Canon EOS 6D - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Trzeba przyznać, że Canon 6D nie jest duży jak na pełnoklatkową lustrzankę. W porównaniu do bardziej zaawansowanego 5D Mark III jest wyraźnie mniejszy we wszystkich trzech wymiarach. Rozmiary 6D są minimalnie mniejsze niż modelu 7D, a najbliżej pod tym względem jest mu chyba do 50D. Od tego ostatniego jednak jest nieznacznie wyższy, ale z drugiej strony minimalnie chudszy. Pod względem wagi natomiast, testowany aparat jest najlżejszy spośród wymienionych przed chwilą. Dokładne różnice w rozmiarze i wadze można ocenić na podstawie danych zamieszczonych w poniższej tabeli.
Pod względem jakości wykonania nie mamy szczególnych zastrzeżeń do Canona 6D. Aparat kierowany jest dla mniej wymagających użytkowników, zatem trudno oczekiwać w jego przypadku takiego samego standardu jak chociażby w 5D Mark III. Mimo to korpus aparatu jest częściowo magnezowy, a aparat prezentuje się całkiem solidnie. Z metalu zostały wykonane przednia i tylna ścianka korpusu, natomiast pozostałe elementy, w tym cała górna część obudowy, są z tworzywa sztucznego. Konstrukcja aparatu zachowuje jednak należytą sztywność, a poszczególne elementy są dobrze do siebie dopasowane. W specyfikacji aparatu można przeczytać, że aparat został uszczelniony przed wpływem kurzu i wilgoci, choć warto dodać, że uszczelki które znajdują się przy gnieździe karty oraz komorze baterii przypominają te znane z modelu 50D.
Zasilanie i gniazda
Canon 6D zasilany jest tym samym akumulatorem co jego bardziej zaawansowany brat 5D Mark III, czyli LP-E6 o pojemności 1800 mAh. Ładowanie akumulatora dołączoną do zestawu ładowarką LC-E6 trwa około 2.5 godziny. Wydajność w pełni naładowanego akumulatora, według specyfikacji aparatu, wynosi około 1090 zdjęć przy fotografowaniu z wykorzystaniem wizjera lub 220 zdjęć w trybie LV (dane dotyczą pracy w temperaturze pokojowej). Podczas testowania aparatu na pełnym akumulatorze byliśmy w stanie wykonać około 1300 zdjęć. Jeśli do aparatu podłączymy dedykowany pionowy uchwyt BG-E13, wówczas będziemy mieli możliwość zasilania aparatu dwoma akumulatorami LP-E6 lub sześcioma bateriami AA. Stałe zasilanie aparatu zapewnia opcjonalny zasilacz sieciowy ACK-E6.
W Canonie 6D mamy do dyspozycji następujące złącza:
- złącze typu N3 na wężyk spustowy (na przykład RS80-N3),
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście audio/wideo połączone ze złączem cyfrowym USB 2.0 Hi-Speed,
- złącze HDMI typu C.
Testowany EOS współpracuje z kartami pamięci SD, SDHC i SDXC (także zgodnymi z UHS-1). Gniazdo na kart znajduje się po prawej stronie aparatu pod plastikową klapką.
Przyciski
Układ elementów sterujących w Canonie 6D jest w zasadzie połączeniem rozwiązań z wcześniejszych lustrzanek tego producenta. Wydaje się, że najbliżej mu pod tym względem do modelu 60D, aczkolwiek niektóre elementy przypominają te znane z 5D Mark III. Przyjrzyjmy się jednak bliżej przyciskom i pokrętłom dostępnym w 6D, zaczynając od górnej ścianki aparatu.
Po lewej stronie odnajdziemy pokrętło trybów pracy aparatu, na którym widnieją następujące pozycje:
- P – tryb półautomatyczny,
- Tv – preselekcja czasu,
- Av – preselekcja przysłony,
- M – tryb ustawień manualnych,
- B – tryb Bulb,
- C1, C2 – nastawy własne.
- SCN – specjalne ujęcia (Portrety, Krajobrazy, Makro, Sport, Nocne portrety, Zdjęcia nocne z ręki, Kontrola podświetlenia HDR)
- CA – twórcze auto,
- inteligentna scena auto.
Po prawej stronie wyświetlacza LCD, zaczynając od góry znajduje się przycisk oznaczony symbolem lupy. Podczas odtwarzania zdjęć w połączeniu z pokrętłem sterującym umożliwia powiększanie lub przechodzenie do trybu miniaturek, a w trybie LV kolejne jego wciśnięcia powodują powiększanie wybranego fragmentu kadru (5x i 10x). Poniżej znajdziemy przycisk trybu odtwarzania zdjęć, a po prawej stronie przycisk Q uruchamiający na wyświetlaczu aktywny panel z nastawami aparatu. Poniżej znajduje się znane z modelu 60D rozwiązanie w postaci pierścienia sterującego z wewnętrznym 8-kierunkowym wybierakiem. Pierścień sterujący wykorzystywany jest między innymi do zmiany parametrów ekspozycji, nawigowania w menu aparatu, czy dokonywania ustawień. Wybierak natomiast pełni tę samą funkcję, co dżojstik w modelach 7D czy 5D Mark III, czyli przydaje się między innymi do nawigowania w menu, przy dokonywaniu ustawień, czy podczas przeglądania zdjęć. Na samym dole tylnej ścianki znajdziemy jeszcze przycisk usuwania zdjęć, oraz przełącznik LOCK blokujący działanie pokrętła i pierścienia sterującego oraz wybieraka (to, które z elementów mają być blokowane można ustawić w menu aparatu)
Do omówienia pozostała nam przednia część obudowy aparatu, na której znajduje się przycisk blokady bagnetu oraz przycisk podglądu głębi ostrości.
Menu
Menu w Canonie 6D, pod względem organizacyjnym, nie odbiega w zasadzie od innych lustrzanek tego producenta. W odróżnieniu od 5D Mark III jednak, gdzie każda kategoria stanowi pojedynczą zakładkę, a te dzielą się na odpowiednią liczbę stron, w 6D kategorie są podzielone bezpośrednio na zakładki, czyli podobnie jak w 650D. W praktyce nie robi to jednak większej różnicy, bowiem czy mówimy o zakładkach, czy o stronach mają one poziome ułożenie, a pomiędzy nimi możemy przechodzić za pomocą przedniego pokrętła sterującego lub wybieraka. Tylne pokrętło lub wybierak używamy do poruszania się w zakresie elementów danej zakładki.
Zobaczmy zatem, jak w trybach ze strefy twórczej, przedstawiają się poszczególne kategorie i zakładki oraz elementy w nich zawarte.
Menu fotografowania (4 zakładki):
- jakość obrazu – możliwość wyboru RAW, mRAW, sRAW oraz osobno JPEG (w dwóch stopniach kompresji i trzech rozmiarach: L, M, S1 + oddzielnie S2 i S3),
- włączenie sygnału dźwiękowego,
- włączenie możliwości wykonywania zdjęć bez karty pamięci,
- sterowanie czasem kontrolnego wyświetlania zdjęć,
- włączenie korygowania jasności brzegów oraz aberracji chromatycznej,
- sterowanie zewnętrzną lampą błyskową,
- wstępne podniesienie lustra,
- korygowanie ekspozycji / bracketing,
- nastawy czułości ISO (czułość, zakres ISO, zakres Auto ISO, min. czas naświetlania),
- automatyczny optymalizator jasności,
- balans bieli,
- balans bieli według wzorca,
- korekta i bracketing balansu bieli,
- przestrzeń kolorów (sRGB, Adobe RGB),
- styl obrazów: Auto, Standard, Portrety, Krajobraz, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny, Użytkownika (1, 2, 3),
- redukcja szumu przy długich czasach,
- redukcja szumu przy wysokich ISO,
- priorytet jasnych partii obrazu,
- wykonywanie mapy kurzu na matrycy,
- wielokrotna ekspozycja,
- tryb HDR,
Menu fotografowania - Live View (2 zakładki):
- fotografowanie Live View (włącz / wyłącz),
- tryb AF (FlexiZone - Single, tryb Live z wykrywaniem twarzy, tryb szybki),
- wyświetlanie siatki kadrowania,
- format obrazu (3:2, 4:3, 16:9, 1:1),
- symulacja ekspozycji,
- ciche nagrywanie LV,
- timer pomiarowy.
W trybie filmowania zakładki ustawień LV zawierają opcje dotyczące nagrywania filmów:
- tryb AF (FlexiZone - Single, tryb Live z wykrywaniem twarzy, tryb szybki),
- ciche nagrywanie LV,
- timer pomiarowy,
- wielkość nagrywanego filmu – wybór rozdzielczości, liczby kl/s oraz rodzaju kodowania,
- nagrywanie dźwięku – opcje związane z rejestracją dźwięku podczas filmowania,
- kod czasowy – ustawienia dotyczące kodów czasowych dodawanych do nagrywanego filmu,
- migawka video – nagrywanie krótkich filmów składających się z kilku ujęć.
Menu odtwarzania (3 zakładki):
- ochrona obrazów przed usunięciem,
- obracanie obrazu pionowego,
- usuwanie obrazu,
- polecenie wydruku,
- opcje fotoksiążki,
- obróbka obrazu RAW,
- zmiana rozmiaru,
- ocena,
- automatyczny pokaz zdjęć,
- ustawienie skoku w trybie przeglądania zdjęć,
- włączenie alarmu o prześwietleniu,
- włączenie punktów autofokusu,
- siatka odtwarzania,
- określenie rodzaju histogramu (RGB lub jasność),
- licznik czasu odtwarzania filmów,
- wybór początkowego powiększenia,
- sterowanie przez HDMI.
Menu nastawy (4 zakładki):
- wybór i tworzenie folderu,
- opcje numeracji plików,
- włączenie autoobracania na wyświetlaczu i komputerze,
- formatowanie karty,
- ustawienia karty Eye-Fi,
- zmiana automatycznego czasu wyłączania aparatu,
- zmiana jasności LCD,
- wyświetlanie ekranu ustawień (włączony stale lub automatyczne wyłączanie przy wciśnięciu spustu migawki)
- ustawienie daty i czasu,
- wybór języka,
- ustawienia GPS,
- standard TV (NTSC lub PAL),
- przewodnik funkcji,
- opcje wyświetlania przy używaniu przycisku INFO.,
- Wi-Fi,
- funkcje Wi-Fi,
- czyszczenie matrycy,
- dane akumulatora,
- wyświetlenie logo certyfikatu,
- zapis indywidualnych ustawień aparatu (C1, C2),
- przywrócenie domyślnych ustawień,
- informacje o prawach autorskich,
- wersja firmware.
Menu funkcji indywidualnych C.Fn:
- C.Fn I (Ekspozycja):
- przyrost nastaw ekspozycji,
- przyrost nastaw czułości ISO,
- autokasowanie sekwencji bracketingu,
- kolejność zmian w sekwencji bracketingu,
- liczba zdjęć w sekwencji bracketingu,
- bezpieczne przesuwanie ekspozycji,
- C.Fn II (Autofokus):
- czułość śledzenia,
- śledzenie przyspieszanie/zwalnianie,
- priorytet 1.zdj. AI Servo – charakterystyka działania AF i czas zwalniania migawki dla pierwszego zdjęcia w trybie AI Servo AF (priorytet wyzwalania, priorytet równoważny, priorytet ostrości),
- priorytet 2.zdj. AI Servo – charakterystyka działania AF i czas zwalniania migawki podczas ciągłego wykonywania zdjęć po pierwszym zdjęciu w trybie AI Servo AF (priorytet szybkości wyzwalania, priorytet równoważny, priorytet ostrości),
- oświetlenie wspomagające AF,
- szukanie ostrości po utracie AF,
- punkt AF powiązany z orientacją,
- nakładkowe wyświetlanie (podświetlanie punktów AF po ustawieniu ostrości)
- mikroregulacja AF,
- C.Fn III (Operowanie/Inne):
- kierunek obrotu pokrętła sterującego,
- matówka
- ustawienie blokady na pokrętła sterujące i wybierak,
- ostrzeżenia w wizjerze,
- ustawienia własne – możliwość konfigurowania niektórych pokręteł i przycisków,
- kasowanie nastaw funkcji C.Fn.
Ostatnia, zielona zakładka w menu 6D, to tradycyjne Moje menu, służące do gromadzenia ustawień, po które najczęściej sięgamy. Spośród wszystkich opcji w menu możemy wybrać dowolne i wstawić je w tym miejscu. Kasowanie, bądź dodawanie kolejnych opcji jest przy tym bardzo łatwe. To bardzo praktyczne rozwiązanie, zwłaszcza przy bogatym menu. Dodatkowo mamy opcję, która powoduje, że Moje menu jest domyślną zakładką, która pojawia się po wciśnięciu przycisku MENU.
Wyświetlacze
Canon 6D został wyposażony w stały 3-calowy wyświetlacz LCD o rozdzielczości 1 040 000 punktów. Jasność wyświetlacza można kontrolować w 7-stopniowej skali. Obraz na wyświetlaczu ma bardzo dobrą jakość. Jego jasność przy ustawieniu na 5 w dostępnej skali jest wystarczająca do pracy w większości sytuacji. Przy ostrym słońcu warto jednak rozjaśnić go maksymalnie aby zapewnić sobie większy komfort obsługi. Pozytywny wpływ na pracę przy silnym świetle ma również dobrej klasy powłoka antyodblaskowa. Dzięki niej odbicia otoczenia, które mogą pojawić się w wyświetlaczu przy ostrym słońcu, nie przeszkadzają szczególnie.
Podczas fotografowania z użyciem wizjera, główny wyświetlacz LCD można użyć do wyświetlania różnych informacji lub zmiany parametrów pracy. Kolejne wciśnięcia przycisku INFO. powodują wyświetlenie ekranu z ustawieniami aparatu, elektronicznej poziomicy oraz panelu kontrolnego z ustawieniami fotografowania. W przypadku tego ostatniego, wciśnięcie któregoś z przycisków odpowiadających za ustawianie konkretnych parametrów, powoduje wyświetlenie odpowiedniego ekranu i umożliwia dokonywanie ustawień na głównym wyświetlaczu.
Ponadto, podczas fotografowania z użyciem wizjera, wciśnięcie przycisku Q wyświetla aktywny panel sterowania, który pozwala na dokonywanie ustawień parametrów fotografowania. Pomiędzy kolejnymi elementami przechodzimy wybierakiem, a ustawień dokonujemy pokrętłami.
W trybie przeglądania zdjęć przycisk INFO. również odpowiada za wyświetlanie różnych informacji. Aktualne zdjęcie można przeglądać w czterech trybach:
- samo zdjęcie,
- zdjęcie + podstawowe informacje,
- miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF + histogram (Y lub RGB do wyboru),
- miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF + histogramy (Y oraz RGB).
Zdjęcia można także powiększać, lub oglądać z poziomu miniaturek.
W 6D podobnie jak w innych zaawansowanych EOS-ach znalazł się dodatkowy, monochromatyczny wyświetlacz LCD, wyświetlający najważniejsze informacje o ustawieniach aparatu. W porównaniu do modelu 5D Mark III jest on niestety nieco uboższy i nie pokazuje na przykład ustawień balansu bieli, czy rodzaju i wielkości zapisywanych zdjęć. Schemat monochromatycznego ekranu LCD z opisem wyświetlanych informacji prezentujemy poniżej.
W Canonie 6D tryb Live View uruchamiamy przyciskiem START/STOP, znajdującym się po prawej stronie wizjera. W menu fotografowania dwie ostatnie zakładki zawierają różne opcje związane z pracą w trybie podglądu na żywo. Znajdziemy tam między innymi włączanie wyświetlania siatki (3 rodzaje) oraz symulacji ekspozycji, czyli zmienianie jasności obrazu na wyświetlaczu LCD wraz ze zmianą parametrów ekspozycji. W tym ostatnim przypadku możemy wybrać, by symulacja była aktywna cały czas lub uruchamiała się tylko po wciśnięciu przycisku podglądu głębi ostrości. Można także aktywować dwa tryby cichych zdjęć. W pierwszym z nich aparat pracuje o wiele ciszej niż w trybie normalnym i istnieje możliwość wykonywania zdjęć seryjnych. W drugim natomiast, naciśnięcie spustu spowoduje wykonanie tylko pojedynczego zdjęcia. Ustawienie czasu trwania blokady AE umożliwia opcja Timera pomiarowego. Do wyboru są także ustawienia autofokusu w trybie LV: Tryb szybki (normalny pomiar AF po opuszczeniu lustra), Tryb live (metoda pomiaru kontrastu na matrycy) i Tryb live z wykrywaniem twarzy. Ostrość ustawiana jest przyciskiem AF-ON lub spustem migawki, a dociśnięcie spustu migawki wykonuje zdjęcie. W trybie LV można również wybrać inne niż 3:2 proporcje obrazu: 4:3, 16:9, 1:1. Mają one wpływ wyłącznie na zdjęcia zapisywane w formacie JPEG. Surowe pliki zapisują się zawsze z proporcjami 3:2., jednak informacja o proporcjach JPEG-ów może być zapisana w pliku RAW i wykorzystana przy późniejszej obróbce.
Szybkość ustawiania ostrości w Trybie szybkim jest zadowalająca. Minusem w tym przypadku jest jednak opadanie i podnoszenie się lustra, co poza chwilową przerwą w podglądzie. Prędkość ustawiania ostrości w trybie detekcji kontrastu natomiast jest niestety stosunkowo wolna, bowiem trwa to zazwyczaj około 2–3 sekund. Czas ten zależy również od używanego obiektywu oraz od tego, jak bardzo kontrastowy jest obszar kadru na którym ustawiamy ostrość. Ustawienie ostrości może odbywać się również ręcznie. Proces precyzyjnego ostrzenia ułatwia bardzo szybkie 5- lub 10-krotne powiększenie obrazu po naciśnięciu przycisku lupy po lewej stronie wyświetlacza LCD.
W trybie Live View przyciskiem INFO. możemy wyświetlać na ekranie dodatkowe informacje: podstawowe parametry fotografowania, informacje o wybranych ustawieniach aparatu, histogram oraz poziomicę.
Przycisk Q natomiast uruchamia podręczne menu, w którym można ustawić: tryb AF w LV, tryb pracy migawki, pomiar światła, format i wielkość zapisywanych zdjęć, balans bieli, styl obrazu oraz automatyczny optymalizator jasności.
Tryb wideo
Tryb filmowania w EOS-ie 6D został nieco okrojony w stosunku do tego, co pod tym względem oferuje model 5D Mark III. W zakresie wyboru trybów filmowania jednak w 6D znajdziemy te same możliwości:
- Full HD 1920×1080 (30p / 25p / 24p) IPB (ok. 235 MB/min),
- Full HD 1920×1080 (30p / 25p / 24p) ALL-I (ok. 685 MB/min),
- HD 1280×720 (60p / 50p) IPB (ok. 205 MB/min),
- HD 1280×720 (60p / 50p) ALL-I (ok. 610 MB/min),
- VGA 640×480 (30p / 25p) IPB (ok. 78 MB/min).
Podobnie jak w modelu 5D Mark III, w testowanym EOS-ie zaimplementowano obsługę kodów czasowych, które wykorzystywane są do synchronizacji obrazu i dźwięku przy nagrywaniu ujęć z kilku aparatów czy kamer i ułatwiają późniejszy proces edycji na komputerze. W odróżnieniu od bardziej zaawansowanego brata, 6D nie został wyposażony w funkcję cichego sterowania parametrami ekspozycji podczas nagrywania filmu.
Przykładowe filmy
- film 1 – 1920×1080 pix, 25p, ALL-I, 214.4 MB,
- film 2 – 1920×1080 pix, 25p, ALL-I, 231.1 MB,
- film 3 – 1920×1080 pix, 25p, ALL-I, 234.7 MB (migawka wideo),
- film 4 – 1920×1080 pix, 25p, ALL-I, 270.9 MB (film nagrany po zmroku),
- film 5 – 1920×1080 pix, 25p, IPB, 78.1 MB,
- film 6 – 1920×1080 pix, 24p, ALL-I, 205.8 MB,
- film 7 – 1920×1080 pix, 24p, IPB, 77.5 MB,
- film 8 – 1280×720 pix, 50p, ALL-I, 207.0 MB,
- film 9 – 1280×720 pix, 50p, ALL-I, 207.9 MB,
- film 10 – 1280×720 pix, 50p, ALL-I, 263.0 MB (film nagrany po zmroku),
- film 11 – 1280×720 pix, 50p, IPB, 71.2 MB,
Wizjer
Canon EOS 6D zastał wyposażony w pentapryzmatyczny wizjer o pokryciu około 97% pola widzenia. Jego powiększenie wynosi 0.71x, a odległość źrenicy wyjściowej 21 mm. Regulacja dioptrażu może odbywać się od −3 do +1 dpt. Co ciekawe, w przeciwieństwie do 5D Mark III, w 6D mamy możliwość wymiany matówki. Zaczerpnięty z instrukcji aparatu schemat elementów, ikon oraz informacji wyświetlanych w wizjerze prezentujemy poniżej.
Wizjer zapewnia obraz dobrej jakości i jest wygodny w użytkowaniu. Jego jasność jest na odpowiednim poziomie, porównywalnym z wizjerem zastosowanym w Canonie 1Ds Mark III, jednak jest on mniejszy.