Panasonic Lumix DMC-GH3 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Dla najlepszej jakości obrazu przy czułości ISO 200, najnowszy bezlusterkowiec Panasonika notuje wartość zakresu tonalnego na poziomie 5.8 EV. Dla ISO 125 wynik jest nieco wyższy (6.3 EV), aczkolwiek należy pamiętać, że jest to czułość rozszerzona. W tej kategorii, GH3 nie ma się specjalnie czym chwalić w porównaniu do konkurencji. Przypomnijmy: OM-D E-M5 osiągnął wartość 6.6 EV, Samsung NX-20 6.3 EV, a Sony NEX-7 – 6.5 EV (dla dwóch ostatnich modeli podane wyniki dotyczą ISO 100). Biorąc jednak pod uwagę inne aparaty Panasonika, GH3 góruje nad poprzednikiem a także nad modelami GX1 i G5.
Rozważając pozostałe kryteria obrazu, testowany bezlusterkowiec ustępuje Olympusowi OM-D E-M5 dość nieznacznie, natomiast nad NEX-em 7 wykazuje nawet niewielką przewagę.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
125 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
125 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 |
W rozdziale omawiającym zakres tonalny pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy chcemy rozjaśnić je lub przyciemnić. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 200 i przysłonie f/22 oraz ISO 1600 i przysłonie f/16. Czasy otwarcia migawki w tych dwóch przypadkach wynosiły odpowiednio 30 i 2 s. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe. Porównania dokonujemy z analogicznymi zdjęciami wykonanymi w tym samym czasie Olympusem E-PL1.
200 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Po rozjaśnieniu obrazu z Panasonika ilość wydobytych szczegółów jest znacznie większa niż w Olympusie, zarówno przy ISO 200 jak i 1600. Faktem jest, że zaszumienie obrazu przy wyższej czułości jest w obu aparatach bardzo duże, jednak na zdjęciach z GH3 (w przeciwieństwie do tych z E-PL1) jesteśmy w stanie dostrzec pewne detale.
Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Odzyskanie szczegółów nastąpiło w niewielkim stopniu i trudno wyłonić faworyta tej części testu.
200 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|