Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon PowerShot G15 - test aparatu

8 kwietnia 2013

5. Jakość obrazu JPEG

G15 oferuje zapis zdjęć w następujących bazowych rozdzielczościach:

  • 4000×3000,
  • 2816×2112,
  • 1600×1200,
  • 640×480
oraz w następujących formatach:
  • JPEG,
  • RAW (CR2),
  • RAW+JPEG.
Zdjęcia w wymienionej rozdzielczości mogą być zapisywane w 2 jakościach: fine i normal oraz kilku proporcjach boków: 4:3, 16:9, 3:2, 4:5 i 1:1.

Pliki JPEG możemy modyfikować, używając opcji „Moje kolory”:

  • barwy wzmocnione,
  • barwy naturalne,
  • sepia,
  • czerń i biel,
  • intensywne kolory,
  • odcień skóry słaby,
  • odcień skóry mocny,
  • korekta błękitu,
  • korekta zieleni,
  • korekta czerwieni,
  • kolory własne.
Ostatni wariant umożliwia ręczne dopasowanie parametrów przetwarzania kolorów poprzez ustalenie poziomu kontrastu, ostrości i nasycenia barw, intensywności odcieni czerwieni, zielonego i niebieskiego oraz odcieni skóry. Wszystkie te parametry można ustawiać w zakresie 1–5.

----- R E K L A M A -----

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.

ISO 3200
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG

Widać, że zmiana poziomu odszumiania powoduje coraz mocniejsze rozmycie obrazu, a co za tym idzie – zanik detalu w zdjęciach. Dla ISO 3200 efekt jest bardzo pastelowy i przyjemny dla oka, oczywiście jeśli godzimy się ze znaczną utratą szczegółów. Dla wyższych czułości, a szczególnie dla ISO 12800, zakłócenia są na tyle silne, że jakość obrazu nawet po mocnym odszumianiu pozostawia wiele do życzenia.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG

Z rozdziału o optyce dowiedzieliśmy się, że wyostrzanie obrazu JPEG jest dość silne. Możemy jednak ten efekt dodatkowo wzmocnić – co ważne, nawet przy najwyższym możliwym ustawieniu efekt nie jest bardzo przeszkadzający. Wydaje się jednak, że środkowa nastawa daje najlepsze rezultaty wizualne.

Balans bieli

Aparat G15 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:
  • automatyczny,
  • słoneczny dzień,
  • pochmurny dzień,
  • żarówki,
  • świetlówki,
  • świetlówki H,
  • lampa błyskowa,
  • pod wodą,
  • według wzorca.
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w kilkustopniowej skali.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 14.3 118.6
Słoneczny dzień Auto 14.2 117.8
Żarówki Żarówki 14 111.3
Żarówki Auto 28.4 129.3
Zachmurzenie Zachmurzenie 13.2 116.4
Zachmurzenie Auto 16 118.9

Jak widać, za wyjątkiem światła żarowego aparat dość dobrze radzi sobie z przetwarzaniem kolorów, choć tendencja do ocieplania ich jest zauważalna. Tradycyjnie spory błąd koloru występuje przy ustawieniu automatycznego balansu bieli w oświetleniu żarowym. W tym wypadku dedykowany tryb radzi sobie dużo lepiej, dając podobny błąd jak w innych trybach.

Uzyskane wyniki pokazują też, że kolory są lekko przesycone, w każdym trybie notując poziom minimum 115%, a wartość średnia ze wszystkich pomiarów to 118%. Jedynie przy wyborze dedykowanego trybu dla światła żarowego wysycenie jest niższe.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Pochmurno
Auto
Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG
Pochmurno
Pochmurno
Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG
Żarowe
Auto
Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG
Żarowe
Żarowe
Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG
Słoneczny dzień
Auto
Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG
Słoneczny dzień
Słoneczny dzień
Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG

Powyższy wykres jest dowodem na fakt, że aby utrzymać odpowiednio niski poziom szumu na wyższych czułościach, aparat musi mocno redukować zakłócenia. Krzywa pomiędzy ISO 100 a ISO 1600 jest właściwie płaska. Widać także, że wszystkie składowe są na tym samym poziomie – gdy weźmiemy pod uwagę zachowanie matryc CCD/CMOS, czyli opartych na krzemie, oznacza to, iż mamy do czynienia z różnym stopniem odszumiania poszczególnych składowych. Dopiero po przekroczeniu wartości ISO 800 charakterystyka szumu staje się normalna, proporcjonalnie rosnąc wraz z każdym wzmocnieniem czułości ISO.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym wyostrzaniu.

Canon PowerShot G15 - Jakość obrazu JPEG


Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Trzeba przyznać, że szum nawet na wysokich czułościach ISO nie jest widoczny. Niestety, niewidoczny jest też detal. Dobrą i bardzo dobrą jakość obrazu otrzymujemy, gdy nie przekroczymy czułości ISO 800. Wyższe wartości charakteryzują się coraz większymi zakłóceniami, a poziom ISO 12800 wydaje się mało użyteczny.