Nikon D600 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla D600 prezentujemy na poniższym wykresie. Tradycyjnie wyznaczyliśmy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został wyznaczony z plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.
Musimy przyznać, że wyniki D600 w tej kategorii miło nas zaskoczyły. W szczególności wynik na poziomie niemal 8.3 EV jaki zanotował testowany aparat przy najniższej natywnej czułości, czyli ISO 100 dla najlepszej jakości obrazu jest naprawdę imponujący. Przypomnijmy, że w tej samej kategorii D800 osiągnął wartość zakresu tonalnego na poziomie niemal 8 EV, czyli nieznacznie gorzej. Warto także dodać że Nikon D600 wyraźnie pokonuje Canona 5D Mark III w tym pojedynku, który zanotował jedynie 6.6 EV. Trzeba jednak zauważyć, że podobnie jak w przypadku D800 widać wyraźny spadek przy przejściu do ISO 200, dla którego D600 notuje już tylko wartość 6.7 EV.
Nikon D600 wypada również bardzo dobrze dla pozostałych kryteriów jakości obrazu. Przy stosunku sygnału do szumu na poziomie 4 notuje maksymalny wynik na poziomie ponad 10.4 EV, a przy najmniej wymagającym kryterium nawet 12.5 EV. W tej kategorii także wyprzedza nieznacznie swojego bardziej zaawansowanego brata D800 i wyraźnie pokonuje Canona 5D Mark III.
Oczywiście otwartą kwestią pozostaje pytanie jak na te wyniki wpływa proces wyostrzania w jednej współrzędnej, którego istnienie dopuszczamy po analizie dotyczącej rozdzielczości i przebiegów funkcji MTF.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
50 | ||||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
50 | ||||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Podobnie jak w przypadku modelu D800 dla czułości ISO 100 odzyskiwanie szczegółów z ciemnych partii obrazu dało bardzo dobry efekt. Co prawda w D3x również widać sporo elementów obrazu po rozjaśnieniu, jednak w jego przypadku szum bardziej się uwydatnił, a efekt końcowy nie wygląda tak dobrze jak w D600. Dla ISO 1600 sytuacja nie wygląda już tak dobrze. Mimo iż w obu przypadkach po rozjaśnieniu szum dał bardzo wyraźnie o sobie znać, to jednak wciąż efekt końcowy wygląda lepiej w D600. Warto jednak zwrócić uwagę na jeden fakt. W przypadku obu czułości wyjściowe zdjęcia z D600, są minimalnie jaśniejsze niż z D3x, mimo że zdjęcia oboma aparatami były wykonywane w tym samym czasie i przy tym samym oświetleniu.
Wspomnianą różnicę w naświetleniu zdjęć wyraźniej widać w jasnych partiach obrazu. Na zdjęciach z D600 przepalenia obejmują znacznie większy obszar niż ma to miejsce w D3x. Owa różnica jest na tyle wyraźna, że istotnie wpływa na efekt końcowy przyciemniania obrazu, zatem trudno jednoznacznie wskazać, który z porównanych aparatów wypadł lepiej w tym przypadku.
Warto jeszcze pokusić się o dodatkowy komentarz w tej sytuacji. Fakt, że zdjęcia różnią się jasnością, mimo iż były wykonywane przy tym samym oświetleniu i parametrach ekspozycji oraz przy użyciu tego samego obiektywu, wskazuje, że skale czułości ISO w tych dwóch aparatach są inaczej skalibrowane.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|