Pentax K-5 IIs - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Poziom szumu na zdjęciach JPEG jest dość niski, bowiem nawet dla czułości ISO 51200 nie przekracza 3%. Widać jednak wyraźnie, że począwszy od wartości ISO 3200 aparat odszumia zdjęcia i nie mamy na to żadnego wpływu (wyłączyliśmy w menu redukcję zakłóceń). Znów musimy potępić takie zachowanie. W zaawansowanym sprzęcie, jeśli użytkownik coś wyłącza, to najczęściej robi to świadomie i nie chce być na siłę poprawiany przez programistów, którzy zachowują się jakby wiedzieli lepiej, co chcemy uzyskać.
W aparacie mamy do wyboru cztery ustawienia dotyczące odszumiania: niskie, średnie, silne, auto oraz wyłączone. Co więcej, w menu aparatu znajdziemy także opcję pozwalającą zdefiniować odszumianie dla każdej czułości z osobna. Działanie funkcji usuwania zakłóceń pokazujemy na wycinkach zdjęć scenki, wykonanych z czułością ISO 25600.
ISO 25600 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Użycie niskiego stopnia odszumiania nie powoduje znaczącej utraty detali (w przeciwieństwie do stopnia opisanego jako silne) i wydaje się być rozsądnym wyborem w przypadku korzystania z formatu JPEG.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z K-5 IIs (zapisywane jako 14-bitowe pliki DNG) wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y.
Na podstawie powyższego zestawienia nietrudno zauważyć, że usunięcie filtra AA pozwala na lepsze odwzorowanie detali, które jest lepiej dostrzegalne gdy porównujemy zdjęcia RAW niż JPEG. Widzimy również, że owa lepsza szczegółowość, jaką zapewnia K-5 IIs, jest widoczna w całym zakresie nierozszerzonych czułości. Przy ISO 25600 i 51200 zaszumienie obrazu jest tak duże, że trudno mówić o przewadze któregoś z Pentaksów.
Jeśli chodzi o zakłócenia obrazu spowodowane używaniem wysokich czułości, to podobnie jak przy analizie wycinków z JPEG-ów, tutaj również nie dostrzegamy różnic pomiędzy K-5 II i K-5 IIs. W przypadku Alphy A77 szum staje się mocniej widoczny niż w Pentaksach już przy ISO 800. Przy ostatniej wspólnej dla porównywanych aparatów czułości (ISO 12800) powoduje znacznie większą degradację obrazu niż w K-5 II i K-5 IIs.
Sprawdźmy teraz, jak wizualna ocena szumu przekłada się na konkretne liczby. Na poniższym wykresie przedstawiamy poziom szumu zmierzony na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-13, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.
Wykres szumu wykonany dla RAW-ów po raz kolejny bardzo przypomina odpowiedni przebieg, który sporządziliśmy w teście K-5 oraz K-5 II. Warto w tym miejscu dodać, że górną granicę wykresu ograniczyliśmy do 14%, aby zachować jego czytelność dla niższych czułości. Z tego powodu nie zmieściła się na nim wartość szumu przy ISO 51200 dla składowej niebieskiej, która osiągnęła 17.1%. Porównanie średnich wartości szumu dla Pentaksów K-5 II i K-5 IIs nie wykazuje wyraźnej przewagi ktoregoś z nich. Dopiero dla najwyższej dostępnej czułości góruje K-5 II, choć delikatnie (różnica to niespełna poł punktu procentowego).
K-5 IIs cechuje się niższym szumem niż lustrzanki konkurencji, które wyposażono w analogiczne matryce. Przewaga ta wynosi przykładowo 1/3 EV nad Nikonem D5100, czy 1–1.5 EV nad Sony Alpha A57. Z kolei Pentax K-30 ma minimalną przewagę nad K-5 IIs (z wyjątkiem ISO 25600), choć różnice są doprawdy symboliczne i najprawdopodobniej wynikają z faktu, że K-30 na wyższych czułościach odszumia także RAW-y.
Na podstawie wyników pomiarów przeprowadzonych na 48-bitowych TIFF-ach, możemy wysnuć podobne wnioski odnośnie różnic pomiędzy opisywanymi modelami.
Darki
Pentax K-5 IIs zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej, co odpowiada maksymalnemu poziomowi sygnału równemu 16384. Po wykonaniu 3-minutowych ekspozycji bez dopływu światła, RAW-y zostały wywołane programem dcraw, ale tak, aby uzyskać obraz jeszcze sprzed interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku K-5 IIs zakres ten wynosi od 0 do 255. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 100 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
80 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |
Histogramy wygenerowane na podstawie zdjęć z K-5 IIs swoim kształtem nie przypominają gaussowskiego dzwonu. Rozkłady są przesunięte w lewą stronę, a ich maksimum wypada praktycznie w zerze. Innymi słowy cała ich lewa część została obcięta. W związku z tym cała statystyka sygnału, którą prezentujemy w tabelce poniżej, jest zaburzona, a wartości średnie są mniejsze od odchylenia standardowego. W odróżnieniu od darków z testu K-5 II, do wyglądu tych z K-5 IIs można mieć zastrzeżenia, bowiem szum nie jest równomierny. W okolicach prawego górnego rogu obrazu obserwujemy wyraźną niejednorodność o mniejszym zaszumieniu. Przy czułościach ISO 3200 i 6400 widać również, że górna i dolna część kadru są jaśniejsze niż reszta obrazu, przy czym obszary te mają nieregularny kształt. Nie dostrzegamy natomiast objawów bandingu.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
80 | 0.455 | 1.009 |
100 | 0.528 | 1.167 |
200 | 1.295 | 2.526 |
400 | 2.723 | 4.916 |
800 | 5.675 | 9.625 |
1600 | 12.267 | 21.079 |
3200 | 24.93 | 43.114 |
6400 | 27.358 | 43.03 |
12800 | 53.395 | 80.919 |
25600 | 115.013 | 186.217 |
51200 | 204.198 | 347.661 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
80 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |