Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony DSC-RX1 - test aparatu

27 lutego 2013

5. Jakość obrazu JPEG

RX1 oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości:

  • dla proporcji kadru 3:2
    • 6000×4000 (L, 24 Mpx),
    • 3936 × 2624 (M, 10 Mpx),
    • 2640 × 1760 (S, 4.6 Mpx),
  • dla proporcji 16:9
    • 6000 × 3376 (L),
    • 3936 × 2216 (M),
    • 2640 × 1488 (S),
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
  • RAW (ARW2.3),
  • RAW+JPEG.
Co ciekawe, przy zapisie RAW+JPG nie ma możliwości wybrania jakości kompresji JPEG – aparat wymusza średnią jakość zdjęć.

Zdjęcia JPEG, podobnie jak w modelu RX100, możemy modyfikować, używając opcji „Efekt gładkiej skóry” oraz zestawów ustawień w menu „Strefa twórcza”. Dostępne są opcje:

  • standard,
  • intensywny,
  • neutralny,
  • czysty,
  • głęboki,
  • pastelowy,
  • portret,
  • krajobraz,
  • zachód słońca,
  • scena nocna,
  • jesień/liście,
  • czerń i biel,
  • sepia.
Każdy z tych zestawów możemy modyfikować, sterując kontrastem, ostrością i nasyceniem (za wyjątkiem opcji „czerń i biel”).

----- R E K L A M A -----

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji odszumiania oraz wyostrzania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

ISO 3200
Odszumianie
−2
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
0
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
+2
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
Odszumianie
−2
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
0
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
+2
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
Odszumianie
−2
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
0
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
+2
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG

Na przykładach przedstawionych powyżej wyraźnie widzimy, że nawet przy najmniejszym stopniu odszumiania jest ono realizowane dość intensywnie, a sama regulacja ma niewielki wpływ na obraz. Co ważne – nawet dla najwyższych czułości – zanik detalu nie jest wielki.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednio prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobione w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG

Na podstawie powyższych zdjęć możemy jednoznacznie stwierdzić, że przy najwyższym stopniu wyostrzania obraz wygląda nienaturalnie. Najlepszy efekt uzyskamy, ustawiając wyostrzenia na wartość równą „zero”.

Balans bieli

Aparat RX1 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:
  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • W cieniu,
  • Pochmurnie,
  • Żarówka,
  • Świetlówka: ciepła biała,
  • Świetlówka: zimna biała,
  • Świetlówka: dzienne biała,
  • Świetlówka: światło dzienne,
  • Lampa błyskowa,
  • Temperatura koloru/Filtr,
  • Niestandardowy (według wzorca),
  • Programowanie wzorca (specjalny tryb do pobierania próbki koloru ze zdjęcia).
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w 7-stopniowej skali.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonaliśmy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite ColorChecker. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach), a uzyskane w ten sposób wyniki dla przetestowanych ustawień balansu bieli prezentujemy w tabeli poniżej.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 17.9 114.3
Słoneczny dzień Auto 18 114.1
Zacienienie Zacienienie 27 109.4
Zacienienie Auto 27.6 101.8
Żarówki Żarówki 29.7 108.3
Żarówki Auto 30.9 119.9
Żarówki 3000K 24.9 105.6
Błysk Błysk 11.9 101.6
Błysk Auto 14.4 102.1
5500K Auto 16.3 114.7
5500K 5500K 18.1 117.2

Jak widać, aparat dość słabo radzi sobie z przetwarzaniem kolorów (za wyjątkiem sceny oświetlonej światłem błyskowym). Okazuje się nawet, że dedykowane tryby balansu bieli nie dają znaczącej poprawy. Jedynie ustawiane explicite wartości temperatury skutkują najmniejszym błędem koloru. Tradycyjnie spory błąd występuje przy ustawieniu automatycznego balansu bieli w oświetleniu żarowym. Na takim samym poziomie zanotowaliśmy wyniki dla zdjęć testowych wykonanych w cieniu – w tym wypadku kolorystyka zdjęć jest mocno przesuwana w kierunku odcieni niebieskich. Należy też wspomnieć o dużych problemach przy programowaniu balansu bieli z użyciem wzorca przy niewystarczającej ilości światła. To w naszej ocenie ewidentne niedopatrzenie programistów.

Uzyskane wyniki pokazują, że nasycenie koloru utrzymuje się na odpowiednim poziomie, a odchyłki od 100% są nieduże. Jedynie przy wyborze automatycznego balansu bieli w świetle żarowym zauważyliśmy wyraźne przesycenie. Także dla lamp dających światło o temperaturze 5500 K oraz dla światła słonecznego nasycenie osiągnęło nieco większe wartości. Szczegółowe wyniki pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów LAB
Słoneczny dzień
Słoneczny dzień
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
Słoneczny dzień
Auto
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
Zacienienie
Zacienienie
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
Zacienienie
Auto
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
Żarówki
Żarówki
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
Żarówki
Auto
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
Żarówki
3000K
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
Błysk
Błysk
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
Błysk
Auto
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
5500K
Auto
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG
5500K
5500K
Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG.

Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG

Przede wszystkim widzimy, że dla całego spektrum dostępnych czułości wartość szumu utrzymuje się na niskim poziomie. Możemy też łatwo zauważyć zmianę w charakterystyce krzywej po przekroczeniu czułości ISO 400 oraz zrównanie wartości szumu liczonego dla różnych składowych. Wynika z tego, że nawet przy wyłączonych algorytmach redukcji szumu aparat nadal dość mocno je modyfikuje.

Niżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Sony DSC-RX1 - Jakość obrazu JPEG


By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie zostanie zaktualizowana poniższa tabelka nowymi wycinkami testowej scenki.

Porównując ze sobą aparaty RX1, A99 oraz D600, możemy powiedzieć, że jakość zdjęć w tych modelach jest bardzo podobna aż do czułości ISO 3200. Powyżej tej wartości obraz z Nikona D600 wygląda na czystszy. Generalnie jednak, na wycinkach zdjęć scenki trudno dopatrzyć się wyraźnych różnic w poziomie szumu. Porównanie do Samsunga NX200, który posiada matrycę APS-C o podobnej liczbie pikseli, pokazuje, że zdjęcia z RX1 mają lepiej zachowany detal – odszumianie nie jest tak agresywne jak w aparacie Samsunga. Dokładnie odwrotnie natomiast wypada porównanie z aparatem Canon 5D MkIII – w tym wypadku model Canona charakteryzuje się mniejszym szumem przy podobnym zachowaniu detali. Zestawiając RX1 z aparatami z matrycą APS-C 16 Mpix (słynny już sensor IMX071), nadal możemy odnotować większy szum matrycy testowanego modelu, jednak zachowuje ona (co naturalne) więcej detalu. Gdyby zmniejszyć pliki z aparatu RX1 do wielkości 16 Mpix, potencjalnie otrzymalibyśmy podobnej jakości obraz. To interesujące, gdy weźmiemy pod uwagę, że pojedynczy sensel w matrycy RX1 jest około 1,5 x większy od tego z 16 Mpx matrycy APS-C, a więc powinien mieć lepszą jakość, gdyż dociera do niego więcej światła. Ciekawym zestawieniem może się okazać porównanie do matrycy aparatu Fuji X100. Okazuje się, że oba aparatu tworzą obrazy o porównywalnym zaszumieniu w całym zakresie czułości.

Wycinki plików JPEG dowodzą, że matryca w RX1 zachowuje się bardzo obiecująco pod względem jakości obrazu. Można wręcz powiedzieć, że aparat ten produkuje obrazy o najwyższej jakości pośród wszelkich konstrukcji kompaktów cyfrowych. Co więcej, na najwyższych czułościach można dopatrzeć się jego nieznacznej przewagi nad flagowym modelem SLT firmy Sony.