Pentax K-5 II - test aparatu
8. Zakres tonalny

Wykres, który pokazujemy powyżej, w znacznym stopniu przypomina przebieg uzyskany dla Pentaksa K‑5. I tak, dla najlepszej jakości obrazu testowana lustrzanka uzyskała rezultat bliski 8 EV dla ISO 80 oraz 7.6 EV dla ISO 100. Spośród aparatów konkurencji wyposażonych w matrycę formatu APS-C, tylko Nikon D5100 mógł się pochwalić tak dobrymi wynikami. Zaprezentowane w zeszłym roku Pentaksy K-30 oraz K-01 nie ustępują wiele swojemu „starszemu bratu” – ogólnie w kategorii zakresu tonalnego produkty tej firmy przodują wśród aparatów pozostałych producentów.
Przy stosunku sygnału do szumu wynoszącym 1 zaobserwowany wynik to 11.5 EV dla ISO 100, co jest również świetnym rezultatem.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
80 |
![]() |
|||
100 |
![]() |
|||
200 |
![]() |
|||
400 |
![]() |
|||
800 |
![]() |
|||
1600 |
![]() |
|||
3200 |
![]() |
|||
6400 |
![]() |
|||
12800 |
![]() |
|||
25600 |
![]() |
|||
51200 |
![]() |
|||
ISO | Granica czerni | |||
80 |
![]() |
|||
100 |
![]() |
|||
200 |
![]() |
|||
400 |
![]() |
|||
800 |
![]() |
|||
1600 |
![]() |
|||
3200 |
![]() |
|||
6400 |
![]() |
|||
12800 |
![]() |
|||
25600 |
![]() |
|||
51200 |
![]() |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
![]() |
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
1600 ISO | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
Po rozjaśnieniu obrazu z Pentaksa przy ISO 100 ilość wydobytych szczegółów jest większa niż w Nikonie. Stosunkowo niewielki poziom kolorowego szumu występuje zarówno w D5200, jak i w K‑5 II. Przu ISO 1600 zakłócenia obrazu w obu aparatach mocno dają się we znaki, aczkolwiek detale fotografowanej scenki są wciąż widoczne. Nietrudno również zauważyć, że obraz z Nikona jest znacznie ciemniejszy niż z Pentaksa.
Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Odzyskanie szczegółów nastąpiło w niewielkim stopniu i trudno wyłonić faworyta tej części testu.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
1600 ISO | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |