Fujifilm X-E1 - test aparatu
1. Wstęp
Pierwszy bezlusterkowiec Fujifilm – X-Pro1 – został bardzo dobrze przyjęty na rynku. Złożyło się na to kilka czynników, m.in. bardzo dobra jakość zdjęć jaką oferuje ten model i wysoka rozdzielczość uzyskiwanych obrazów. Nie bez znaczenia był również elegancki design aparatu, przywodzący na myśl stare analogowe konstrukcje.
Niewątpliwie barierę przed zakupem tego aparatu stanowiła jego wysoka cena. Z tego względu, użytkownicy dość ostrożnie podchodzili do nowego systemu Fujifilm. Jednocześnie oczekiwano, że wkrótce producent wypuści kolejny, być może nieco uproszczony, a na pewno tańszy korpus. I rzecz jasna taki, który będzie oferował nie gorszą jakość zdjęć.
Gdy X-E1 został zaprezentowany, zainteresowanie nim wśród potencjalnych nabywców było dość duże. Na pewno przyczyniła się do tego bardziej przystępna cena tego modelu oraz informacja, że obydwa bezlusterkowce Fujifilm dzielą tą samą, 16-megapikselową matrycę X-Trans CMOS. Przypomnijmy, że znajdujące się na niej światłoczułe komórki RGB ułożone są w bardziej nieregularny sposób, w bloki o wymiarach 6×6. Dzięki temu nie ma konieczności stosowania filtra AA, gdyż obrazy generowane przez matrycę są teoretycznie wolne od efektu mory.
Porównanie standardowej matrycy z regularną mozaiką RGB (górny rysunek) z matrycą Fufjifilm X-Trans, gdzie piksele zostały ułożone w sposób bardziej nieregularny (dolny rysunek). |
Podsumowując, oczekiwania wobec X-E1 były spore, postanowiliśmy zatem sprawdzić, czy nowy bezlusterkowiec spełnia pokładane w nim nadzieje. Zapraszamy zatem do lektury kolejnych rozdziałów testu.
Aparat do testu wraz z obiektywami wypożyczył polski oddział FUJIFILM Europe GmbH, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie danych technicznych aparatów Fujifilm X-E1 i X-Pro1 a także Olympusa OM-D E-M5 i Sony NEX-6 dostępne jest tutaj.
Producent | Fujifilm |
---|---|
Model | X-E1 |
Data premiery | 2012-09-06 |
Liczba pikseli | 16 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4896 x 3264
• 4896 x 2760 (16:9) • 3264 x 3264 (1:1) • 3456 x 2304 • 3456 x 1944 (16:9) • 2304 x 2304 (1:1) • 2496 x 1664 • 2496 x 1408 (16:9) • 1664 x 1664 (1:1) • Tryby panoramy |
Matryca | 23.6 x 15.6 mm (APS-C) X-Trans CMOS, 3:2
mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków |
Procesor obrazu | EXR Pro |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF), RAW, RAW+JPEG
• Filmy: MPEG4 (MOV, H.264) • Dźwięk: stereo |
Zakres ISO | Auto (400, 800, 1600, 3200, 6400 ISO), 200 - 6400 ISO
100, 12800, 25600 ISO (tryby rozszerzone) • Bracketing ISO: 3 klatki, +/- 1/3, 2/3 lub 1 EV |
Migawka | 30 s – 1/4000 s, Bulb (do 60 min.)
w trybie P 1/4 s – 1/4000 s |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Fujifilm X
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | • 1920 x 1080 (Full HD) z szybkością 24 kl./s
• 1280 x 720 (HD) z szybkością 24 kl./s Maksymalna długość: 29 minut. |
Ogniskowanie | AF TTL oparty o detekcję kontrastu, MF
• Tryby pól AF: Strefa (49 stref EVF/LCD 7x7), Multi • Zmienny rozmiar ramki AF (5 rodzajów) • Tryb napędu AF: Pojedynczy , Ciągły, Ręczny MF • Dioda wspomagająca AF |
Pomiar światła | Pomiar TTL 256 segmentowy
Tryby pomiaru: • Wielosegmentowy, • Uśredniony, • Punktowy |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (3 rodzaje), Pod wodą
• ustawienia temperatury barwowej w skali Kelvina, • ustawienia własne wg wzorca. |
Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja z zakresie +/- 2 EV z krokiem co 1/3 EV
• Bracketing: 3 klatki, +/- 1/3, 2/3 lub 1 EV • Bracketing dynamiki tonalnej: 100, 200, 400% • Wielokrotna ekspozycja |
Programy | Automatyka programowa (P), Ekspozycja Manualna (M), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S) |
Zdjęcia seryjne | Z szybkością 6 lub 3 kl./s |
Lampa błyskowa | Wbudowana typu pop-up
• Liczba przewodnia 7 (ISO 200) • Funkcje: Auto, Auto+Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wymuszony, Synchronizacja z długim czasem ekspozycji, Błysk przytłumiony, Synchronizacja na tylną kurtynę • Synchronizacja do 1/180s |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 10 lub 2s |
Karta pamięci | Karty pamięci Secure Digital SD/SDHC/SDXC (UHS-I) |
LCD | stały, 2.8 calowy, kolorowy, TFT LCD, 460.000 punktów, pokrycie 100% kadru |
Wizjer | Elektroniczny, kolorowy, OLED, 0.5 calowy, rozdzielczość 2.360.000 punktów, pokrycie 100% kadru, punkt oczny 23 mm, korekcja dioptrii od -4 do +2, wbudowany czujnik zbliżenia oka |
Komunikacja i złącza | Złącze USB 2.0 Hi-speed, wyjście Mini HDMI, wejście mikrofonu 2.5 mm stereo
• Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge) |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy NP-W126 (7.2V, pojemność 1260 mAh, wydajność ok 350 zdjęć) |
Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy NP-W126, ładowarka BC-W126, pasek, kabel USB, zaślepka korpusu, CD-ROM, instrukcja |
Waga | 300 g (bez akumulatora i karty pamięci)
350 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 129 x 74.9 x 38.3 mm |
Dodatkowe informacje | Cyfrowe filtry symulujące efekt klisz fotograficznych (10 rodzajów) w tym Provia, Astia, Velvia oraz tryby zdjęć czarno-białych z filtrami kolorów, PRO Neg Hi, PRO Neg. Std., Sepia
Motion Panorama (do 7680 x 2160 pix w pionie lub 7680 x 1440 pix w poziomie) Funkcja elektronicznej poziomicy |
Oceny użytkowników |