Canon EOS 6D - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Standardowe parametry modyfikujące wygląd zdjęć JPEG znajdziemy pod opcją „Styl obrazów”, czyli tak jak w innych lustrzankach systemu EOS. Do wyboru mamy następujące style: Auto, Standard, Portret, Krajobraz, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny i Własny 1, 2, 3. Każdy z nich poza monochromatycznym może być regulowany w 8-stopniowej skali pod względem: ostrości, kontrastu, nasycenia i tonacji. W przypadku stylu monochromatycznego natomiast, mamy następujące parametry: ostrość, kontrast, efekt filtru (brak, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz efekt tonalny (brak, sepia, niebieski, purpurowy, zielony).
Podczas fotografowania z wykorzystaniem trybu Live View istnieje możliwość wyboru proporcji obrazu zapisywanych zdjęć JPEG. Do wyboru mamy cztery ustawienia: 3:2, 4:3, 16:9, oraz 1:1. Warto zwrócić uwagę, że opcja ta nie jest dostępna podczas fotografowania z wykorzystaniem wizjera, podczas której JPEG-i zapisywane są zawsze z proporcją obrazu 3:2.
W Canonie 6D mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 25600 z krokiem 1 lub 1/3 EV. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe ISO 50, 51200 i 102400. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Nikona D600 i Sony A99. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
W Canonie 6D jakość obrazu na zdjęciach zapisanych w formacie JPEG jest na dobrym poziomie w naprawdę szerokim zakresie oferowanych czułości. Nawet przy czułości ISO 12800 szum nie jest szczególnie widoczny, a jego wpływ na jakość obrazu jest niewielki. Przy ISO 25600 (czyli maksymalnej natywnej czułości) sytuacja wciąż wygląda całkiem nieźle pod tym względem. Dla ISO 51200 jednak, wpływ szumu na pogorszenie jakości obrazu jest już dość wyraźny, a przy maksymalnej czułości jest na tyle kiepsko, że uzasadnione staje się pytanie o jej użyteczność.
W porównaniu do Nikona D600 podobna jakość obrazu utrzymuje się do ISO 6400. W tym zakresie w zasadzie trudno dopatrzyć się różnic w poziomie szumu pomiędzy zdjęciami z obu aparatów. Pod tym względem sytuacja zmienia się przy ISO 12800, a szum w D600 wydaje się być nieco wyższy. Warto jednak zwrócić uwagę, że w lustrzance Nikona jest już to czułość rozszerzona. Dla ISO 25600 przewaga 6D jest jeszcze wyraźniejsza. Podobnie przedstawia się porównanie testowanego Canona z A99. W tym jednak przypadku, minimalną przewagę 6D daje się już zauważyć przy ISO 6400.
Wyniki Canona 6D trzeba ocenić więc bardzo pozytywnie. W przypadku plików JPEG oferuje on najlepszą jakość obrazu ze wszystkich niskobudżetowych aparatów pełnoklatkowych.
Wyostrzanie
W Canonie 6D mamy do dyspozycji tradycyjną 8-stopniową skalę skalę wyostrzania (od 0 do 7). Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki zapisanych jako JPEG-i z najniższym stopniem wyostrzania oraz na poziomie 3 i 7. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.
Canon EOS 6D, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Trzeba przyznać, że przy najwyższym stopniu wyostrzania obraz wygląda nienaturalnie. Naszym zdaniem, całkiem dobry efekt otrzymujemy w okolicy 3 stopnia i raczej odradzamy stosowanie wyższych ustawień.
Tryb HDR
W Canonie 6D podobnie jak w modelu 5D Mark III znalazł się tryb HDR. W stosunku do tego bardziej zaawansowanego modelu jednak, jego możliwości zostały ograniczone. Najważniejszym parametrem w przypadku HDR-ów jest różnica ekspozycji pomiędzy kolejnymi zdjęciami. Canon 6D w tym trybie wykonuje trzy zdjęcia, a różnica w naświetleniu pomiędzy nimi może być kontrolowana automatycznie lub ręcznie. W przypadku ręcznej kontroli użytkownik ma do wyboru trzy warianty: ±1 EV, ±2 EV, ±3 EV. Kolejna opcja pozwala nam wybrać, czy tryb HDR ma działać tylko jednorazowo (dla pojedynczego ujęcia) czy ma być aktywny przez cały czas (do momentu jego wyłączenia). Zdjęć w trybie HDR nie musimy wykonywać ze statywu. W ustawieniach bowiem mamy opcję automatycznego wyrównywania zdjęć, która pozwoli skorygować ewentualne przesunięcia pomiędzy nimi jeśli będziemy fotografować z ręki. Trzeba jednak mieć świadomość, że przy aktywnej opcji wyrównywania zdjęć wynikowy obraz nie obejmuje całego oryginalnego kadru.
I na tym ustawienia HDR w 6D się kończą. W odróżnieniu od 5D Mark II nie mamy zatem opcji „Efekt” umożliwiającej dodatkową modyfikację powstającego obrazu. Zabrakło też bardzo użytecznej funkcji, a mianowicie możliwości zapisywania oryginalnych zdjęć.
W poniższej tabelce prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane w trybie HDR dla wszystkich możliwych ustawień różnic ekspozycji.
HDR off |
|
HDR AUTO |
|
HDR ±1 EV |
|
HDR ±2 EV |
|
HDR ±3 EV |
|
Wielokrotna ekspozycja
Canon 6D oferuje także tryb wielokrotnej ekspozycji. Jednak i w tym przypadku jego funkcjonalność została ograniczona w stosunku do tego co oferuje 5D Mark III. Tryb ten umożliwia wykonanie do 9 zdjęć, które następnie zostają połączone w jedno. Podczas fotografowania mamy kontrolę nad kolejno wykonywanymi zdjęciami i na bieżąco możemy podglądać tworzony obraz. Mamy również możliwość usuwania ostatnio wykonanego zdjęcia. Fotografując z wykorzystaniem podglądu na żywo, na ekranie widzimy efekt powstającego obrazu w postaci półprzezroczystej nakładki na aktualny kadr.
W opcjach wielokrotnej ekspozycji znajdziemy również pozycję określaną jako „sterowanie ekspozycją wielokrotną”, określającą sposoby łączenia wykonywanych zdjęć: Obejmuje ona następujące ustawienia.
- addytywne – proste sumowanie kolejno wykonywanych zdjęć (w zależności od liczby zdjęć sugerowane jest ustawienie odpowiedniej negatywnej kompensacji ekspozycji),
- średnie – podczas wykonywania wielokrotnej ekspozycji tej samej sceny ekspozycja tła obiektu będzie kontrolowana w celu otrzymania standardowej ekspozycji,
Istnieje również możliwość wybrania zdjęcia zapisanego wcześniej na karcie (tylko w formacie RAW), który zostanie wybrany jako pierwszy obraz wielokrotnej ekspozycji.
Podobnie jak w trybie HDR możemy zdecydować czy wielokrotna ekspozycja ma być aktywna przez cały czas aż do momentu jej wyłączenia, czy jedynie dla pojedynczego użycia.
Ster. eksp. wielok.: Addytywne |
|
Ster. eksp. wielok.: Średnie |
|