Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic G 20 mm f/1.7 ASPH. - test obiektywu

16 sierpnia 2010

6. Dystorsja

Gdy oglądamy JPEG-i wykonane Panasonikiem G2 lub Olympusem E-PL1 wraz z podłączonym do nich Panasonikiem 1.7/20, wydaje nam się, że problem dystorsji jest tutaj marginalny. Potwierdzają to pomiary, które wskazują na obecność minimalnej dystorsji beczkowej, której poziom zmierzyliśmy na −0.25%.

Panasonic G 20 mm f/1.7 ASPH. - Dystorsja

Sytuacja ulega jednak diametralnej zmianie, gdy obejrzymy wywołane neutralnym programem pliki RAW. Optyka, jak na swoje parametry, generuje bardzo dużą dystorsję beczkową o wartości −3.66%. W przypadku obiektywu, który aspiruje do bycia standardem bylibyśmy w stanie wybaczyć dystorsję na poziomie do −1.5%. Wynik −3.66% zasługuje więc na poważną krytykę.

----- R E K L A M A -----

Panasonic G 20 mm f/1.7 ASPH. - Dystorsja

Testy innych obiektywów systemu Mikro 4/3 pokazują, że konstruktorzy optyki Olympusa i Panasonica zupełnie odpuścili sobie korygowanie dystorsji. Wyszli bowiem ze skądinąd słusznego założenia, że wadę tę łatwo koryguje się programowo. Trzeba jednak pamiętać o cenie, którą za to się płaci. Skorygowany na dystorsję obraz jest potem przycinany, co owocuje zmniejszeniem, czasem wyraźnym, pola widzenia. W przypadku Panasonica 1.7/20 jest to jednak cena mała, bo lekkie zawężenie pola widzenia powoduje, że jeszcze bliżej mu standardowej, pełnoklatkowej 50-tki. Żeby być uczciwym trzeba wspomnieć coś o zaletach takiego rozwiązania. Typowy projekt obiektywu jest zawsze kompromisem pomiędzy gabarytami, ceną i jakością optyki związaną z korygowaniem podstawowych wad optycznych. Gdy zupełnie odpuścimy sobie korygowanie dystorsji, uzyskujemy niejako dodatkowe stopnie swobody, które możemy przeznaczyć na lepsze korygowanie pozostałych wad lub/i zmniejszenie ceny oraz gabarytów obiektywu. Jest w tym jakaś logika. Tym bardziej, że większość amatorów fotografujących w JPEG-ach nigdy nie domyśli się nawet, że ich aparat sam z siebie koryguje dystorsję obiektywu, a pole widzenia jest przez to mniejsze niż podaje specyfikacja obiektywu.