Sony DSC-RX1 - test aparatu
1. Wstęp
Informacja o zaprezentowaniu przez koncern Sony aparatu Cyber Shot DSC-RX1 we wrześniu 2012 roku obiegła świat z prędkością błyskawicy, wywołując zarówno zaciekawienie jak i zdumienie. Powód tej reakcji był prosty: to pierwszy w historii kompakt cyfrowy z pełnowymiarową matrycą formatu 135, skierowany do wymagających odbiorców – szczególnie tych, którzy potrafią docenić urok pracy ze stałoogniskowym obiektywem.
Niespodziewany sukces rynkowy aparatu Fuji X100 – zaawansowanego aparatu kompaktowego ze stałoogniskowym obiektywem i stylistyką retro – pokazał, że istnieje dość duża grupa osób, które nie będą szczędzić środków by użytkować wysokiej klasy, kompaktowy aparat. Co różni te dwa aparaty? Model RX1 nie posiada wizjera i ma pełnoklatkową matrycę. Nie tylko wielkość sensora jest powodem do dumy producenta. To także jego rozdzielczość 24 Mpix oraz jasny obiektyw o ogniskowej 35 mm przygotowany przez firmę Zeiss. A wszystko to w małej i zgrabnej obudowie z powodzeniem mieszczącej się w większej kieszeni.
Przypomnijmy, iż matryca o tych parametrach jest używana także przez aparat z półprzepuszczalnym lustrem Sony A99 oraz lustrzankę Nikon D600, które zebrały dużo pochwał właśnie za jakość obrazowania. Ogniskowa 35 mm w połączeniu z pełnoklatkową matrycą daje pole widzenia 54.4×37.8 stopnia, co może być uznawane za klasyczną kombinację w fotografii ulicznej. Nie zapominajmy też o światłosile f/2, dającej możliwość stosowania krótkich czasów migawki w celu zamrożenia ruchu czy też stosowania niewielkiej głębi ostrości w fotografii portretowej.
Niniejszy artykuł ma za zadanie odpowiedzieć m.in. na pytanie, czy matryca aparatu Sony DSC-RX1 może zapewnić nam jakość obrazu na poziomie porównywalnym z profesjonalnymi lustrzankami. Na ile dobry optycznie jest zastosowany w nim obiektyw? Jak sprawuje się układ pomiaru ekspozycji i autofokus? Te i inne zagadnienia omówimy w kolejnych rozdziałach naszego testu.
Aby szybko zapoznać się z parametrami wybranych modeli aparatów, które możemy zestawić z opisywanym tu aparatem, wystarczy przejść do ich specyfikacji, zapisanej w naszej bazie.
Opis naszych procedur testowych można znaleźć w artykule „Jak testujemy cyfrowe aparaty kompaktowe”. Jeśli w trakcie czytania pojawią się wątpliwości, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Aparat do testu wypożyczył polski oddział Sony Europe Limited, za co serdecznie dziękujemy.
Producent | Sony |
---|---|
Model | DSC-RX1 |
Data premiery | 2012-09-12 |
Liczba pikseli | 24 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 6000 x 4000
• 6000 x 3376 (16:9) • 3936 x 2624 • 3936 x 2216 (16:9) • 2640 x 1760 • 2640 x 1488 (16:9) • Tryby 4:3 i 1:1 • Tryby panoramy |
Matryca | 35.8 x 23.9 mm (FF) Exmor CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 24.7 Mpix |
Procesor obrazu | BIONZ |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF)
RAW (14 bit, ARW2.3), RAW+JPEG Jakość JPEG: Extra fine/Fine/Standard • Filmy: AVCHD 2.0 / MP4 • Dźwięk: stereo |
Zakres ISO | • ISO 100 – 25 600 (co 1/3 EV, możliwość rozszerzenia do ISO 50/64/80)
• Automatyczna (ISO 100 – 25 600, możliwość wyboru górnej/dolnej granicy) • Wieloklatkowa redukcja szumów: automatyczna (ISO 100 – 25 600, możliwość wyboru górnej/dolnej granicy), 100 – 102 400 (co 1 EV) |
Migawka | Autoprogram: 30 – 1/4000 s
preselekcja przysłony: 30 – 1/4000 s preselekcja czasu migawki: 30 – 1/4000 s ręczny: B, 30 – 1/4000 s |
Konstrukcja obiektywu | Carl Zeiss Sonnar T*
8 elementów w 7 grupach w tym 3 elementy asferyczne (w tym soczewki AA - Advanced Aspherical) 9-listkowa przysłona kołowa |
Ogniskowa obiektywu | 35 mm |
Światłosiła | f/2 |
Zoom optyczny | 1x |
Zoom cyfrowy | 4x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | W trybie PAL:
• 1920 × 1080 (Full HD 50p, AVCHD), 28 Mbit/s • 1920 × 1080 (Full HD 50i, AVCHD), 24 lub 17 Mbit/s • 1920 × 1080 (Full HD 25p, AVCHD), 24 lub 17 Mbit/s • 1440 × 1080 (HD MP4), z szybkością 25 kl./s • 640 × 480 (VGA MP4) z szybkością 25 kl./s |
Ogniskowanie | System AF z wykrywaniem kontrastu, MF
• Obszar AF: Wielopunktowy AF (25 pól), centralnie ważony AF, uniwersalny punktowy, uniwersalny punktowy (śledzenie ostrości), uniwersalny punktowy (śledzenie twarzy) • Tryby ustawiania ostrości: Pojedynczy AF (AF-S), DMF (bezpośrednia ręczna regulacja ostrości), ręczny (MF) • Funkcja rozpoznawania twarzy, rejestracji twarzy i wykrywanie uśmiechu • Wspomaganie AF: wbudowana dioda |
Pomiar światła | Tryby pomiaru:
• Wielosegmentowy • Centralnie ważony • Punktowy |
Ostrość od | • AF Makro: od 20 cm |
Balans bieli | Automatyczny, światło dzienne, cień, chmury, wolfram, świetlówka (ciepła biel), świetlówka (zimna biel), świetlówka (biel dzienna), świetlówka (światło dzienne), lampa błyskowa, temperatura barwowa, filtr barwny,
• Ustawienia własne wg wzorca • Bracketing balansu bieli |
Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja: +/- 3 EV w krokach co 1/3 EV
• Bracketing: 3 klatki w krokach co 1/3 lub 2/3 EV |
Programy | Autoprogram (z przesuwaniem linii programowej), preselekcja przysłony, preselekcja czasu migawki, ręczny, MR (pamięć ustawień) 1 / 2 / 3, film, panorama, wybór sceny, inteligentna automatyka
• Style twórcze: Standardowy, żywy, neutralny, czysty, głęboki, jasny, portret, krajobraz, zachód słońca, scena nocna, jesienne liście, czarno-biały, sepia • Tryby efektu w obrazie: Zabawkowy aparat, kolor pop, posteryzacja, zdjęcie retro, high-key: miękki, częściowy kolor, obraz czarno-biały o dużym kontraście, miękka ostrość, malowidło HDR, obraz czarno-biały o bogatej gradacji, miniatura, akwarela, ilustracja |
Zdjęcia seryjne | • Tryb ciągły z priorytetem szybkości: około 5 kl./s
• Tryb ciągły: 2,5 kl./s (AF-S) |
Lampa błyskowa | Liczba przewodnia 6 (w metrach, przy ISO 100);
• Tryby pracy lampy: lampa automatyczna, błysk wypełniający, synchronizacja z długimi czasami ekspozycji, synchronizacja przed zamknięciem migawki, lampa wyłączona, tryb bezprzewodowy • Bracketing błysku |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2 lub 10 s |
Karta pamięci | Karty pamięci:
• Memory Stick (Duo, PRO Duo, PRO Duo HS, PRO-HG Duo (szybkość PRO Duo)) • Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) Kompatybilność z EyeFi |
LCD | stały, 3.0 calowy, kolorowy XtraFine TFT LCD, 1.229.000 punktów |
Wizjer | Opcjonalnie zewnętrzny wizjer elektroniczny FDA-EV1MK |
Komunikacja i złącza | Złącze uniwersalne USB 2.0 Hi-Speed / wejście zasilania, wyjście HDMI Mini typu C, wejście zewnętrznego mikrofonu (mini jack), stopka Multi Interface przeznaczona do współpracy z zewnętrznymi lampami błyskowymi, wizjerem elektronicznym, wizjerem optycznym itp. |
Zasilanie | Akumulator litowy NP-BX1 (3.6V, pojemność 1240 mAh, wydajność ok 220 zdjęć przy maks. jasności LCD) |
Akcesoria | Akumulator NP-BX1, zasilacz sieciowy AC-UD11, przewód mikro USB, pasek na ramię, przykrywka obiektywu, osłona stopki, instrukcja obsługi, oprogramowanie PlayMemories Home (Lite Edition) |
Waga | 453 g (sam aparat)
482 g waga z akumulatorem i kartą pamięci |
Wymiary | 113.3 x 65.4 x 69.6 mm |
Dodatkowe informacje | Elektroniczna stabilizacja w trybie filmowania
Dostępne przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB Redukcja szumów przy długich czasach ekspozycji (włączona/wyłączona), Redukcja szumów przy dużych czułościach ISO (normalna/słaba/wyłączona), Wieloklatkowa redukcja szumów System obsługi Quick Navi Poziomica cyfrowa (sztuczny horyzont) Wyróżnianie ostro ujmowanych fragmentów (peaking) |
Oceny użytkowników |