Pentax K-5 IIs - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Przycisk kierunkowy „w prawo” umożliwia zmianę wyglądu zdjęć JPEG. Dostępnych jest 9 trybów: Jasny, Naturalny, Portret, Pejzaż, Żywe, Blady, Pomijanie wybielania, Film odwracalny oraz Monochromatyczny. Mogą one być regulowane w 9-stopniowej skali pod względem: nasycenia, odcienia, jasności, kontrastu, ostrości lub tonowania (jasne / ciemne). Dodatkowo przy wyborze trybu Monochromatycznego można użyć filtru kolorowego (zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski lub podczerwony).
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z modelu K-5 II oraz Sony A77. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.
Różnice pomiędzy wycinkami z K-5 IIs i K-5 II są bardzo subtelne. Przy minimalnym stopniu wyostrzania, którego używamy w naszych porównaniach, przewaga lustrzanki bez filtra AA jest ledwie dostrzegalna. Natomiast nie jesteśmy w stanie wychwycić różnic w zaszumieniu obrazu we wspomnianych wyżej aparatach. Podobnie jak w K-5, najwyższa czułość (ISO 51200) nie należy do użytecznych. Zdjęcia ze wszystkich omawianych Pentaksów, wykonane na wysokich czułościach cierpią z powodu utraty detali, spowodowanej najprawdopodobniej odszumianiem (mimo dezaktywacji tego procesu).
Zestawienie wycinków z K-5 IIs i Sony A77 pokazuje, że jakość obrazu z tych aparatów jest stosunkowo podobna, do wartości ISO 1600. Powyżej niej, szum na zdjęciach z Alphy staje się bardziej widoczny i utrudnia rozróżnienie detali fotografowanej scenki.
Tak czy inaczej, ocenianie możliwości aparatów na podstawie JPEG-ów nie pozwala wyciągać daleko idących wniosków. Pełną odpowiedź co do osiągów matrycy poznamy dopiero przy porównaniu RAW-ów, które zaprezentujemy w następnym rozdziale.
Wyostrzanie
W Pentaksie K‑5 IIs skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −4 a +4, ze skokiem jednostkowym. Dodatkowo dostępne są dwie metody uwydatniania obrazu: „precyzyjna ostrość” oraz „wysoka ostrość” (oznaczone literami odpowiednio „F” i „EX” przy skali wyostrzania w momencie aktywacji). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych z wyostrzaniem w ustawieniach skrajnych i ustawieniu środkowym. Pokazujemy również zdjęcia z włączoną opcją „precyzyjna ostrość”, a także „wysoka ostrość”.
Pentax K-5 IIs, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Naszym zdaniem, najlepiej sprawdza się wyostrzanie o wartości −4, po aktywacji opcji „precyzyjna ostrość”. Odtworzenie detali jest najlepsze, a efekt nie jest przesadzony jak w przypadku wyostrzania „wysoka ostrość”. Minimalne wyostrzanie, z którego korzystamy podczas naszych porównań, daje zdecydowanie miękki obraz, jednak znakomicie nadający się do późniejszej obróbki. W tym miejscu warto również zauważyć, że po wyostrzeniu obrazu, różnica w poziomie odtworzenia detali pomiędzy zdjęciami z K-5 II i K-5 IIs stała się bardziej wyraźna.
Zdjęcia HDR
Funkcję wykonywania zdjęć o rozszerzonej rozpiętości tonalnej odnajdziemy w menu fotografowania. Do wyboru mamy następujące opcje: HDR Auto, HDR Standard, HDR Silny 1, HDR Silny 2 i HDR Silny 3, które różnią się sposobem obróbki obrazu. Ponadto, możemy aktywować funkcję automatycznego wyrównania obrazu (przydatną gdy nie fotografujemy ze statywu). Obraz wynikowy jest składany przez aparat w pełni automatycznie, niestety operacja ta trwa aż kilkanaście sekund. Poniżej zamieszczamy przykładowe HDR-y wykonane z testowanym aparatem.
HDR OFF |
|
HDR Standard |
|
HDR 1 |
|
HDR 2 |
|
HDR 3 |
|
Kompensacja prześwietleń i cieni
Oprócz rejestracji HDR-ów, większą rozpiętość tonalną na zdjęciach możemy uzyskać przy wykorzystaniu dwóch dodatkowych funkcji: kompensacji prześwietleń oraz cieni. Pierwszą możemy tylko włączyć lub wyłączyć, natomiast druga posiada dodatkowo trzy stopnie intensyfikacji efektu. Przykładowe zdjęcia prezentujemy poniżej:
Filtry cyfrowe
W menu K-5 IIs mamy do dyspozycji kilka filtrów cyfrowych, które opisujemy poniżej oraz prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane z ich zastosowaniem:
- aparat dziecinny – możliwość trzystopniowej regulacji poziomu cieni, rozmycia oraz ustawienia przełamania odcienia dla kolorów czerwonego, zielonego, niebieskiego lub żółtego,
- retro – ustawienia tonowania na 7-stopniowej skali B-A (niebieski-bursztynowy) oraz 4 ustawienia dotyczące ramki: wyłączona, wąska, średnia, gruba,
- wysoki kontrast – 5-stopniowa regulacja kontrastu,
- ekstrakcja kolorów – umożliwia wyodrębnienie jednego lub dwóch z 6 kolorów (czerwony, różowy, niebieski, jasnoniebieski, zielony, żółty) pozostawiając pozostałą część czarno-białą; można również regulować zakres koloru do usunięcia w 5-stopniowej skali,
- miękki – 3-stopniowa regulacja poziomu zmiękczenia oraz możliwość włączenia rozmycia cienia,
- błyski gwiazd – 3-stopniowa regulacja intensywności efektu oraz długości ramion gwiazd, a także kąta ich nachylenia (4 opcje),
- rybie oko – 3-stopniowa regulacja intensywności efektu,
- filtr niestandardowy – dostosowanie następujących parametrów: kontrastu, zmiękczenia, przełamania odcienia, typu cienia, poziomu cieni, typu zniekształcenia, poziomu zniekształcenia, odwrócenia koloru.
Filtry wyłączone |
|
Aparat dziecinny |
|
Retro |
|
Wysoki kontrast |
|
Ekstrakcja koloru |
|
Miękki |
|
Błyski gwiazd |
|
Rybie oko |
|
Niestandardowy |
|
Krosowanie
Do dyspozycji użytkownika jest 7 ustawień kolorystycznych: jeden efekt losowy, trzy efekty zdefiniowane przez producenta oraz trzy (oznaczone symbolem „My”) pod którymi można zapisać własne ustawienia krosowania na podstawie wykonanego już zdjęcia. Przykładowe zdjęcia z użyciem filtrów „Krosowanie” prezentujemy poniżej.
Losowy |
|
Ustawienie 1 |
|
Ustawienie 2 |
|
Ustawienie 3 |
|