Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-LX7 - test aparatu

14 grudnia 2012

5. Jakość obrazu JPEG

LX7 oferuje zapis zdjęć w następującej podstawowej rozdzielczości:

  • 3968 x 2232 (16:9),
  • 3648 x 2736 (4:3),
  • 3776 x 2520 (3:2),
  • 2736 x 2736 (1:1).
Pliki są zapisywane na karcie pamięci w formatach:
  • JPEG,
  • RAW,
  • RAW+JPEG.
Zdjęcia JPEG możemy oczywiście zapisać na karcie nie tylko w standardowej kolorystyce, ale też używając innych trybów koloru. Wybór mamy dość szeroki, jednak producent zdecydował się nieco skomplikować życie użytkownikowi lub… testerowi. Zastosował bowiem odmienne zestawy w zależności od trybu pracy aparatu. Pracując w trybie iAuto, mamy do wyboru następujące profile koloru (pozycja w menu “Tryb kol.”):
  • sepia,
  • czarno-biały,
  • standardowy,
  • happy (wersja ze wzmocnionymi kolorami).
W wypadku używania innych trybów (P,A,S,M,C1,C2) do dyspozycji mamy następujące profile (pozycja w menu “Styl zdj.”):
  • standard,
  • żywe barwy,
  • naturalny,
  • monochrom,
  • widok,
  • portret,
  • własny.
W przeciwieństwie do “trybów koloru” profile z grupy “styl zdjęć” możemy modyfikować poprzez ustawienia kontrastu, ostrości, saturacji i odszumiania. Musimy przyznać, że w tym zakresie producent wyszedł naprzeciw oczekiwaniom użytkownika.

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO .


----- R E K L A M A -----

ISO 3200
Odszumianie
słabe
Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
Odszumianie
słabe
Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
-2
Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG

Balans bieli

Lumix LX7 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:
  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • Pochmurnie,
  • W cieniu,
  • Lampa błyskowa,
  • Żarówka,
  • Niestandardowy 1 oraz Niestandardowy 2 (ustawienia według wzorca),
  • Temperatura w kelwinach (ustawiana ręcznie z zakresu 2500 - 10000 K)
Gdy programujemy według wzorca lub podajemy wartość temperatury bezpośrednio, mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w 7-stopniowej skali.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 15 113.2
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 13.1 115.2
3000K Auto 31.2 125.5
3000K Żarówki 13.4 98.1
3000K 3000K 15.1 98
5500K Auto 19 114.9
5500K 5500K 19.6 117.5

Jak widać, aparat dobrze radzi sobie z przetwarzaniem kolorów, choć da się zauważyć tendencję do przesycania i przesuwania kolorystyki w kierunku zieleni. Tradycyjnie spory błąd koloru występuje przy ustawieniu automatycznego balansu bieli w oświetleniu żarowym. W tym wypadku dedykowany tryb radzi sobie jednak dużo lepiej, uzyskując niemal identyczną kolorystykę, co przy ręcznie wybranej temperaturze wyrażonej w kelwinach. Co ciekawe - dla lamp dających światło o temperaturze 5500 K przy wyborze automatycznego balansu, czy też wartości w kelwinach uzyskiwany błąd jest podobny, a kolorystyka daleka od idealnej.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5000K
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5000K
Balans bieli: Temp. 5000K
Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG

Dla czułości ISO 12800 wynik może dziwić, pamiętajmy jednak, że w tym trybie aparat redukuje rozdzielczość zdjęcia, co pozytywnie wpływa na poziom szumu. W przedziale ISO 400 - ISO 1600 szum rośnie w naturalny sposób. Wynik dla wartości ISO 3200 nieco odbiega od przewidywań, jednak trudno się doszukiwać jakiegoś specjalnego traktowania danych. Ogólnie możemy powiedzieć, że dla całego spektrum dostępnej czułości wartość szumu utrzymuje się na niskim poziomie, a jak na aparat kompaktowy jest wręcz rewelacyjnie, bowiem do wartości ISO 3200 wyznaczony poziom szumu nie przekracza 1.5%.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Panasonic Lumix DMC-LX7 - Jakość obrazu JPEG


By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie zostanie zaktualizowana poniższa tabelka nowymi wycinkami testowej scenki.

Trzeba przyznać, że szum nawet na wysokich czułościach ISO nie jest widoczny. Niestety - tak samo jak detal. Jest to swoiste potwierdzenie efektywności procesu odszumiania zdjęć wykonywanego przez aparat nawet na najniższym ustawieniu tej opcji w menu. Pochwalić należy jakość obrazu do czułości ISO 800 - zdjęcia będą satysfakcjonować użytkowników, szczególnie gdy nie będą mocno przycinane. Gdy jednak chcemy uzyskać większe odbitki (np. 15 x 20 cm), okazać się może, że aby oddać szczegóły na fotografii, nie obędzie się bez wyostrzania.