Fujifilm X-E1 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla X-E1 prezentujemy na poniższym wykresie. Tradycyjnie wyznaczyliśmy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.
Dla najlepszej jakości obrazu przy czułości ISO 200, najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm notuje wartość zakresu tonalnego na poziomie 6.6 EV. X-Pro1 uzyskał taki sam wynik, ale dla wyższych ISO przewyższa X-E1 dynamiką. Przewaga waha się w granicach od 0.3 do 0.5 EV i to dla wszystkich kryteriów jakości obrazu. NEX-6 wypadł porównywalnie dla najlepszej jakości zdjęć przy bazowej czułości, natomiast dla SNR 4, 2 oraz 1 góruje nad nowym bezlusterkowcem Fujifilm. Oczywiście nie można zapomnieć, że natywne ISO w NEX-ie wynosi 100. Olympus E-M5 oraz X-E1 prezentują zbliżony poziom zakresu, uzyskując bardzo zbliżone wyniki dla najwyższej i najniższej jakości obrazu dla ISO 200.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 |
W rozdziale omawiającym zakres tonalny pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy chcemy rozjaśnić je lub przyciemnić. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 200 oraz 1600 i przysłonie f/16 oraz ISO 1600. Czasy otwarcia migawki w tych dwóch przypadkach wynosiły odpowiednio 30 i 2 s. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe. Porównania dokonujemy z analogicznymi zdjęciami wykonanymi w tym samym czasie Fujifilm X100.
200 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Przy rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu na zdjęciach wykonanych na ISO 200, bezlusterkowiec Fujifilm ma zauważalną przewagę nad modelem X100. Nie inaczej jest przy ISO 1600 – szum na wycinkach z X-E1 pozwala lepiej dostrzec wzór fotografowanego kwiatka. Widać również, że szum generowany przez X-E1 ma inną strukturę, jest bardziej drobnoziarnisty.
Efekt przyciemniania jasnych partii obrazu wygląda bardzo podobnie w przypadku obu aparatów, zarówno przy ISO 200, jak i ISO 1600. Minimalne różnice wynikają raczej z faktu nieznacznie różnego naświetlenia oryginalnego obrazu w obu tych aparatach.
200 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|