Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha SLT-A99 - test aparatu

Sony Alpha SLT-A99
21 stycznia 2013

1. Wstęp

Sony Alpha SLT-A99 - Wstęp

Wszyscy, którzy oczekiwali następcy pełnoklatkowej lustrzanki Sony Alpha A900, musieli na niego czekać ponad cztery lata. Alphę A99 zaprezentowano bowiem dopiero 12 września 2012 r. Nie jest to jednak klasyczna lustrzanka, ale aparat SLT, wyposażony w nieruchome, półprzepuszczalne lustro. Technologia ta znana jest już oczywiście od pewnego czasu, ale do tej pory znalazła zastosowanie jedynie w aparatach z matrycą formatu APS-C. Stworzenie pełnoklatkowego korpusu SLT było więc kolejnym krokiem w rozwoju tej linii aparatów i sygnałem, że na kontynuację serii klasycznych lustrzanek Sony nie mamy co liczyć.

Alpha A99 „na papierze” oferuje całkiem sporo: wysoką rozdzielczość zdjęć, tryby szybkich zdjęć seryjnych, wydajną stabilizację czy wysokiej jakości filmy Full HD. Jest również pierwszym aparatem SLT wyposażonym w gorącą stopkę standardu ISO. Osoby profesjonalnie zajmujące się fotografią z pewnością docenią uszczelnienia i magnezowy szkielet korpusu, podwójny slot kart pamięci, a także sześć programowalnych przycisków (plus tzw. cichy kontroler). Co więcej, aparat ten nie jest z założenia kierowany wyłącznie do zawodowca. Obecność pełnego trybu automatycznego, programów tematycznych czy szeregu efektów wizualnych mają zapewnić łatwość i prostotę obsługi i tym samym stanowić zachętę by tym modelem zainteresował się także fotoamator.

Byliśmy bardzo ciekawi jak A99 poradzi sobie w naszym teście i czy wypadnie lepiej od aparatów konkurencji, takich jak Canon 5D Mark III czy Nikon D800. Serdecznie zapraszamy do lektury dalszych rozdziałów niniejszego artykułu.


----- R E K L A M A -----

Aparat do testu wypożyczył polski oddział Sony Europe Limited, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”. Porównanie specyfikacji Alphy A99 i A900 oraz Nikona D800E i Canona 5D Mark III można obejrzeć tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Sony
Model Alpha SLT-A99
Data premiery 2012-09-12
Liczba pikseli 24 Mpix
Dostępne rozdzielczości Format FF:
• 6000 x 4000 (RAW, JPEG)
• 3936 x 2624 (JPEG)
• 2640 x 1760 (JPEG)
Format APS-C:
• 3936 x 2624 (RAW, JPEG)
• 2640 x 1760 (JPEG)
• 1728 x 1152 (JPEG)
Format 16:9 FF:
• 6000 x 3376 (JPEG)
• 3936 x 2216 (JPEG)
• 2640 x 1488 (JPEG)
Format 16:9 APS-C
• Tryby sweep panoramy (max. 12416 x 1856 lub 5536 x 2160)
Matryca 35.8 x 23.9 mm (FF), Exmor CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli 24.7 MPix,
• mechanizm samooczyszczania matrycy (ochronna powłoka antystatyczna i elektromagnetyczny mechanizm wibracyjny)
Procesor obrazu BIONZ
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0, MPF Baseline), RAW (14 bit, pliki .ARW 2.3), RAW+JPEG
Rodzaje JPEG: Extra Fine / Fine/ Standard
• Filmy: MP4 / AVCHD 2.0 Progressive (MPEG4 AVC / H.264)
• Dźwięk: Dolby Digital (AC-3) / MPEG-4 AAC-LC, 2 kanały
Zakres ISO Auto (ISO 100 – 6400, możliwość wyboru górnej/dolnej granicy),
100-25600 ISO w skoku co 1/3 EV,
50 ISO zakres rozszerzony
Migawka szczelinowa sterowana elektronicznie, 30-1/8000 s w krokach co 1/3 lub 1/2 EV, Bulb
• Żywotność: 200 tys. cykli
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Sony Alpha (Minolta A) w tym obiektywy DT w trybie APS-C,
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.0 lub x1.5 w trybie APS-C
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 4x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo W trybie PAL:
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 60p/50p, AVCHD, 28 Mbit/s, PS)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 60i/50i, AVCHD, 24 Mbit/s, FX)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 60i/50i, AVCHD, 17 Mbit/s, FH)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 25p/24p, AVCHD, 24 Mbit/s, FX)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 25p/24p, AVCHD, 17 Mbit/s, FH)
• 1440 x 1080 pix (HD, MP4, 12 Mbit/s, 30 lub 25 kl./s)
• 640 x 480 pix (VGA), MP4, 3 Mbit/s, 30 lub 25 kl./s)
Wbudowany mikrofon stereo lub mikrofon ECM-ALST1 (z użyciem dostarczonego adaptera stopki) / ECM-CG50/XLR-K1M
Ogniskowanie Autofokus z wykrywaniem fazy TTL, system Dual AF
• Czujnik 1: czujniki liniowe CCD, Czujnik 2: czujniki wykrywania fazy w płaszczyźnie ogniskowej
• Pola AF czujnika 1: 11-punktów AF (11 punktów krzyżowych),
• Pola AF czujnika 2: 102 pola wspomagające
• Zakres czujnika 1: -1 EV do 18 EV (dla ISO 100 i obiektywu f/2.8)
• Tryby AF: Pojedynczy (AF-S), Automatyczny (AF-A), Ciągły (AF-C), Ciągły ze wspomaganiem mapą głębi (AF-D), DMF (bezpośrednia ręczna regulacja ostrości), MF
• Strefa wyznaczania ostrości: Szeroka (automatyczna, 19 pól), strefowa, punktowa, lokalna
• Funkcja śledzenia obiektu
• Funkcja wykrywania i rejestracji twarzy (do 8)
• Dostrajanie AF (korekcja FF/BF)
• Asysta AF: wbudowana dioda LED o zasięgu od 1 do 7 m
• Podgląd głębi ostrości
Pomiar światła Pomiar 1200 strefowy,
Zakres: -2 EV do 17 EV (dla odpowiednika ISO 100 i obiektywu F1.4)
Tryby pomiaru:
• wielosegmentowy,
• punktowy,
• centralnie ważony
Ostrość od Zależnie od obiektywu
Balans bieli Auto, Dzień słoneczny, Cień, Dzień pochmurny, Żarówka, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• 3 ustawienia własne wg wzorca,
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 9900 K)
• Korekcja i bracketing balansu bieli
Kompensacja ekspozycji • Kompensacja: +/-5 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
• Bracketing: 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3, 2, 3 EV (2 i 3 EV tylko dla 3 klatek)
• Tryb Auto HDR (High Dynamic Range)
• Funkcja D-Range Optimizer
Programy Auto (iAUTO, zaawansowana automatyka), Zaprogramowana automatyka ekspozycji (P), Preselekcja czasu (S), Preselekcja przysłony (A), Ręczny (M), Wybór sceny, Panorama, Tele-zoom, Priorytet zdjęć seryjnych, Film
• Programy tematyczne: Portret, krajobraz, makrofotografia, sport, zachód słońca, portret nocą, scena nocna, zdjęcia z ręki o zmierzchu,
• Style kreatywne: Standardowy, żywy, neutralny, czysty, głęboki, jasny, portret, krajobraz, zachód słońca, scena nocna, jesienne liście, czarno-biały, sepia, kontrast (–3 do +3), nasycenie barw (–3 do +3), ostrość (–3 do +3)
• Efekty cyfrowe: 11 trybów (15 efektów): posteryzacja (kolor, cz.-b.), kolor pop, zdjęcie retro, częściowy kolor (R,G,B,Y), obraz czarno-biały o dużym kontraście, aparat-zabawka, miękki high-key, miękka ostrość, HDR, obraz czarno-biały z bogatymi przejściami tonalnymi, miniatura
Zdjęcia seryjne Szybkość zdjęć seryjnych:
• Hi: maks. około 6 kl./s dla FF i 7 kl./s dla APS-C,
• Lo: około 2.5 kl./s dla FF i APS-C
• Tryb priorytetu zdjęć seryjnych Tele-zoom: do wyboru maksymalnie ok. 10/8 kl./s
• Maksymalna ilość zdjęć w serii: RAW: 15, RAW+JPEG: 12, JPEG Extra fine: 15, JPEG Fine: 24, JPEG Standard: 29 (Przy korzystaniu z karty pamięci SD zgodnej z UHS-I)
Lampa błyskowa Brak lampy wbudowanej,
• Sterowanie: ADI, przedbłysk TTL
• Synchronizacja do 1/250s
• Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2 EV
• Bracketing błysku: 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3, 2, 3 EV (2 i 3 EV tylko dla 3 klatek)
• Tryby pracy: Wyłączona, automatyczna, błysk wypełniający, synchronizacja z drugim przebiegiem kurtyny, synchronizacja z długim czasem ekspozycji, osłabianie efektu czerwonych oczu (włączanie/wyłączanie), synchronizacja z krótkim czasem ekspozycji , tryb bezprzewodowy
• Zewnętrzna lampa błyskowa: lampa błyskowa do systemu Sony Alpha zgodna ze stopką Multi Interface, możliwość użycia adaptera stopki do podłączania lamp wyposażonych w stopkę z automatyczną blokadą
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s lub 10s
Karta pamięci Podwójne gniazdo kart pamięci:
• Memory Stick PRO Duo, PRO-HG Duo,
• Secure Digital (SD/SDHC/SDXC), kompatybilność z UHS-1
Jedno gniazdo obsługujące oba typy kart, drugie tylko karty SD.
Tryb zapisu na dwóch kartach pamięci: Zapis równoczesny (fotografie), zapis równoczesny (filmy), zapis równoczesny (fotografie/filmy), sortowanie (JPEG/RAW), sortowanie (fotografie/filmy), kopiowanie.
Zgodność z Eye-Fi
LCD • Główny: Odchylany i obrotowy (kąt nachylenia: 140° w górę / 180° w dół, kąt obrotu: 180° zgodnie z ruchem wskazówek zegara / 90° przeciwnie do ruchu wskazówek zegara), 3-calowy, kolorowy Xtra Fine TFT LCD, 1 228 800 punktów,
Regulowana jasność w 5 poziomach
• Pomocniczy: monochromatyczny, podświetlany
Wizjer EVF (elektroniczny) XGA OLED Tru-Finder, 0.5 cala, 2.359.296 punktów,
powiększenie: x0.71, pokrycie: ok. 100%, korekcja dioptrii: od -4.0 do +3.0, punkt oczny: 27 mm (od soczewki wizjera)
czujnik zbliżenia oka Eye-start AF
• Technologia półprzezroczystego lustra
Komunikacja i złącza USB 2.0 Hi-Speed miniB (MTP), wyjście mini HDMI (typu C), stopka Multi Interface (stopka akcesoriów z automatyczną blokadą), wejście zasilania DC, gniazdo mikrofonowe mini jack stereo 3.5 mm, gniazdo słuchawkowe mini jack stereo 3.5 mm, gniazdo synchro
• Wbudowany odbiornik GPS
• obsługa Print Image Matching III
• Opcjonalnie zdalne sterowanie pilotem RMT-DSLR2
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy NP-FM500H (pojemność 1650 mAh),
czas pracy akumulatora: ok. 500 klatek (przy pracy z LCD),
• opcjonalnie zasilacz sieciowy AC-PW10AM
• opcjonalnie uchwyt pionowy/pojemnik na baterie (grip) VG-C99AM
Akcesoria brak danych
Waga 733 g (bez akumulatora),
812 g (z akumulatorem)
Wymiary 147 × 111.2 × 78.4 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Redukcja szumów przy długiej ekspozycji oraz przy wysokiej czułości ISO
Wieloklatkowa redukcja szumu (Auto/ISO 100-51200)
Wydajność stabilizacji wg producenta: 2.5-4.5 EV
Szkielet korpusu wykonany ze stopów magnezu
Uszczelnienia chroniące przed złymi warunkami atmosferycznymi
System obsługi Quick Navi Pro


Poprzedni rozdział