Canon EOS 6D - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3000–7000K),
- Dzień słoneczny (5200K),
- Cień (7000K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3200K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Światło lampy błyskowej (6000K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K),
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Mamy zatem identyczny zbiór nastaw jaki widzieliśmy w Canonie 5D Mark III. Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorowy (od G9 do M9 i od B9 d A9). W tym samym miejscu można określić bracketing WB w zakresie od −3 do +3 w stosunku do położenia zerowego, z krokiem jednostkowym.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.4 | 101.2 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.2 | 100.1 |
Pochmurny dzień | Auto | 3.64 | 98.63 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.12 | 100.5 |
3000K | Auto | 19.9 | 127.5 |
3000K | Żarówki | 7.86 | 100.8 |
3000K | 3000K | 6.58 | 95.98 |
5500K | Auto | 4.37 | 108.9 |
5500K | 5500K | 8.62 | 114.9 |
Lampa błyskowa | Auto | 3.36 | 95.03 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.29 | 96.79 |
Jak widać z powyższej tabeli automatyczny balans bieli w 6D nie ma szczególnych problemów z oddaniem odpowiedniej kolorystyki. W większości przypadków błędy koloru są na niskim poziomie, niekiedy nawet niższym niż przy nastawach dedykowanych. Tradycyjnie podczas fotografowania przy świetle żarowym automatyczny balans bieli daje typowo ciepłe zabarwienie zdjęć, co skutkuje wysoką wartością błędu koloru. Dla bardziej naturalnego odwzorowania kolorystyki warto skorzystać w tym przypadku z dedykowanego balansu bieli lub odpowiedniej temperatury barwowej. Nie obserwujemy również problemów z nasyceniem koloru w 6D. Odchyłki od 100% w większości przypadków są na niewielkim poziomie. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.