Panasonic Lumix DMC-G5 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Najbardziej popularnym formatem zapisu zdjęć w aparatach cyfrowych jest JPEG. Panasonic DCM-G5 daje do wyboru dwa stopnie kompresji oraz trzy rozmiary: L, M, S. Liczba pikseli zależy też od wybranych proporcji obrazu: 4:3, 3:2, 16:9 raz 1:1. Szczegółowe informacje podajemy w poniższej tabeli:
Ustawienia | Rozmiar obrazu |
Proporcje obrazu 4:3 | |
L (16M) | 4608x3456 |
M (8M) | 3264x2448 |
S (4M) | 2336x1752 |
Proporcje obrazu 3:2 | |
L (14M) | 4608x3072 |
M (7M) | 3264x2176 |
S (3,5M) | 2336x1560 |
Proporcje obrazu 16:9 | |
L (12M) | 4608x2592 |
M (6M) | 3264x1840 |
S (2M) | 1920x1080 |
Proporcje obrazu 1:1 | |
L (12M) | 3456x3456 |
M (6M) | 2448x2448 |
S (3M) | 1744x1744 |
Czułość można zmieniać w zakresie od ISO 160 do 12800 z krokiem 1/3 EV lub 1 EV. Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych w formacie JPEG. Dla porównania prezentujemy także wycinki dla Olympusa E-PL5 oraz Sony NEX-6. Oczywiście każdy z Czytelników może wstawić sobie do porównania inny aparat z dostępnej listy.
Przy niskich czułościach praktycznie nie widać różnić jakości obrazu na doświetlonych zdjęciach pochodzących z różnych bezlusterkowców. Ewentualne różnice dotyczą głównie stopnia wyostrzania. Poważne różnice widać dopiero przy czułościach najwyższych. Na podstawie porównania wycinków dla ISO 6400 i ISO 12800 możemy stwierdzić, że Panasonic G5 niestety nie należy do czołówki pod względem jakości JPEG-ów. Zdecydowanie lepiej wypada tutaj Olympus E-PL5 oraz Sony NEX-6. Porównanie z Canonem EOS-M jest już bardziej kłopotliwe ze względu na mniejsze wyostrzanie zdjęć niż w Panasoniku. W tym zestawieniu pewnie można znaleźć zwolenników jednego bądź drugiego aparatu. Porównanie z Samsungiem NX-20 jest jeszcze trudniejsze, gdyż w jego przypadku redukcja szumu bardzo rozmywa obraz.
Wyostrzanie
Zdjęcia zapisywane przez Lumixa G5 jako JPEG-i poddawane są procesowi wyostrzania. Intensywność tego procesu można ustawić w menu nagrywania pod pozycją styl zdjęć. Do dyspozycji mamy skalę od -2 do 2. Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki zapisanych jako JPEG-i ze stopniem wyostrzania na poziomie -2, 0 oraz +2. Zdjęcia wykonane zostały przy czułości ISO 200.
Panasonic DMC-G5 | |||
wyostrzenie -2 | |||
wyostrzenie 0 | |||
wyostrzenie +2 |
Powyższa tabelka pokazuje, że nawet najniższy, dostępny dla użytkowników G5 stopień wyostrzania jest w rzeczywistości całkiem spory. Zwiększanie nie go nie powoduje bardzo dużych różnic w wyglądzie zdjęć. Dzieje się tak głównie dlatego, że nie ma już za wiele miejsca na zmiany wyostrzania.
Efekty obrazu
Wiele współcześnie oferowanych aparatów fotograficznych oferuje rozbudowany zestaw filtrów artystycznych, modyfikujących w charakterystyczny sposób wykonane zdjęcie. Do tej grupy należy również testowany Lumix. Do wyboru mamy następujące filtry:
- Ekspresyjny,
- Retro,
- Wysoka tonacja,
- Niska tonacja,
- Sepia,
- Dynamiczne czarno/białe,
- Mocny obraz,
- Wysoka dynamika,
- Efekt krosowania,
- Efekt zabawki,
- Efekt miniatury,
- Miękka ostrość,
- Filtr gwiezdny,
- Obraz jednobarwny.
Poniżej prezentujemy przykładowe efekty działania poszczególnych filtrów.
Funkcja HDR
Panasonic G5 ma wbudowaną funkcję HDR. Użytkownik nie ma niestety możliwości wybierania zakresu EV. Czasami więc okazuje się ona przydatna, a czasami zdjęcia zrobione przy jej użyciu wyglądają nienaturalnie. Poniżej pokazujemy przykład działania tej funkcji.
HDR wyłączone |
HDR włączone |