Fujifilm X20 - test aparatu
1. Wstęp
Fujifilm X20 to kolejne wcielenie dobrze przyjętego modelu zaawansowanego aparatu kompaktowego utrzymanego w klasycznej stylistyce – X10. W przeciwieństwie jednak do swojego poprzednika wyposażony został w nową matrycę – tym razem wykonaną w technologii X-Trans II. Dzięki temu dołączył do rodziny aparatów, które zamiast filtru dolnoprzepustowego wykorzystują odmienne rozłożenie fotodiod, tak by zminimalizować powstawanie efektu mory.
W modelu X20 zmieniono nie tylko matrycę, ale także wykorzystano hybrydowy czujnik autofokusu, zapewniający szybkość ustawiania ostrości. Aparat ten to także wynik wsłuchiwania się w opinie użytkowników konstrukcji Fuji X10. Producent chwali się, że zmianom uległo ponad 50 elementów mających mniejszy lub większy wpływ na proces powstawania fotografii.
Czy FinePix X20 to przykład na rewolucję czy ewolucję konstrukcji? Jak sprawuje się wspomniana matryca w fotografii i przy filmowaniu? Czy zastosowany obiektyw optycznie współgra z nową matrycą, czy też jest wąskim gardłem toru przetwarzania obrazu? Te i inne zagadnienia omówimy w kolejnych rozdziałach naszego testu.
Aby szybko zapoznać się z parametrami wybranych modeli aparatów, które możemy zestawić z opisywanym tu aparatem, wystarczy przejść do ich specyfikacji, zapisanej w naszej bazie.
Opis naszych procedur testowych można znaleźć w artykule „Jak testujemy cyfrowe aparaty kompaktowe”. Jeśli w trakcie czytania pojawią się wątpliwości, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Aparat do testu wypożyczył polski oddział FUJIFILM Europe GmbH, za co serdecznie dziękujemy.
Producent | Fujifilm |
---|---|
Model | X20 |
Data premiery | 2013-01-07 |
Liczba pikseli | 12 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4000 × 3000
• 4000 ×2664 (3:2) • 4000×1584 (16:9) • 2992×2992 (1:1) • 2816 × 2112 • 2816 × 1864 (3:2) • 2816×1584 (16:9) • 2112×2112 (1:1) • 2048× 1536 • 2048 × 1360 (3:2) • 1920×1080 (16:9) • 1536×1536 (1:1) • Tryby panoramy |
Matryca | 2/3 cala, X-Trans CMOS II, 4:3 |
Procesor obrazu | EXR Processor (dwurdzeniowy) |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF), RAW, RAW+JPEG
• Filmy: MPEG4 (MOV, H.264) • Dźwięk: PCM stereo |
Zakres ISO | Auto (100-3200 ISO), 100, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600, 2000, 2500, 3200, 4000*, 5000, 6400, 12800 ISO
• Bracketing ISO : +/- 1/3, 2/3, 1 EV |
Migawka | 30 s – 1/4000* s
w trybie auto 1/4 s – 1/4000* s * 1/400 przy małej przysłonie, 1/1000 s dla pełnej przysłony |
Konstrukcja obiektywu | Fujinon Aspherical Super EBC
11 elementów w 9 grupach w tym: (3 elementy asferyczne ze szkła odlewanego, 2 elementy ze szkła ED), powłoki Super EBC, przysłona o 7 listkach |
Ogniskowa obiektywu | 7.1 – 28.4 mm
(ekwiwalent: 28 – 112 mm dla filmu 35 mm) |
Światłosiła | f/2.0 - 2.8 |
Zoom optyczny | 4x |
Zoom cyfrowy | 2x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | • 1920 x 1080 (Full HD) z szybkością 60 kl./s,
• 1280 x 720 (HD) z szybkością 60 kl./s • 640 x 480 (VGA) z szybkością 30 kl./s Tryby super szybkich filmów: • z szybkością 80 kl./s, • z szybkością 150 kl./s, • z szybkością 250 kl./s. |
Ogniskowanie | AF hybrydowy na bazie detekcji kontrastu i detekcji fazowej, MF
• Tryby pól AF: Wielopunktowy, Jedno strefowy, Śledzenie AF • Tryby AF: Normalny, Makro, Super Makro • Tryb napędu AF: Pojedynczy - AF/S, Ciągły - AF/C, Ręczny MF • Funkcja wykrywania twarzy • Dioda wspomagająca AF |
Pomiar światła | Pomiar TTL 256 segmentowy
Tryby pomiaru: • Wielosegmentowy, • Uśredniony, • Punktowy. |
Ostrość od | • AF Normalny (szeroki kąt): od 50 cm do nieskończoności,
• AF Normalny (tele): od 80 cm do nieskończoności, • AF Makro (szeroki kąt): od 10 cm do 3 m, • AF Makro (tele): od 50 cm do 3 m. • AF Super Macro: od 1 cm do 1 m. |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (3 rodzaje), Pod wodą
• ustawienia temperatury barwowej w skali Kelvina, • korekta balansu bieli w 2 osiach czerwień-błękit (cyan) / niebieski-żółty w +/- 9 krokach • ustawienia własne wg wzorca. |
Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja z zakresie +/- 2 EV z krokiem co 1/3 EV
• Bracketing: 3 klatki, +/- 1/3, 2/3 lub 1 EV • Bracketing dynamiki tonalnej: 100, 200, 400% |
Programy | Auto, Zaawansowany SR Auto, Zaawansowany (Adv), Automatyka programowa (P), Ekspozycja Manualna (M), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), SP, Film, Własny (C1, C2).
• Programy tematyczne: Portret, Wzbogacony portret, Krajobraz, Zdjęcia sportowe, Sceny nocne, Sceny nocne (Statyw), Sztuczne ognie, Zachód słońca, Śnieg, Plaża, Przyjęcie, Kwiaty, Tekst, Zdjęcia podwodne. • Tryb zaawansowany (Motion panorama360, Profesjonalne ustawianie ostrości, Profesjonalne zdjęcia przy słabym oświetleniu, Wielokrotna ekspozycja) |
Zdjęcia seryjne | • Tryb TOP SH z szybkością 12 kl./s do 11 zdjęć JPEG w serii
• Tryb TOP H z szybkością 9 kl./s do 14 zdjęć JPEG w serii • Tryb TOP M z szybkością 6 kl./s do 20 zdjęć JPEG w serii • Tryb TOP L z szybkością 3 kl./s do 39 zdjęć JPEG w serii |
Lampa błyskowa | Funkcje: Auto, Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wymuszony, Synchronizacja z długim czasem migawki, Błysk wyłączony
• Zakres (czułość ISO Auto): 0.3-7 m (szeroki kąt), 0.5-5.0 m (tele). |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 10 lub 2s, |
Karta pamięci | Karty pamięci Secure Digital SD/SDHC/SDXC (UHS-I) |
LCD | stały, 2.8 calowy, kolorowy TFT LCD, 460.000 punktów,
pokrycie ok. 100% kadru |
Wizjer | Optyczny typu zoom (Wyposażony w Przezroczysty Panel Cyfrowy). Pokrycie 85% kadru, Wbudowany sensor oka |
Komunikacja i złącza | Złącze USB 2.0 Hi-speed, Wejście mikrofonowe (tylko z przystawką mikrofonową MIC/ST1 sprzedawaną oddzielnie), wyjście Mini HDMI
• Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge) |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy NP-50 (3.7V, pojemność 1000 mAh, wydajność ok 270 zdjęć)
• opcjonalnie zasilacz sieciowy CP-50 poprzez adapter AC-5VX |
Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy NP-50, ładowarka BC-50B, pasek na ramię, kabel USB, zakrywka obiektywu, CD-ROM, instrukcja |
Waga | 333 g (bez akumulatora i karty pamięci)
353 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 117.0 x 69.6 x 56.8 mm |
Dodatkowe informacje | Funkcja elektronicznej poziomicy.
Cyfrowe filtry symulujące efekt klisz fotograficznych Provia, Astia o Velvia oraz tryb zdjęć czarno-białych z filtrami kolorów i bracketing tej funkcji. Magnezowy korpus. Stabilizacja OIS (optyczna w obiektywie). Panorama 120, 180, 240, 300 i 360 stopni (do 11520 x 1624 pix w pionie lub 11520 x 1080 pix w poziomie). |
Oceny użytkowników |