Pentax K-5 II - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Przycisk kierunkowy „w prawo” umożliwia zmianę wyglądu zdjęć JPEG. Dostępnych jest 9 trybów: Jasny, Naturalny, Portret, Pejzaż, Żywe, Blady, Pomijanie wybielania, Film odwracalny oraz Monochromatyczny. Mogą one być regulowane w 9-stopniowej skali pod względem: nasycenia, odcienia, jasności, kontrastu, ostrości lub tonowania (jasne / ciemne). Dodatkowo przy wyborze trybu Monochromatycznego można użyć filtru kolorowego (zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski lub podczerwony).
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z modelu K‑5 oraz Sony A57. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.
Pod względem szumów, obrazy z Pentaksów K‑5 oraz K‑5 II są praktycznie takie same. Można się wprawdzie dopatrzeć różnic na poziomie pojedynczych pikseli, jednak generalnie naszym zdaniem nie dokonano w tym temacie postępu. Po dokładniejszych oględzinach możemy odnieść wrażenie, że dla czułości ISO 12800 i 25600 obrazy z K‑5 II są odrobinę lepszej jakości (ostrzejsze), ale przewaga jest naprawdę minimalna. Ciężko powiedzieć to samo o ISO 51200, gdyż dla obu modeli naszym zdaniem ta czułość nie należy do użytecznych. Ogólnie zdjęcia na wysokich ISO cierpią z powodu utraty detali, spowodowanej najprawdopodobniej odszumianiem (mimo dezaktywacji tego procesu).
Ciekawe wygląda porównanie wycinków z obydwu Pentaksów i Sony A57. Do ISO 3200 Alpha wcale nie ustępuje K‑5 i K‑5 II, a nawet delikatnie przoduje w tym zestawieniu. Na taki odbiór plików JPEG może jednak mieć wpływ wyostrzanie obecne w A57 (pomimo jego wyłączenia, co udowodniliśmy w teście tego aparatu). Niewielką przewagę nad K‑5 II stwierdzamy także w przypadku Pentaksa K-30, widoczną praktycznie w całym zakresie czułości. Warto jednak przypomnieć, że w obu tych aparatach (A57, K-30) zauważyliśmy osłabienie filtra AA.
Wyostrzanie
W Pentaksie K‑5 II skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −4 a +4, ze skokiem jednostkowym. Dodatkowo dostępne są dwie metody uwydatniania obrazu: „precyzyjna ostrość” oraz „wysoka ostrość” (oznaczone literami odpowiednio „F” i „EX” przy skali wyostrzania w momencie aktywacji). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych z wyostrzaniem w ustawieniach skrajnych i ustawieniu środkowym. Pokazujemy również zdjęcia z włączoną opcją „precyzyjna ostrość”, a także „wysoka ostrość”.
Pentax K‑5 II, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Zerowy stopień wyostrzania oferuje optymalne wydobycie detali (w szczególności opcja „precyzyjna ostrość”) i może być polecane dla osób korzystających wyłącznie z formatu JPEG i nie planujących dalszej obróbki zdjęć. Z kolei stopień maksymalny powoduje bardzo mocne podkreślenie krawędzi, a co za tym idzie – utratę detali. Minimalne wyostrzanie, z którego korzystamy podczas naszych porównań, daje zdecydowanie miękki obraz, jednak znakomicie nadający się do późniejszej obróbki.
Zdjęcia HDR
Funkcję wykonywania zdjęć o rozszerzonej rozpiętości tonalnej odnajdziemy w menu fotografowania. Do wyboru mamy następujące opcje: HDR Auto, HDR Standard, HDR Silny 1, HDR Silny 2 i HDR Silny 3, które różnią się sposobem obróbki obrazu. Ponadto, możemy aktywować funkcję automatycznego wyrównania obrazu (przydatną gdy nie fotografujemy ze statywu). Obraz wynikowy jest składany przez aparat w pełni automatycznie, niestety operacja ta trwa aż kilkanaście sekund. Poniżej zamieszczamy przykładowe HDR-y wykonane z testowanym aparatem.
HDR off | HDR Auto (AutoISO) |
HDR Standard | HDR Silny 1 |
HDR Silny 2 | HDR Silny 3 |
Filtry cyfrowe
W menu K‑5 II mamy do dyspozycji kilka filtrów cyfrowych, które opisujemy poniżej oraz prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane z ich zastosowaniem:
- aparat dziecinny – możliwość trzystopniowej regulacji poziomu cieni, rozmycia oraz ustawienia przełamania odcienia dla kolorów czerwonego, zielonego, niebieskiego lub żółtego,
- retro – ustawienia tonowania na 7-stopniowej skali B-A (niebieski-bursztynowy) oraz 4 ustawienia dotyczące ramki: wyłączona, wąska, średnia, gruba,
- wysoki kontrast – 5-stopniowa regulacja kontrastu,
- ekstrakcja kolorów – umożliwia wyodrębnienie jednego lub dwóch z 6 kolorów (czerwony, różowy, niebieski, jasnoniebieski, zielony, żółty) pozostawiając pozostałą część czarno-białą; można również regulować zakres koloru do usunięcia w 5-stopniowej skali,
- miękki – 3-stopniowa regulacja poziomu zmiękczenia oraz możliwość włączenia rozmycia cienia,
- błyski gwiazd – 3-stopniowa regulacja intensywności efektu oraz długości ramion gwiazd, a także kąta ich nachylenia (4 opcje),
- rybie oko – 3-stopniowa regulacja intensywności efektu,
- filtr niestandardowy – dostosowanie następujących parametrów: kontrastu, zmiękczenia, przełamania odcienia, typu cienia, poziomu cieni, typu zniekształcenia, poziomu zniekształcenia, odwrócenia koloru.
Filtry wyłączone |
|
Aparat dziecinny |
|
Retro |
|
Wysoki kontrast |
|
Ekstrakcja koloru |
|
Miękki |
|
Błyski gwiazd |
|
Rybie oko |
|
Niestandardowy |
|
Krosowanie
Do dyspozycji użytkownika jest 7 ustawień kolorystycznych: jeden efekt losowy, trzy efekty zdefiniowane przez producenta oraz trzy (oznaczone symbolem „My”) pod którymi można zapisać własne ustawienia krosowania na podstawie wykonanego już zdjęcia. Przykładowe zdjęcia z użyciem filtrów „Krosowanie” prezentujemy poniżej.
Losowy |
|
Ustawienie 1 |
|
Ustawienie 2 |
|
Ustawienie 3 |
|