Canon PowerShot G15 - test aparatu
3. Użytkowanie i ergonomia
G15 dobrze leży w jednej ręce, brakuje jednak lepiej zaznaczonego przedniego uchwytu. Spust migawki pracuje standardowo – by wykonać zdjęcie, trzeba mocniej go docisnąć, a opór jest dobrze wyczuwalny.
By obsługa aparatu była bezproblemowa, producent wyposażył aparat w dwie rolki sterownicze, dając nam tym samym większą swobodę w jednoczesnym operowaniu wartością przysłony i czasem migawki. Dodatkowo do dyspozycji mamy pierścień korekcji ekspozycji, który nie działa w trybach M oraz Auto.
Ciekawą możliwością jest przypisanie funkcji zoomu do przedniego pierścienia sterującego. W takiej sytuacji każde przekręcenie nim będzie przestawiało pozycję obiektywu na kolejne, z góry określone wartości. Pełna ich lista zawiera: 28, 35, 50, 85, 100 i 140 mm.
Canon G15 umożliwia wykorzystanie zewnętrznych wężyków spustowych. To duże udogodnienie dla użytkowników wykonujących zdjęcia na długich czasach migawki – oczywiście samowyzwalacz jest dobrym rozwiązaniem, ale w porównaniu z wyżej wymienioną opcją stanowi jedynie jej „tani zamiennik”.
Podczas pracy studyjnej nie tylko możemy podłączyć zewnętrzne zasilanie, ale i wyzwolić zewnętrzne lampy błyskowe za pomocą wbudowanej lampy pracującej w trybie manualnym, korzystając z fotocel. Niestety, aparat nie oferuje funkcji wyłączania symulacji ekspozycji na wyświetlaczu LCD. Istnieje jednak metoda na obejście tego problemu. Otóż użycie w trybie M lampy błyskowej (wbudowanej czy zewnętrznej) spowoduje, że obraz na wyświetlaczu nie będzie odwzorowywał efektu nastaw czasu, przysłony i czułości.
Zdalnie wyzwalać migawkę można nie tylko za pomocą wężyka spustowego. Aparat wyzwoli ją także przy wykryciu nowej twarzy w kadrze (przez domysł fotografa), mrugnięcia lub uśmiechu. Oczywiście możemy też skorzystać z samowyzwalacza, który oferuje opóźnienie 2 i 10 sekund.
Unikalną funkcję stanowi tryb przeglądu filmowego. Szczegółowo opisujemy go poniżej, na końcu rozdziału.
G15 posiada też funkcję tworzenia panoram – w tym wypadku jednak nie możemy się zdać na automatykę aparatu. Zdjęcia składać musimy sami w dedykowanym oprogramowaniu komputerowym, aparat zaś pomoże nam je wykonać.
Tryby pracy
Na kole trybów pracy aparatu znajdziemy następujące opcje:
- Automatyczny,
- P – tryb półautomatyczny,
- Tv – tryb preselekcji migawki,
- Av – tryb preselekcji przysłony,
- M – tryb manualny,
- C1-C2 – przywołanie konfiguracji z pamięci,
- Film – automatyczny tryb wideo,
- Tryb filtrów kreatywnych,
- SCN – tryby tematyczne,
- Tryb przeglądu filmowego.
Główne tryby pracy |
Menu
G15 posiada menu, które zorganizowano w sposób typowy dla kompaktów firmy Canon – jest bardzo czytelne i funkcjonalne. Zostało podzielone na kilka grup ułożonych w formie poziomych zakładek. By dotrzeć do konkretnej opcji, musimy przewijać ekran tak długo, aż natrafimy na poszukiwany element. Poszczególne grupy menu to:
Menu fotografowania:
Menu fotografowania |
- ramka AF,
- powiększenie cyfrowe,
- zoom punktu AF,
- servo AF,
- ciągły AF,
- wspomaganie AF,
- lupa ostrości,
- bezpieczny MF,
- sterowanie lampą,
- automatyczne ustawianie ISO,
- High ISO NR,
- korekta lamp rtęciowych,
- punkt pomiaru,
- bezpiecznik,
- usuwanie wiatru,
- kontrolne wyświetlanie,
- informacja kontrolna,
- wykrywanie mrugnięcia,
- tryby wyświetlania,
- stabilizacja,
- konwerter,
- stempel daty,
- ustawienia identyfikacji twarzy,
- ustawienia funkcji rolek,
- zaprogramuj przycisk,
- pamięć nastaw.
Menu nastaw ogólnych:
Menu nastaw ogólnych |
- wyciszenie,
- głośność,
- opcje dźwięku,
- wskazówki,
- data/godzina,
- strefa czasowa,
- jasność LCD,
- obraz startowy,
- formatowanie,
- numery plików,
- utwórz folder,
- cofaj obiektyw,
- oszczędzanie energii,
- jednostki miary,
- poziom elektroniczny,
- standard TV,
- kontrola HDMI,
- ustawienie kart Eye-Fi,
- informacja o prawach autorskich,
- wyświetl logo certyfikatu,
- wybór języka,
- nastawy domyślne.
Menu wyświetlania:
Menu wyświetlania |
- odtwórz przegląd filmowy,
- inteligentne wybieranie,
- pokaz przeźroczy,
- usuń,
- ochrona,
- obracanie,
- ulubione,
- moja kategoria,
- opcje fotoksiążki,
- korekta kontrastu,
- korekta czerwonych oczu,
- kadrowanie,
- zmień wielkość,
- moje kolory,
- informacja o identyfikacji twarzy,
- przewijanie,
- grupa obrazów,
- auto-obracanie,
- kontynuuj wyświetlanie,
- efekt przejścia.
Menu drukowania:
Menu drukowania |
- drukuj,
- wybierz obrazy/kopie,
- wybierz zakres,
- wybierz wszystkie,
- skasuj cały wybór,
- opcje drukowania.
- nieprzypisany,
- korekta kontrastu,
- balans bieli,
- balans bieli według wzorca 1 (z zapisaniem nowej wartości),
- balans bieli według wzorca 2 (z zapisaniem nowej wartości),
- moje kolory,
- tryb migawki,
- samowyzwalacz,
- filtr szary,
- proporcje obrazu,
- format pliku,
- servo AF,
- blokowanie AF,
- cyfrowy telekonwerter,
- wyłączanie monitora.
Innym poręcznym narzędziem jest menu FUNC, które aktywować możemy po przyciśnięciu środkowego klawisza wybieraka czterokierunkowego (oznaczonego OK/FUNC). Po uaktywnieniu menu to w postaci wąskich pasków zajmuje część ekranu po lewej (gdzie w formie ikonek wyświetlane są dostępne dla danego trybu fotografowania parametry) i dolnej stronie (gdzie wyświetlane są wartości możliwe do ustawienia). Poruszanie po tym menu jest realizowane za pomocą wybieraka czterokierunkowego:
- góra/dół – wybór elementu do zmiany,
- lewo/prawo – wybór wartości elementu.
Menu podręczne |
Podczas wykonywania zdjęć przycisk DISP służy do włączania i wyłączania informacji dostępnych na wyświetlaczu lub też całkowitego wyłączenia wyświetlacza.
Podgląd ekranowy |
Jest też możliwość wyświetlenia wirtualnej dwuosiowej poziomicy. To element opcjonalny, którego aktywacja odbywa się w menu fotografowania (element „tryby wyświetlania”). Dodatkowo możemy w menu aktywować opcję powiększania punktu, na który nastawiamy ostrość – w momencie wciśnięcia spustu migawki do połowy środkowa część ekranu jest wykorzystana jako lupa powiększająca odpowiedni fragment obrazu.
W trybie odtwarzania zdjęć możemy wyświetlić dodatkowe informacje na 3 sposoby. Poza widokiem samej fotografii do dyspozycji mamy również wersję z podstawowymi informacjami, tryb z miniaturką połączoną ze skróconymi danymi EXIF i histogramem oraz tryb kontroli ostrości, powiększający obszar, który posłużył do ustawiania ostrości obrazu. Aparat potrafi też wykryć, czy osoba fotografowana na zdjęciu ma zamknięte oczy – fakt ten jest sygnalizowany pojawieniem się specjalnej ikony.
Tryb przeglądania |
Tryb odtwarzania działa także przez kilka sekund w trybie fotografowania, gdy widzimy podgląd wykonanego zdjęcia. Zakres dostępnych wówczas ekranów informacyjnych możemy zmienić, wybierając w menu fotografowania opcję „inf. kontrolna”.
W przypadku filmów, za wyjątkiem ekranu kontroli ostrości dostępne mamy te same widoki i podsumowania. Uruchomimy także odtwarzanie filmu, podczas którego możemy aktywować dodatkowy panel (wciskając klawisz OK). Wykorzystamy go do włączenia pauzy, przewijania do przodu i tyłu oraz edycji filmu. Wybranie edycji spowoduje pojawienie się kolejnego panelu, gdzie znajdziemy opcję wyodrębnienia fragmentu filmu i zapisania go jako nowego klipu lub zastąpienia nim oryginalnego.
Podczas przeglądania zdjęć możliwa jest ich edycja. Dostępne opcje to:
- zmiana wielkości,
- kadrowanie,
- dostosowanie kolorów,
- korekcja kontrastu,
- korekcja czerwonych oczu.
Oczywiście aparat oferuje też przełączenie w tryb miniaturek – do wyboru mamy widok 2×2, 3×3, 6×6 oraz 10×10. Dostępny jest też tryb filtrowania zdjęć według kategorii:
- ulubione,
- z określonego dnia,
- z określonej kategorii,
- obrazy lub filmy,
- zdjęć przedstawiających konkretną osobę (wykrytą twarz).
Gdy podczas przeglądu zdjęć zobaczymy niepoprawną identyfikację twarzy (wyświetlenie błędnego imienia), możemy na bieżąco zmienić definicję twarzy lub ją usunąć. Nie uda się jednak dodać nowej definicji spośród nieprzypisanych, a odnalezionych w kadrze.
Inną ciekawą opcją jest automatyczne wyszukiwanie podobnych zdjęć za pomocą funkcji inteligentnego wybierania. W tym trybie razem ze zdjęciem pokazywane są wokół niego („przyklejone” do boków) cztery proponowane podobne fotografie. Użycie wybieraka czterokierunkowego powoduje natychmiastowe przełączanie z głównego zdjęcia na wskazane i dopasowanie do niego kolejnych czterech podobnych zdjęć. Opcja ta nie działa przy aktywnym filtrze oraz wymaga, by na karcie było minimum 50 fotografii. W naszej ocenie algorytm nie pracuje najlepiej – zdarzało się, że aparat sugerował zdjęcie, które trudno było uznać za podobne (np. pośród zdjęć z ośnieżonego stoku narciarskiego ni stąd ni zowąd pojawiała się fotografia nocna sztucznych ogni).
Szybkość
Aparat nie wykazuje spowolnienia podczas regularnej pracy. G15 potrzebuje ok. 2 sekund od momentu włączenia zasilania do wykonania pierwszej fotografii – jest to wartość typowa dla kompaktu, który musi wysunąć obiektyw. Czas pracy mechanizmu zoomu podczas zmiany ogniskowych pomiędzy krańcowymi wartościami też nie odstaje od tego, czego się spodziewaliśmy. Należy zwrócić uwagę na szybkość AF. Pod tym względem jest naprawdę nieźle – aparat ostrzy szybko i dokładnie.
Zdjęcia seryjne
Aparat posiada 2 tryby zdjęć seryjnych:
- seria zdjęć (ostrość i ekspozycja zablokowane dla pierwszej klatki),
- seria zdjęć z AF.
- sekwencja ostrości (dla trybu MF) – aparat wykonuje 3 zdjęcia: pierwsze z ogniskową ustawioną ręcznie, a kolejne po przesunięciu ostrości na dalszą i bliższą pozycję wobec pierwszego zdjęcia.
- samowyzwalacz o opóźnieniu 2 i 10 s oraz tryb programowany, dający możliwość zdefiniowania opóźnienia (0–30 s) oraz liczby zdjęć (1–10).
Pomiary wykonaliśmy, używając karty Sandisk Extreme Pro UHS-I 633x, 95 MB/s. Wyniki testów zaprezentowane są w formie poniższych wykresów.
W tabelce przedstawiamy podsumowanie powyższych wykresów.
Tryb | Format pliku | Liczba zdjęć | Szybkość [kl/s] | Transfer [MB/s] |
Bez AF | RAW | 27 | 0,87 | 17,69 |
Bez AF | JPEG | 39 | 1,24 | 8,68 |
Z AF | RAW | 19 | 0,61 | 12,42 |
Z AF | JPEG | 22 | 0,70 | 4,93 |
Widzimy, że aparat zapisuje dane na kartę z największą prędkością około 18 MB/s. To dość niewielka wartość jak na obecne standardy. Transfer ten po części wynika z raczej niewielkiej szybkości seryjnych zdjęć – aparat osiąga prędkość powyżej jednej klatki na sekundę tylko dla formatu JPEG oraz przy wyłączeniu układów autofokusu.
Uważny czytelnik zauważy jednak, że w specyfikacji aparatu znajduje się informacja o fotografowaniu w serii z prędkością 10 kl/s. To prawda – jednak nie dzieje się tak w trybie fotografii seryjnych, a w specjalnym trybie tematycznym z wyłączonym AF i rejestrowaniem pliku w formacie JPEG. Taka seria nie może liczyć więcej niż 10 klatek, czyli rejestracja trwa około 1 s (pod warunkiem że czas migawki nie ogranicza szybkości), po czym musimy odczekać około 8 s, aż wszystkie zdjęcia zostaną zapisane na kartę.
Autofokus
System ustawiania ostrości w Canonie G15 działa w oparciu o detekcję kontrastu. Dysponujemy następującymi trybami ustawiania ostrości:
- pojedynczym,
- ciągłym – ustawiającym ostrość do momentu, gdy spust migawki wciśniemy do połowy,
- ciągłym (Servo AF) – ustawiającym ostrość tak długo, póki spust migawki jest wciśnięty do połowy,
- manualnym.
- AiAF twarzy, po wybraniu którego aparat wykrywa twarze i ustawia na nich ostrość i ekspozycję (gdy używamy pomiaru wielosegmentowego) oraz balans bieli (wyłącznie w trybie AWB) – jest możliwy wybór twarzy, jeśli znajdzie się ich więcej w kadrze,
- FlexiZone – typowa ramka, którą możemy w dowolny sposób przemieszczać w kadrze i dopasowywać ekspozycję,
- śledzący.
Ustawianie ostrości w modelu G15 odbywa się całkiem szybko i celnie – przy dobrym oświetleniu autofokus w najnowszym kompakcie Canona zachowuje się poprawnie. Podczas wykonywania zdjęć przykładowych nie doświadczyliśmy żadnych problemów, a prędkość jego działania była zadowalająca. Przy słabym świetle autofokus wspomaga dioda, choć trzeba mieć świadomość, że strumień światła przez nią generowany nie jest mocny – daje radę wyłącznie przy ostrzeniu na położonych blisko obiektach.
W trybie MF do ręcznego ustawiania ostrości służą klawisze góra/dół wybieraka czterokierunkowego. Możemy też użyć spustu migawki, by szybko ustawić prawidłową ostrość na obiekcie. Po prawej stronie ekranu w tym trybie wyświetla się specjalna miara pokazująca odległość ostrzenia. Mamy także do dyspozycji lupę powiększającą fragment obrazu, na który ostrzymy. To, czy lupa będzie aktywna, definiujemy w menu konfiguracji.
Pomiar ekspozycji
Aparat Canon G15 wykonuje pomiar warunków ekspozycji w trybach:
- wielosegmentowym,
- centralnie ważonym,
- punktowym (może być sprzężony z polem AF).
W praktyce tryb wielosegmentowy (domyślny) w większości wypadków spisuje się dobrze, prawidłowo naświetlając zdjęcia, choć wspomnieć trzeba o tendencji do lekkiego prześwietlania kadrów.
Lampa błyskowa
Wbudowana lampa błyskowa ma zasięg od 50 cm do 7 m dla szerokiego kąta oraz do 4.5 m dla najdłuższej ogniskowej (czułość ISO Auto). Kompensację mocy błysku możemy regulować w zakresie od −2 do 2 EV, z krokiem 1/3 EV.
W wypadku podłączenia zewnętrznej lampy błyskowej w menu fotografowania opcja „sterowanie lampą” jest podmieniana na kontrolę lampy zewnętrznej. W związku z tym pojawiają się nowe, wcześniej nieosiągalne opcje pozwalające na pełne sterowanie zewnętrzną lampą. Ważną informacją jest, że wciśnięcie przycisku PRAWO wybieraka czterokierunkowego także przeniesie nas do ww. menu. Oto pełna lista opcji:
- tryb błysku,
- korekta ekspozycji,
- ilość światła (moc),
- tryb synchronizacji,
- błysk + długi czas,
- funkcja bezprzewodowa,
- korekcja czerwonych oczu,
- lampka czerwonych oczu,
- bezpieczna FE,
- kasuj nastawy Speedlite.
Przy korzystaniu z wbudowanej lampy błyskowej, pod prawym przyciskiem kierunkowym odnajdziemy opcje związane z trybem jej pracy:
- błysk automatyczny,
- błysk wypełniający,
- synchronizacja z długimi czasami ekspozycji,
- lampa wyłączona.
Typowy test siły błysku lampy, jaki przeprowadzamy, polega na zrobieniu zdjęcia z czasem ekspozycji 1/100 s, czułością ISO 100 i przysłoną f/8.0. Ogniskową obiektywu ustawiamy na ekwiwalent 50 mm.
Canon G15 | Nikon P7700 |
Niestety lampa zastosowana w G15 nie oświetla dostatecznie kadru – można się spodziewać, że w warunkach gdzie będzie to pożądane, większość kadru będzie niedoświetlona. Możemy jedynie domniemywać, czy producent skupił się bardziej na wykorzystaniu zewnętrznej lampy?
Kolejne zdjęcia zostały wykonane po przełączeniu w tryb P (aparat ustawił f/2 i 1/60 s) oraz dodatkowo z automatycznym doborem wartości ISO (aparat ustawił ISO 640).
Tryb P | Tryb P (AutoISO) |
Na powyższych przykładach widzimy to, o czym wspominaliśmy przy okazji pomiaru ekspozycji. Wydaje się, że aparat niepotrzebnie mocno zwiększył czułość – przy ISO 100 naświetlenie wydaje się dużo lepsze.
Stabilizacja
Skuteczność stabilizacji przetestowaliśmy na ekwiwalencie ogniskowej 140 mm, wykonując po kilkadziesiąt zdjęć dla każdego z czasów ekspozycji od 1/125 do 1/2 s (przy stabilizacji włączonej i wyłączonej) i oceniając odsetek zdjęć nieudanych, który wykreśliliśmy w zależności od czasu ekspozycji wyrażonego w EV, przy czym 0 EV odpowiada czasowi 1/125 s. Wyniki prezentujemy poniżej.
Jak widać, największa odległość pomiędzy odpowiadającymi sobie punktami nie jest mniejsza niż 3 EV i taką też wartość uznajemy jako efektywność stabilizacji.
Programy tematyczne
Aparat wyposażony jest w następujące tryby tematyczne:
- portrety,
- gładka cera,
- inteligentna migawka,
- szybka seria zdjęć HS,
- sceny nocne ręcznie,
- pod wodą,
- śnieg,
- fajerwerki,
- panorama.
Programy tematyczne |
Tryb „szybka seria zdjęć HS” jest wspomnianym wcześniej ustawieniem, w którym aparat robi zdjęcia JPEG z szybkością 10 kl/s. Tryb „panorama” to wyłącznie wspomaganie kadrowania. By ze składowych zdjęć stworzyć panoramę, musimy po skopiowaniu ich do komputera złożyć je, korzystając z dostarczonego przez producenta aparatu oprogramowania.
Filtry kreatywne
Aparat G15 dysponuje zestawem kilku filtrów cyfrowych:
Filtry kreatywne |
- HDR,
- dodanie efektu koloru:
- sepia,
- czerń i biel,
- superżywe kolory,
- efekt plakatu,
- nostalgiczne – zdjęcie z wyblakłymi kolorami (siła efektu kontrolowana w 5-stopniowej skali),
- efekt rybiego oka (siła zniekształceń kontrolowana w 3-stopniowej skali),
- efekt miniatury,
- efekt aparatu zabawki,
- efekt miękkiej ostrości,
- tryb monochromatyczny:
- czerń i biel,
- sepia,
- niebieski,
- tryb jednego koloru (z możliwością wybrania także zakresu kolorów),
- tryb zamiany koloru.
Przy użyciu filtru („miniatura”) możemy nie tylko zrobić zdjęcia, ale także nagrać film, wybierając 5-, 10- i 20-krotne przyspieszenie odtwarzania. Nagrany w ten sposób jednominutowy materiał będzie odtwarzany odpowiednio przez 12, 6, oraz 3 s.
Fotografia HDR
Jednym z filtrów kreatywnych jest zdjęcie o wysokiej dynamice (HDR) – polega to na wykonaniu serii ekspozycji i zapisaniu na karcie zdjęcia z nich złożonego. Poniżej przedstawiamy przykład fotografii sceny o wysokiej dynamice.
Filmowanie
Canon G15 potrafi nagrywać klipy w dwóch trybach: natychmiastowym, dostępnym w każdym trybie pracy aparatu oraz dedykowanym wybieranym na kole trybów. Różnica między nimi sprowadza się do liczby dostępnych opcji. Sam proces filmowania rozpoczynamy i kończymy, wykorzystując dedykowany przycisk na obudowie.
Canon G15 oferuje nagrywanie filmów w następującej rozdzielczości:
- 1920 × 1080 px z szybkością 24 kl/s,
- 1280×720 px z szybkością 30 kl/s,
- 640×480 px z szybkością 30 kl/s i 120 kl/s,
- 320×240 px z szybkością 240 kl/s.
Różne formaty zapisu :
- 1920×1080 24p : 6.34 s, 27 MB, 35.9 Mbps
- 1280×720 30p: 6.91 s, 21 MB, 24.8 Mbps
- 640×480 30p: 6.44 s, 8.9 MB, 11.5 Mbps
- 120 kl/s: 640×480 29.97 kl/s, 27.26 s, 33 MB, 10.3 Mbps
- 240 kl/s: 320×240 29.97 kl/s, 49 s, 16 MB, 2.75 Mbps
- Czarno-biały: 1920×1080 23.976 kl/s, 4.21 s, 18 MB, 35.6 Mbps
- Superżywe kolory: 1920×1080 23.976 kl/s, 5.59 s, 24 MB, 36.2 Mbps
- Tryb jednego koloru: 1920×1080 23.976 kl/s, 5.76 s, 25 MB, 35.8 Mbps
- Efekt miniatury: 640×480 29.97 kl/s, 5.00 s, 6.2 MB, 10.2 Mbps
Filmowanie nie nastręcza trudności, a jakość pozyskanego materiału jest bardzo dobra. Musimy jednak wspomnieć o możliwości wykorzystania różnych filtrów cyfrowych, które wspomagają kreatywność. Interesujący dodatek stanowi możliwość wykonywania filmów, które będą odtwarzane w zwolnionym tempie, a także opisana oddzielnie funkcja przeglądu filmowego.
Rejestracja twarzy
Aparat oferuje możliwość rejestracji 5 twarzy i przypisaniu każdej z nich imienia i daty urodzenia. Dane o zarejestrowanych twarzach mogą być używane do ustawiania priorytetu ostrości oraz ekspozycji. Przypisanie daty urodzenia powoduje, że aparat samoczynnie będzie ustawiał ostrość na młodszej osobie. To dość ciekawe rozwiązanie zwłaszcza przy fotografowaniu naszych pociech w towarzystwie dorosłych (np. na ich kolanach) – twarz dziecka będzie ostra.
Tryb przeglądu filmowego
Jedną z ciekawszych funkcji jest tryb automatycznego rejestrowania filmu. Aparat zapisuje kilkusekundowe klipy przed każdym wciśnięciem spustu migawki. Tak zebrany materiał jest łączony w jeden plik w formacie iFrame dla każdego dnia, w którym robimy zdjęcia. W ten sposób powstaje film będący skróconym zapisem wydarzeń, które skłoniły nas do fotografowania. Należy pamiętać, że rejestrowany jest także dźwięk oraz że korzystanie z tego trybu powoduje szybsze wyczerpywanie się baterii.
MOV/h264, 1280×720 29.97 kl/s, 96 s, 368 MB, 31.8 Mbps |
W praktyce okazuje się, że wiele zależy od świadomości operatora. Otóż gdy nie ma on na uwadze, że tryb przeglądu jest aktywny, zapisany film będzie bardziej historią procesu kadrowania jak w przykładzie powyżej. Niewątpliwie jednak dzięki tej funkcji możemy rozszerzyć pokaz slajdów o film, który przypomni atmosferę minionych chwil.