy w poniższej tabeli:


Ustawienia Rozmiar obrazu
Proporcje obrazu 4:3
L (16M) 4608x3456
M (8M) 3264x2448
S (4M) 2336x1752
Proporcje obrazu 3:2
L (14M) 4608x3072
M (7M) 3264x2176
S (3,5M) 2336x1560
Proporcje obrazu 16:9
L (12M) 4608x2592
M (6M) 3264x1840
S (2M) 1920x1080
Proporcje obrazu 1:1
L (12M) 3456x3456
M (6M) 2448x2448
S (3M) 1744x1744

Czułość można zmieniać w zakresie od ISO 160 do 12800 z krokiem 1/3 EV lub 1 EV. Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych w formacie JPEG. Dla porównania prezentujemy także wycinki dla Olympusa E-PL5 oraz Sony NEX-6. Oczywiście każdy z Czytelników może wstawić sobie do porównania inny aparat z dostępnej listy.





----- R E K L A M A -----

Przy niskich czułościach praktycznie nie widać różnić jakości obrazu na doświetlonych zdjęciach pochodzących z różnych bezlusterkowców. Ewentualne różnice dotyczą głównie stopnia wyostrzania. Poważne różnice widać dopiero przy czułościach najwyższych. Na podstawie porównania wycinków dla ISO 6400 i ISO 12800 możemy stwierdzić, że Panasonic G5 niestety nie należy do czołówki pod względem jakości JPEG-ów. Zdecydowanie lepiej wypada tutaj Olympus E-PL5 oraz Sony NEX-6. Porównanie z Canonem EOS-M jest już bardziej kłopotliwe ze względu na mniejsze wyostrzanie zdjęć niż w Panasoniku. W tym zestawieniu pewnie można znaleźć zwolenników jednego bądź drugiego aparatu. Porównanie z Samsungiem NX-20 jest jeszcze trudniejsze, gdyż w jego przypadku redukcja szumu bardzo rozmywa obraz.

Wyostrzanie

Zdjęcia zapisywane przez Lumixa G5 jako JPEG-i poddawane są procesowi wyostrzania. Intensywność tego procesu można ustawić w menu nagrywania pod pozycją styl zdjęć. Do dyspozycji mamy skalę od -2 do 2. Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki zapisanych jako JPEG-i ze stopniem wyostrzania na poziomie -2, 0 oraz +2. Zdjęcia wykonane zostały przy czułości ISO 200.

Panasonic DMC-G5
wyostrzenie -2 Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0 Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +2 Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG

Powyższa tabelka pokazuje, że nawet najniższy, dostępny dla użytkowników G5 stopień wyostrzania jest w rzeczywistości całkiem spory. Zwiększanie nie go nie powoduje bardzo dużych różnic w wyglądzie zdjęć. Dzieje się tak głównie dlatego, że nie ma już za wiele miejsca na zmiany wyostrzania.


Efekty obrazu

Wiele współcześnie oferowanych aparatów fotograficznych oferuje rozbudowany zestaw filtrów artystycznych, modyfikujących w charakterystyczny sposób wykonane zdjęcie. Do tej grupy należy również testowany Lumix. Do wyboru mamy następujące filtry:

  • Ekspresyjny,
  • Retro,
  • Wysoka tonacja,
  • Niska tonacja,
  • Sepia,
  • Dynamiczne czarno/białe,
  • Mocny obraz,
  • Wysoka dynamika,
  • Efekt krosowania,
  • Efekt zabawki,
  • Efekt miniatury,
  • Miękka ostrość,
  • Filtr gwiezdny,
  • Obraz jednobarwny.

Poniżej prezentujemy przykładowe efekty działania poszczególnych filtrów.

Bez filtru
Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG
Ekspresyjny
Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG
Retro
Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka tonacja
Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG
Niska tonacja
Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG
Sepia
Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG
Dynamiczne czarno-białe
Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG
Mocny obraz
Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka dynamika
Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG
Efekt krosowania
Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG
Efekt zabawki
Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG
Efekt miniatury
Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG
Miękka ostrość
Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG
Filtr gwiezdny
Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG
Obraz jednobarwny
Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG


Funkcja HDR

Panasonic G5 ma wbudowaną funkcję HDR. Użytkownik nie ma niestety możliwości wybierania zakresu EV. Czasami więc okazuje się ona przydatna, a czasami zdjęcia zrobione przy jej użyciu wyglądają nienaturalnie. Poniżej pokazujemy przykład działania tej funkcji.


HDR wyłączone
Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG
HDR włączone
Panasonic Lumix DMC-G5 - Jakość obrazu JPEG