Pentax K-5 IIs - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (od 4000 do 8000 K),
- Światło dzienne (5200 K),
- Cień (8000 K),
- Zachmurzenie (6000 K),
- Światło jarzeniowe D, N, W, L (odpowiednio: 6500 K, 5000 K, 4200 K, 3000 K),
- Światło żarowe (2850 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- CTE – rozszerzenie temperatury barwowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (3 wzorce),
- Ustawienie ręczne w stopniach Kelvina (od 2500 K do 10000 K) lub w miredach (3 ustawienia do zapamiętania).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.93 | 103.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.95 | 105.6 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.31 | 101.7 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 3.85 | 98.18 |
3000K | Auto | 20.5 | 125.9 |
3000K | Żarówki | 6.74 | 99.21 |
3000K | 3000K | 9 | 102.8 |
5500K | Auto | 5 | 112 |
5500K | 5500K | 10.6 | 115 |
Lampa błyskowa | Auto | 3.72 | 88.61 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 3.62 | 89.66 |
Ogólnie rzecz biorąc, odwzorowanie barw na zdjęciach z K-5 IIs możemy określić jako bardzo dobre. W świetle słonecznym oraz przy zachmurzonym niebie, pomiary wypadły niemal wzorcowo. Błysk flesza powoduje uzyskanie słabszego nasycenia kolorów, jednak błędy dC również pozostały bardzo niskie. Jak zwykle, przy zastosowaniu światła żarowego, automatyka balansu bieli nie najlepiej sobie radzi. Z kolei ustawienie dedykowane dało w tym wypadku lepsze rezultaty niż samodzielne wybranie wartości temperatury barwowej (3000 K).
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.