Panasonic Lumix DMC-LX7 - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
LX7 oferuje zapis zdjęć w następującej podstawowej rozdzielczości:
- 3968 x 2232 (16:9),
- 3648 x 2736 (4:3),
- 3776 x 2520 (3:2),
- 2736 x 2736 (1:1).
- JPEG,
- RAW,
- RAW+JPEG.
- sepia,
- czarno-biały,
- standardowy,
- happy (wersja ze wzmocnionymi kolorami).
- standard,
- żywe barwy,
- naturalny,
- monochrom,
- widok,
- portret,
- własny.
Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO .
ISO 3200 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
ISO 6400 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.
Ostrość -2 |
||
Ostrość 0 |
||
Ostrość +2 |
Balans bieli
Lumix LX7 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:- Auto,
- Światło dzienne,
- Pochmurnie,
- W cieniu,
- Lampa błyskowa,
- Żarówka,
- Niestandardowy 1 oraz Niestandardowy 2 (ustawienia według wzorca),
- Temperatura w kelwinach (ustawiana ręcznie z zakresu 2500 - 10000 K)
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 15 | 113.2 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 13.1 | 115.2 |
3000K | Auto | 31.2 | 125.5 |
3000K | Żarówki | 13.4 | 98.1 |
3000K | 3000K | 15.1 | 98 |
5500K | Auto | 19 | 114.9 |
5500K | 5500K | 19.6 | 117.5 |
Jak widać, aparat dobrze radzi sobie z przetwarzaniem kolorów, choć da się zauważyć tendencję do przesycania i przesuwania kolorystyki w kierunku zieleni. Tradycyjnie spory błąd koloru występuje przy ustawieniu automatycznego balansu bieli w oświetleniu żarowym. W tym wypadku dedykowany tryb radzi sobie jednak dużo lepiej, uzyskując niemal identyczną kolorystykę, co przy ręcznie wybranej temperaturze wyrażonej w kelwinach. Co ciekawe - dla lamp dających światło o temperaturze 5500 K przy wyborze automatycznego balansu, czy też wartości w kelwinach uzyskiwany błąd jest podobny, a kolorystyka daleka od idealnej.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:
Dla czułości ISO 12800 wynik może dziwić, pamiętajmy jednak, że w tym trybie aparat redukuje rozdzielczość zdjęcia, co pozytywnie wpływa na poziom szumu. W przedziale ISO 400 - ISO 1600 szum rośnie w naturalny sposób. Wynik dla wartości ISO 3200 nieco odbiega od przewidywań, jednak trudno się doszukiwać jakiegoś specjalnego traktowania danych. Ogólnie możemy powiedzieć, że dla całego spektrum dostępnej czułości wartość szumu utrzymuje się na niskim poziomie, a jak na aparat kompaktowy jest wręcz rewelacyjnie, bowiem do wartości ISO 3200 wyznaczony poziom szumu nie przekracza 1.5%.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie zostanie zaktualizowana poniższa tabelka nowymi wycinkami testowej scenki.
Trzeba przyznać, że szum nawet na wysokich czułościach ISO nie jest widoczny. Niestety - tak samo jak detal. Jest to swoiste potwierdzenie efektywności procesu odszumiania zdjęć wykonywanego przez aparat nawet na najniższym ustawieniu tej opcji w menu. Pochwalić należy jakość obrazu do czułości ISO 800 - zdjęcia będą satysfakcjonować użytkowników, szczególnie gdy nie będą mocno przycinane. Gdy jednak chcemy uzyskać większe odbitki (np. 15 x 20 cm), okazać się może, że aby oddać szczegóły na fotografii, nie obędzie się bez wyostrzania.