Panasonic Lumix DMC-GH3 - test aparatu
1. Wstęp
Od kilku lat filmowanie przy pomocy aparatów z wymienną optyką staje się coraz bardziej popularne. Niemal każda obecnie dostępna na rynku lustrzanka lub bezlusterkowiec posiadają możliwość nagrywania filmów w rozdzielczości Full HD. Producenci optyki natomiast poszerzają swoją ofertę o modele specjalnie przystosowane do kręcenia wideo (wyposażone np. w bezstopniowy pierścień przysłony czy system follow-focus).
Od samego początku serii aparatów GH, Panasonic kładł nacisk na zapewnienie wysokiej funkcjonalności trybu filmowania. W modelu GH3 mamy do czynienia z kolejnymi udoskonaleniami w tym aspekcie w stosunku do poprzednika. Aparat obsługuje aż 13 trybów filmowania, w trzech formatach: AVCHD, MP4 oraz MOV. Nagrywanie może odbywać się z prędkością 60, 50 (progresywnie i z przeplotem), 30, 25 i 24 kl/s. Zaimplementowano także obsługę kompresji wewnątrzklatkowej (ALL-INTRA) mającej na celu ułatwienie późniejszej edycji materiału filmowego. Do tego dochodzi możliwość nagrywania w zwolnionym (40%, 48%, 80%) oraz przyspieszonym (160%, 200%, 300%) tempie, obsługa kodów czasowych, tryby PASM, ciche (dotykowe) sterowanie parametrami ekspozycji, a także obecność wejścia mikrofonu stereo, wyjścia słuchawkowego oraz HDMI. Podsumowując, każdemu kto zajmuje się filmowaniem amatorsko i półprofesjonalnie, Panasonic GH3 jest w stanie zaoferować bardzo wiele.
Nasuwa się naturalnie pytanie czy wraz z rozbudowanym i funkcjonalnym trybem filmowania idzie w parze wysoka jakość zdjęć? Jak przedstawiają się osiągi 16-megapikselowej matrycy w kwestii szumów czy zakresu tonalnego w testowanym bezlusterkowcu? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w naszym teście. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy więc do jego lektury.
Aparat wraz z obiektywami wypożyczyła firma Panasonic Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie danych technicznych aparatu Panasonic GH3 z modelem GH2, a także bezlusterkowcami konkurencji dostępne jest tutaj.
Producent | Panasonic |
---|---|
Model | Lumix DMC-GH3 |
Data premiery | 2012-09-17 |
Liczba pikseli | 16.1 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4608 x 3456
• 3264 x 2448 • 2336 x 1752 • 1824 x 1368 (przy użyciu obiektywu 3D systemu Micro 4/3) • 4608 x 3072 (3:2) • 4608 x 2592 (16:9) • 3456 x 3456 (1:1) • Dostępne także inne rozdzielczości dla trybów 3:2, 16:9 i 1:1. |
Matryca | 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 17.2 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków |
Procesor obrazu | Venus Engine VII FHD |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF),
MPO (przy użyciu obiektywu 3D systemu Micro 4/3) RAW, JPEG+RAW, JPEG+MPO Rodzaje JPEG: Fine/Standard • Filmy: MPEG4-AVC (H.264). (MOV, MP4) / AVCHD (AVCHD Progressive) |
Zakres ISO | Auto, Inteligentne ISO, 200 - 12800 ISO z krokiem co 1/3 lub 1 EV, Tryby rozszerzone poniżej ISO 200: 125 ISO (tryb L) Tryby rozszerzone powyżej ISO 12800: 25600 ISO |
Migawka | 60s - 1/4000s, Bulb.
Funkcja wyzwalania migawki dotykiem na ekranie LCD |
Konstrukcja obiektywu | Obiektywy systemu micro 4/3 oraz
obiektywy systemu 4/3 poprzez przejściówkę DMW-MA1, obiektywy systemu Leica M poprzez przejściówkę DMC-MA2M, obiektywy systemu Leica R poprzez przejściówkę DMC-MA3R powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 4x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | W trybie PAL AVCHD:
• 1920x1080 (Full HD), 50p (24Mbps) • 1920x1080 (Full HD), 24p (24Mbps) • 1920x1080 (Full HD), 50i (24Mbps, 17Mbps) W trybie PAL MOV: • 1920 x 1080, (Full HD), 25p (72Mbps; (ALL-Intra) • 1920 x 1080, (Full HD) 24p (72Mbps; ALL-Intra) • 1280 x 720, (HD), 50p (72Mbps; ALL-Intra) • 1920 x 1080, (Full HD), 50p lub 25p (50Mbps; IPB) • 1920 x 1080, (Full HD), 24p (50Mbps IPB) W trybie PAL MP4 • 1920 x 1080, (Full HD), 25 kl/s (20Mbps) • 1280 x 720, (HD), 25 kl/s (10Mbps) • 640 x 480, (VGA), 25 kl/s (4Mbps) Wbudowany mikrofon stereo. Opcjonalnie zewnętrzny mikrofon stereo, w tym DMW-MS1 lub kierunkowy pistoletowy DMW-MS2 Funkcja wyciszania głosu wiatru. |
Ogniskowanie | AF oparty o detekcję kontrastu, MF, AF+MF
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (AFS), Tryb ciągły (AFC), Tryb elastyczny (AFF), Manual Focus (MF) • Strefy AF: Wykrywanie twarzy, Śledzenie AF, 23 strefowy, 1 strefowy, punktowy (Pinpoint) • Ustawienie AF po zbliżeniu oka • Wskazanie punktu lub strefy AF dotykiem • Wskazanie punktu AF dotykiem na ekranie LCD, podczas korzystania z wizjera (funkcja Touch Pad AF) • Inne funkcje AF: Szybki AF, Ciągły AF (w trybie rejestracji filmów), AF+MF, Wspomaganie MF w trybie dotykowym • Zakres detekcji od 0 do 18 EV (ISO 100) • Asysta AF: wbudowana dioda |
Pomiar światła | System pomiaru 144 -strefowy,
Tryby pomiaru: • inteligentny matrycowy, • centralnie-ważony, • punktowy Zakres pomiaru: od 0 do 18 EV (dla F2.0, ISO 100) |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa
• 2 ustawienia własne wg wzorca, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10000 K z krokiem co 100 K), • Korekcja (w 2 osiach B-A / M-G) i bracketing balansu bieli (3 klatki) |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 EV (+/- 3.0 EV dla filmów)
Bracketing: 3 lub 5 lub 7 klatek, w skoku co 1/3, 2/3 lub 1 EV, w zakresie +/- 3 EV |
Programy | Inteligentne Auto (iA), iA+, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Tryby własne (C1-C3), Tryb filmowania kreatywnego
• Programy tematyczne (SCN): Czysty portret, Jedwabista cera, Miękkie podświetlenie, Czysty podświetlony, Nastrój zrelaksowania, Słodka twarzyczka dziecka, Wyrazista sceneria, Czyste błękitne niebo, Romantyczna zorza zachodu, Żywa poświata zachodu, Lśniąca woda, Pogodna noc, Chłodne nocne niebo, Ciepły krajobraz nocny, Nocny krajobraz artystyczny, Roziskrzone oświetlenie, Czysty portret nocny, Miękki obraz kwiatu, Apetyczne danie, Smakowity deser, Zatrzymaj zwierzę w ruchu, Czyste zdjęcie sportowe, Monochromatyczny • Tryb Kreatywne sterowanie: Ekspresyjny, Retro, Wysoka tonacja, Niska tonacja, Sepia, Dynamiczne czarno-białe, Mocny obraz, Wysoka dynamika, Efekt krosowania, Efekt zabawki, Efekt miniatury, Miękka ostrość, Filtr gwiezdny, Obraz jednobarwny. |
Zdjęcia seryjne | • Tryb super szybki (SH): szybkość 20 kl./s, rozdzielczość ograniczona do 4 Mpix.
• Tryb szybki (H): szybkość 6 kl./s, • Tryb średni (M): szybkość 4 kl./s z LV, • Tryb wolny (L): szybkość 2 kl./s z LV, maksymalnie 18 zdjęć w formacie RAW, do zapełnienia karty w formacie JPEG |
Lampa błyskowa | Typu pop-up, TTL, liczba przewodnia 12.0 (ISO 100).
• Synchronizacja do 1/160s • Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3 EV • Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja z pierwszą i drugą kurtynę migawki, Błysk wymuszony, Błysk wymuszony wyłączony • Zakres pokrycia błyskiem: jak dla obiektywu o ogniskowej 24 mm (dla ekwiwalentu klatki 35 mm) • Sterowanie bezprzewodowe zewnętrznymi lampami błyskowymi (zintegrowany nadajnik zdalnego sterowania) |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2s, 10s, 10s (3 zdjęcia) |
Karta pamięci | Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) zgodne z UHS-I |
LCD | odchylany i obrotowy, 3 calowy (proporcje 3:2), dotykowy, kolorowy OLED, 614 000 punktów, 100% pokrycie kadru, regulowana jasność i kolorystyka (w 7 poziomach) |
Wizjer | elektroniczny, kolorowy OLED, 1 744 000 punktów, pole widzenia: 100%, powiększenie: x 1.34, korekcja dioptrii: od -4.0 do +4.0, punkt oczny: 21 mm, czujnik zbliżenia oka |
Komunikacja i złącza | Złącze USB 2.0 Hi Speed / wyjście audio-wideo (NTSC/PAL), wyjście Mini HDMI (Typu C) , wejście mikrofonu stereo mini jack o średnicy 3.5 mm, wejście na wężyk spustowy o średnicy 2.5 mm, wyjście słuchawek stereo mini jack o średnicy 3.5 mm, Gniazdo synchronizacji lampy błyskowej
• Wbudowana bezprzewodowa karta sieciowa Wi-Fi IEEE 802.11b/g/n • Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka DMW-RSL1, • Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge) |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy DMW-BLF19 (7.2 V, pojemność 1860 mAh, wydajność ok. 540 zdjęć),
• opcjonalnie: uchwyt pionowy / pojemnik na baterie (grip) DMW-BGGH3 |
Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy DMW-BLF19, ładowarka, pasek na ramie, kabel USB, kabel audio-wideo, instrukcja, sterowniki, rysik, oprogramowanie:
• PHOTOfunSTUDIO 8.5 PE, • SILKYPIX Developer Studio 3.1 SE, • LoiloScope (wersja testowa), • sterowniki |
Waga | 470 g (bez akumulatora i karty pamięci)
550 g (z akumulatorem i kartą pamięci) 855 g (z akumulatorem, karta pamięci i obiektywem 12-35mm f/2.8) 1010 g (z akumulatorem, karta pamięci i o |
Wymiary | 132.9 x 93.4 x 82.0 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Polskie menu. Elektroniczna poziomica (w 3 osiach). Uszczelnienie przed kurzem i wilgocią. Magnezowy korpus. |
Oceny użytkowników |