Sony NEX-5R - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Sony NEX-5R ma niemal identyczne rozmiary jak model NEX-5N. Również pod względem wagi aparaty te różnią minimalnie, bowiem 5R jest tylko o kilka gramów cięższy. Dość wyraźną różnicę w rozmiarze widać natomiast w stosunku do bardziej zaawansowanego NEX-a 6, który jest o niemal centymetr szerszy i o kilka milimetrów wyższy i grubszy od 5R. Także jego waga jest o kilkadziesiąt gramów większa. Pod względem jakości wykonania nie można mieć większych zastrzeżeń do testowanego aparatu. Konstrukcja korpusu zachowuje się sztywno, a jego poszczególne elementy są dobrze do siebie dopasowane. Trzeba jednak zauważyć, że jedynie przednia część obudowy została wykonana z metalu. Pozostałe elementy wykonane są z tworzywa sztucznego, a przez to są mniej odporne na uszkodzenia. Egzemplarz, który trafił do naszej redakcji pochodził z polskiego oddziału firmy Sony i podejrzewamy, że był wcześniej dość intensywnie używany. Na plastikowych elementach obudowy bowiem, można było zauważyć niewielkie otarcia w niektórych miejscach.
Warto dodać, że całkiem solidnie prezentuje się mechanizm odchylania wyświetlacza LCD. Zawias został wykonany z metalu i pracuje z dobrze dobranym oporem. Można zatem mieć nadzieję, że mechanizm ten zachowa swoją funkcjonalność przez dłuższy okres czasu i że nie pojawią się w nim jakieś luzy. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że wyświetlacz jest bardzo cienki, a po odchyleniu jest bardziej narażony na przypadkowe uszkodzenie, podczas nieostrożnego obchodzenia się z aparatem.
Zasilanie i gniazda
Sony NEX-5R tak samo jak NEX-6 jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym NP-FW50 o pojemności 1080 mAh i napięciu 7.2 V. Według specyfikacji, w pełni naładowany akumulator powinien wystarczyć do zrobienia około 330 zdjęć. Podczas testowania aparatu, w zależności od sposobu jego używania byliśmy w stanie wykonać na pełnym akumulatorze od około 300 do niemal 500 zdjęć. Dużą zaletą systemu zasilania testowanego aparatu jest precyzyjny, procentowy wskaźnik zużycia akumulatora, który pozwala z dużą dokładnością kontrolować poziom rozładowania baterii. Do zasilania aparatu można również używać zasilacza sieciowego AC-PW20, ale trzeba nabyć go oddzielnie.
Testowany aparat współpracuje z kartami pamięci typu Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) lub Memory Stick (PRO Duo, PRO-HG Duo). Wspólne gniazdo na oba typy kart znajduje się na spodzie aparatu, pod pokrywą zamykającą komorę akumulatora.
Na lewej ścianie korpusu NEX-5R pod wspólną klapką umieszczone zostały: gniazdo HDMI (typu C) oraz gniazdo USB 2.0 Hi-Speed (MTP). Dodatkowo na górze aparatu, pod szeroką klapką znajduje się złącze urządzeń zewnętrznych, takich jak lampa błyskowa, czy wizjer.
Warto także dodać, że testowany aparat można obsługiwać zdalnie za pomocą pilota RMT-DSLR2.
Przyciski
Pod względem elementów sterujących NEX-5R nie jest szczególnie bogaty. W tej kategorii przypomina starszego NEX-a 5N, aczkolwiek w stosunku do niego przybyło mu między innymi pokrętło sterujące. Przyjrzyjmy się jednak bliżej poszczególnym elementom sterującym dostępnym w 5R, zaczynając od górnej ścianki.
Wszystkie przyciski zostały umieszczone po prawej stronie, na wysokości rękojeści, dzięki czemu mamy je w zasięgu prawej dłoni. Poza tradycyjnym spustem migawki, bezpośrednio przy nim znajduje się również włącznik aparatu, a obok przycisk funkcyjny Fn, uruchamiający podręczne menu (więcej informacji w części dotyczącej menu). Poniżej znajdziemy jeszcze przycisk trybu odtwarzania, nagrywania filmów oraz pokrętło sterujące, wykorzystywane między innymi do regulacji parametrów ekspozycji oraz przy nawigowaniu w menu. Przejdźmy teraz na tylną ściankę aparatu.
Po prawej stronie wyświetlacza znajdują się dwa nieoznaczone przyciski. Informacje o ich funkcjach wyświetlane są na ekranie w odpowiednich miejscach w zależności od trybu pracy. Górny (w instrukcji oznaczony literą A) uruchamia menu aparatu oraz służy jako przycisk „powrót” podczas nawigowania. Dolny przycisk natomiast (w instrukcji oznaczony literą B) jest programowalny i w trybie fotografowania można mu przypisać jedną z następujących funkcji: wskazówki dotyczące fotografowania, tryb AF, zoom cyfrowy, wykrywanie twarzy, zdjęcie z uśmiechem, automatyczne kadrowanie portretów, efekt gładkiej skóry, jakość obrazu, ISO, balans bieli, tryb pomiaru światła, DRO/Auto HDR, efekt wizualny, strefa twórcza, tryb błysku, korekcja błysku, wspomaganie MF, blokada AE, wyświetl na smartfonie, pobierz aplikację, lista aplikacji, brak funkcji. W trybie odtwarzania przycisk ten służy do usuwania zdjęć. Pomiędzy wspomnianymi przyciskami umieszczono pierścień sterujący, który pełni jednocześnie rolę krzyżaka wielofunkcyjnego. Sam pierścień jest wykorzystywany między innymi przy ustawianiu parametrów ekspozycji, przewijaniu menu, przeglądaniu zdjęć oraz ich powiększaniu i pomniejszaniu. Poszczególne przyciski kierunkowe krzyżaka pełnią również dodatkowe funkcje:
- górny – zmiana informacji na ekranie LCD (DISP),
- dolny – kompensacja ekspozycji/wyświetlanie miniaturek,
- lewy – tryb pracy migawki (seryjne/samowyzwalacz),
- prawy – czułość ISO.
Z przodu aparatu znajduje się jedynie przycisk zwalniający blokadę bagnetu obiektywu.
Menu
Jak wcześniej wspominaliśmy, do głównego menu aparatu wchodzimy za pomocą przycisku A. Składa się ono z siedmiu kategorii, w których pogrupowane zostały poszczególne ustawienia. Kategorie reprezentowane są graficznie przez odpowiednie ikony i obejmują:
- Tryb fotografowania,
- Aparat,
- Rozmiar obrazu,
- Jasność/kolor,
- Odtwarzanie,
- Aplikacja,
- Ustawienia.
Pozycja Tryb fotografowania zastępuje pokrętło zmiany trybów pracy aparatu. Do wyboru mamy następujące pozycje:
- P/A/S/M – tryby programu, preselekcji przysłony i czasu migawki oraz tryb manualny,
- Inteligentne auto – parametry ekspozycji dobierane są automatycznie. Aparat automatycznie rozpoznaje fotografowaną scenę,
- Lepsza automatyka – automatyka rozpoznająca fotografowaną scenę działa w oparciu o szerszą gamę funkcji niż ma to miejsce w trybie Inteligentne auto,
- Wybór sceny (SCN) – wybór jednego z fabrycznie zdefiniowanych ustawień „sceny”: Portret, Krajobraz, Makro, Sporty, Zachód słońca, Nocny portret, Scena nocna, Z ręki o zmierzchu, Korekcja drgań,
- Rozległa panorama (Sweep Panorama) – wykonywanie zdjęć panoramicznych, które oprogramowanie aparatu skleja automatycznie.
W menu Aparat znajdują się następujące pozycje:
- tryb migawki – zdjęcia pojedyncze, seryjne, samowyzwalacz lub bracketing,
- tryb błysku,
- wybór AF/MF,
- obszar autofokusu,
- tryb autofokusu,
- zdjęcie dotykowe – funkcja dotykowego wyzwalania migawki,
- śledzenie obiektu,
- zoom – ustawianie skali zoom aparatu,
- wykrywanie twarzy – włączenie wykrywania twarzy, ustawienie priorytetu na twarze dzieci bądź dorosłych,
- rejestracja twarzy – rejestracja lub zmiana priorytetowej osoby przy ustawianiu ostrości,
- zdjęcia z uśmiechem – wyzwalanie migawki po wykryciu uśmiechu,
- automatyczne kadrowanie portretów – aparat analizuje scenę podczas rozpoznawania twarzy i zapisuje kolejne zdjęcie z lepszą kompozycją,
- efekt gładkiej skóry – ustawienie poziomu gładkiej skóry,
- wskazówki dotyczące fotografowania – włączenie podpowiedzi,
- wyśw. LCD – zmiana informacji wyświetlanych na monitorze LCD,
- wyśw. wizjera – zmiana informacji wyświetlanych w opcjonalnym wizjerze elektronicznym,
- przycisk DISP (monitor) – wybór rodzaju informacji wyświetlanych na monitorze LCD przy wciskaniu przycisku DISP.
Menu Rozmiar obrazu obejmuje następujące opcje:
- Zdjęcie:
- Rozmiar obrazu – L, M, S,
- Format obrazu – 3:2 lub 16:9,
- Jakość – JPEG (Standard, Wysoka), RAW, RAW+JPEG,
- Panorama:
- Rozmiar obrazu – standardowy, szeroki,
- Kierunek panoramy – w prawo, w lewo, w górę, w dół,
- Film:
- Format pliku – AVCHD, MP4,
- Ustawienie nagrywania – rozmiar obrazu, ilość klatek na sekundę, jakość obrazu.
W menu Jasność/Kolor znajdziemy następujące elementy:
- Kompensacja ekspozycji,
- ISO,
- Balans bieli,
- Tryb pomiaru światła,
- Korekcja błysku,
- DRO/Auto HDR,
- Efekt wizualny – wybór filtru artystycznego,
- Strefa twórcza – ustawienie stylu obrazu (kontrast, nasycenie, ostrość).
W menu Odtwarzanie znajdują się poniższe pozycje:
- kasowanie zdjęć,
- tryb oglądania – wybranie typu plików wyświetlanych w indeksie,
- pokaz zdjęć,
- wyświetl na smartfonie,
- wyślij do komputera,
- oglądaj przez TV,
- określenie drukowania – wybór zdjęć do wydrukowania,
- indeks obrazów – 6 lub 12 zdjęć na ekranie,
- powiększenie,
- obrócenie zdjęcia,
- ochrona zdjęć,
- nastawienie głośności,
- wyświetlane dane – wybór ekranów dostępnych w trakcie przeglądania zdjęć.
Menu Ustawienia obejmuje następujące opcje:
- Nastawienia nagrywania:
- blokada AE z naciśnięciem spustu migawki,
- wspomaganie AF – automatyczne lub wyłączone,
- obszar AF z wykrywaniem fazy – wyświetlanie punktów AF fazowego,
- redukcja efektu czerwonych oczu,
- ustawienie wizjer/LCD – ustawianie sposobu przełączania pomiędzy opcjonalnym wizjerem elektronicznym a monitorem LCD,
- wyśw. podgląd na żywo – wybór, czy wartość kompensacji ekspozycji i inne parametry mają być wyświetlane na ekranie,
- automatyczny podgląd – czas, przez jaki widoczne jest na ekranie zdjęcie po jego wykonaniu,
- linie siatki,
- poziom zarysu – uwydatnienie określonym kolorem zarysu obszarów z ustawioną ostrością,
- kolor zarysu,
- wyraźny zoom obrazu – powiększanie obrazu z wysoką jakością podczas używania opcji zoom cyfrowy,
- zoom cyfrowy,
- samowyzwalacz do autoportretu,
- pojd. zdj. Lepsza automatyka – określenie czy wszystkie zdjęcia wykonane seryjnie w trybie Lepsza automatyka mają być zapisane,
- wspomaganie MF – powiększanie obrazu przy ostrzeniu ręcznym,
- czas wspomagania MF – ustawianie czasu, przez który obraz będzie wyświetlany w powiększeniu,
- przestrzeń barw,
- SteadyShot – włączenie stabilizacji (jeżeli dostępna w obiektywie),
- wyzwalanie bez obiektywu,
- Eye-Start AF – ustawienie funkcji automatycznego autofokusa po przyłożeniu oka do opcjonalnego wizjera,
- pierwsza kurtyna migawki – włączenie lub wyłączenie funkcji elektronicznej pierwszej kurtyny migawki,
- redukcja szumu dla długich czasów naświetlania – wł/wył,
- redukcja szumu dla wysokich ISO – automatyczna bądź słaba,
- korekcja winietowania,
- korekcja aberracji chromatycznej,
- korekcja dystorsji,
- priorytet śledzenia twarzy – określenie czy w razie wykrycia twarzy podczas śledzenia ma ona stanowić priorytet dla automatyki śledzącej,
- auto. wolna migawka – automatyczne określenie szybkości migawki podczas filmowania niedoświetlonych obiektów,
- nagrywanie dźwięku filmu,
- redukcja szumu wiatru,
- regulacja AF – regulacja autofokusa w przypadku korzystania z opcjonalnego adaptera obiektywu LA-EA2.
- Główne nastawienia:
- start menu – wybór pierwszego wyświetlonego menu z menu głównego lub ekranu ostatniego menu,
- ustawienia menu funkcji – przypisywanie 5 funkcji do menu Fn,
- przycisk MOVIE – wł/wył,
- ustawienia przycisków Własne – przypisanie funkcji do programowalnego przycisku B,
- obsługa dotykowa – włączona/wyłączona,
- brzęczyk – włączenie lub wyłączenie dźwięków podczas obsługi aparatu,
- język,
- ustawienie daty i czasu,
- nastawa regionu,
- ekran pomocy,
- oszczędzanie energii – poziom trybu oszczędzania energii,
- czas rozpoczęcia oszczędzania energii,
- jasność LCD,
- jasność opcjonalnego wizjera,
- kolor wyświetlacza – cztery style kolorystyczne menu: czarny, biały, niebieski, różowy,
- szeroki obraz – wybór metody wyświetlania szerokich obrazów,
- wyświetlanie zdjęć w pionie,
- rozdzielczość HDMI,
- sterowanie przez HDMI,
- połączenie USB,
- czyszczenie,
- kalibrowanie funkcji dotykowej,
- wersja oprogramowania,
- tryb demonstracyjny,
- ustawienia fabryczne.
- Karta pamięci – narzędzia:
- formatowanie,
- sposób numerowania pliku,
- nazwa katalogu,
- wybór katalogu na zdjęcia,
- utworzenie katalogu,
- odzyskiwanie bazy danych obrazów,
- wyświetlenie wolnego miejsca na karcie.
- Ustawienia Eye-Fi:
- ustawienie przesyłania danych przy użyciu karty Eye-Fi.
- Ustawienia sieci:
- WPS przycisk,
- ustawienia punktu dostępu,
- edytuj nazwę urządzenia (aparatu),
- wyświetl adres MAC,
- reset wyśw. na smartfonie,
- reset ustawień sieci.
W NEX-5R pod przyciskiem Fn dostępne jest menu funkcyjne. Co prawda zawiera ono jedynie 6 pozycji, jednak w przypadku każdej z nich mamy możliwość wyboru parametru lub ustawienia które będzie zawierać. Wybór pod tym względem jest całkiem spory i wygląda następująco:
- Wybór AF/MF,
- Tryb AF,
- Obszar AF,
- Wykrywanie twarzy,
- Zdjęcie z uśmiechem,
- Automatyczne kadrowanie portretów,
- Efekt gładkiej skóry,
- Jakość obrazu,
- ISO,
- Balans bieli,
- Tryb pomiaru światła,
- DRO/HDR,
- Efekt wizualny (filtr artystyczny),
- Strefa twórcza,
- Tryb błysku,
- Bez funkcji.
Wyświetlacz
Sony NEX-5R wyposażony jest w odchylany, 3-calowy, panoramiczny ekran TruBlack LCD o rozdzielczości 921.600 punktów (640×480 pikseli). Można go odchylić o 180 stopni do góry lub 50 stopni do dołu. Jasność wyświetlacza możemy kontrolować w 5-stopniowej skali lub wybrać ustawienie „słoneczny dzień”. Jakość obrazu jest naszym zdaniem w pełni zadowalająca. Pochwalić możemy zarówno wysoką rozdzielczość, dobrą kolorystykę, jak i wysoki kontrast. Trzeba jednak zauważyć, że przy pracy w ostrym słońcu warto skorzystać z maksymalnej dostępnej jasności wyświetlacza, aby obraz był dobrze widoczny.
W trakcie wykonywania zdjęć do dyspozycji mamy siedem trybów wyświetlania informacji, między którymi przełączamy się za pomocą przycisku DISP:
- wyświetl. graf. – kadr + podstawowe informacje i graficzne przedstawienie wartości migawki i przysłony,
- wyśw. wszystk. inf. – kadr + szczegółowe informacje o ustawieniach aparatu,
- wyśw. duże litery – kadr + podstawowe informacje wyświetlanie dużą czcionką,
- brak informacji – kadr + tylko parametry ekspozycji,
- priorytet Live View,
- elektroniczna poziomnica,
- histogram – kadr + parametry ekspozycji oraz histogram,
- wizjer – wyłącznie tablica kontrolna z informacjami o ustawieniu aparatu (przydatny podczas korzystania z opcjonalnego wizjera).
W menu „Aparat” użytkownik może wybrać tylko część z wyżej wymienionych trybów, które będą kolejno uruchamiane. Dla wygodniejszego kadrowania mamy możliwość włączenia jednej z trzech dostępnych siatek pomocniczych.
W trybie odtwarzania zdjęcie można wyświetlać na trzy sposoby. Poza widokiem samego zdjęcia do dyspozycji mamy również wersję z podstawowymi informacjami oraz tryb z miniaturką połączoną ze skróconym EXIF-em i histogramami YRGB. W tym ostatnim trybie mamy także podgląd obszarów niedoświetlonych i przepalonych.
Zdjęcia można też powiększać lub oglądać w postaci miniaturek. W menu aparatu można wybrać liczbę jednocześnie wyświetlanych miniaturek: 6 albo 12, czyli wielkiego wyboru w tym względzie nie mamy.
Przy omawianiu wyświetlacza warto wspomnieć o funkcji obsługi dotykowej, którą umożliwia NEX-5R. Z poziomu wyświetlacza możemy sterować aparatem zarówno w trybie fotografowania, jak i odtwarzania. Palcem na ekranie można wskazywać na przykład punkt ustawiania ostrości z możliwością jednoczesnego wyzwalania migawki. Aktywne stają się także wskaźniki opisujące programowalne przyciski. Można zatem dokonywać zmian przypisanych im parametrów bezpośrednio na ekranie. Również obsługa całego menu jest możliwa za pośrednictwem wyświetlacza, od wyboru poszczególnych kategorii po wybieranie i ustawianie konkretnych opcji. Podczas odtwarzania zdjęć można je przeglądać przesuwając po prostu palcem po ekranie. Podobnie można przewijać widok miniaturek. Dotykowa obsługa możliwa jest także przy przeglądaniu zdjęć w powiększeniu.
Tryb wideo
Możliwości w zakresie nagrywania filmów w Sony NEX-5R są takie same jak w modelu NEX-6. Do dyspozycji mamy zatem następujące formaty filmów:
- format AVCHD Full HD (1920×1080 pix):
- 50i, 24 Mb/s (FX),
- 50i, 17 Mb/s (FH),
- 50p, 28 Mb/s (PS),
- 25p, 24 Mb/s (FX),
- 25p, 17 Mb/s (FH),
- format MP4:
- HD (1440×1080 pix), 12 Mb/s, 25 kl/s,
- VGA (640×480 pix), 2 Mb/s, 25 kl/s.
Nagrywanie filmu rozpoczyna i kończy się przez naciśnięcie dedykowanego przycisku, umieszczonego na górnej ściance aparatu przy pokrętle sterującym. Filmy można bowiem nagrywać we wszystkich trybach ręcznych (P, A, S oraz M) zachowując jednocześnie możliwości konfiguracji charakterystyczne dla danego trybu. Co więcej, parametry ekspozycji (przysłonę, migawkę, czułość, kompensację) można zmieniać również w czasie nagrywania.
Przykładowe filmy
- film 1 – AVCHD 50i FX, 60.5 MB,
- film 2 – AVCHD 50i FX, 59.6 MB,
- film 3 – AVCHD 50i FX, 59.6 MB (film nagrany po zmroku),
- film 4 – AVCHD 50i FH, 42.4 MB,
- film 5 – AVCHD 50p PS, 70.4 MB,
- film 6 – AVCHD 50p PS, 66.9 MB,
- film 7 – AVCHD 50p PS, 71.7 MB (film nagrany po zmroku),
- film 8 – AVCHD 25p FX, 59.2 MB,
- film 9 – AVCHD 25p FX, 57.4 MB,
- film 10 – AVCHD 25p FX, 34.4 MB (filtr Aparat zabawka),
- film 11 – AVCHD 25p FX, 33.2 MB (filtr Posteryzacja),
- film 12 – AVCHD 25p FX, 34.1 MB (filtr Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru),
- film 13 – AVCHD 25p FX, 34.6 MB (filtr Czarno-białe z dużym kontrastem),
- film 14 – AVCHD 25p FH, 43.9 MB,
- film 15 – MP4 1440×1080 pix, 32.9 MB,
- film 16 – MP4 1440×1080 pix, 30.7 MB,
- film 17 – MP4 1440×1080 pix, 32.9 MB (film nagrany po zmroku),
- film 18 – MP4 640×480 pix, 7.5 MB.
Wizjer
Sony NEX-5R nie ma wbudowanego wizjera, ani optycznego ani elektronicznego. Istnieje jednak możliwość zakupienia wizjera elektronicznego XGA OLED Tru-Finder™ FDA-EV1S, podłączanego do gniazda lampy błyskowej.
Można również zaopatrzyć się w wizjer optyczny FDA-SV1. Zbudowany jest on z 5 soczewek (w czterech grupach) pokrytych wielowarstwowymi powłokami antyodbiciowymi i zapewnia pole widzenia „naleśnika” Sony E 16 mm f/2.8. Jest to konstrukcja czysto optyczna, nie posiada elektronicznego połączenia z korpusem, nie wyświetla zatem żadnych informacji.