Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony NEX-5R - test aparatu

12 kwietnia 2013
Szymon Starczewski Komentarze: 223

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla NEX-5R prezentujemy na poniższym wykresie. Zakres tonalny wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Sony NEX-5R - Zakres tonalny

Dla najlepszej jakości obrazu Sony NEX-5R notuje maksymalną wartość zakresu tonalnego na poziomie niemal 6.8 EV. Jest to niewątpliwie całkiem dobry, choć nie rewelacyjny wynik i porównywalny z tym, jaki osiągnął jego poprzednik oraz NEX-6. Testowany aparat wypada nieznacznie lepiej w stosunku do E-PL5, jednak trzeba pamiętać w przypadku tego drugiego maksymalny wynik 6.5 EV jaki zanotował, dotyczył ISO 200. W tej kategorii Sony NEX-5R wygrywa również nieznacznie z EOS-em M, notując nad nim przewagę na poziomie ponad 0.5 EV.


----- R E K L A M A -----

Dla pozostałych kryteriów jakości obrazu na wyniki testowanego NEX-a trudno w zasadzie narzekać. Dla SNR na poziomie 4, 2 i 1 notuje zakres tonalny odpowiednio 9.6 EV, 10.9 EV i 11.9 EV. Jego maksymalne osiągi w tym zakresie zatem są porównywalne z tymi, jakie pokazał NEX-6 i minimalnie lepsze od tych, jakie zanotował jego poprzednik. Ponadto praktycznie o 1 EV wyprzedza w tej kategorii Olympusa E-PL5, a nad EOS-em M jego przewaga jest jeszcze większa i w zależności od kryterium przekracza nawet 1.5 EV.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Sony NEX-5R - Zakres tonalny
200 Sony NEX-5R - Zakres tonalny
400 Sony NEX-5R - Zakres tonalny
800 Sony NEX-5R - Zakres tonalny
1600 Sony NEX-5R - Zakres tonalny
3200 Sony NEX-5R - Zakres tonalny
6400 Sony NEX-5R - Zakres tonalny
12800 Sony NEX-5R - Zakres tonalny
25600 Sony NEX-5R - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Sony NEX-5R - Zakres tonalny
200 Sony NEX-5R - Zakres tonalny
400 Sony NEX-5R - Zakres tonalny
800 Sony NEX-5R - Zakres tonalny
1600 Sony NEX-5R - Zakres tonalny
3200 Sony NEX-5R - Zakres tonalny
6400 Sony NEX-5R - Zakres tonalny
12800 Sony NEX-5R - Zakres tonalny
25600 Sony NEX-5R - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Sony NEX-5R - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
NEX-5R
Sony NEX-5R - Zakres tonalny Sony NEX-5R - Zakres tonalny
50D
Sony NEX-5R - Zakres tonalny Sony NEX-5R - Zakres tonalny
1600 ISO
NEX-5R
Sony NEX-5R - Zakres tonalny Sony NEX-5R - Zakres tonalny
50D
Sony NEX-5R - Zakres tonalny Sony NEX-5R - Zakres tonalny

Widać bardzo wyraźnie, że przy ISO 100, Sony NEX-5R zachowuje więcej szczegółów w cieniach niż leciwy już Canon 50D. Efekt po rozjaśnieniu jest znacznie lepszy w testowanym bezlusterkowcu, bowiem w lustrzance Canona dość mocno uwydatnił się przy okazji szum. Również dla ISO 1600 NEX-5R ma przewagę, choć w tym przypadku nie jest ona tak wyraźna, a szum dość mocno utrudnia wydobywanie szczegółów z ciemnych partii obrazu.

Nie widać natomiast istotniejszych różnic pomiędzy porównywanymi aparatami podczas przyciemniania bardzo jasnych partii obrazu. Zarówno dla ISO 100 jak i 1600 efekty końcowe są podobne, a ewentualne różnice wydają się raczej pochodzić z minimalnie różnego naświetlenia oryginalnych zdjęć.

100 ISO
0 EV
−4 EV
NEX-5R
Sony NEX-5R - Zakres tonalny Sony NEX-5R - Zakres tonalny
50D
Sony NEX-5R - Zakres tonalny Sony NEX-5R - Zakres tonalny
1600 ISO
NEX-5R
Sony NEX-5R - Zakres tonalny Sony NEX-5R - Zakres tonalny
50D
Sony NEX-5R - Zakres tonalny Sony NEX-5R - Zakres tonalny