Sony NEX-3N - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Zachmurzenie,
- Światło żarowe,
- Światło jarzeniowe (cztery rodzaje),
- Lampa błyskowa,
- Skala temperaturowa/filtr,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.83 | 108.8 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.05 | 111 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.93 | 103.1 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.6 | 103.4 |
3000K | Auto | 23.4 | 126 |
3000K | Żarówki | 11.6 | 108 |
3000K | 3000K | 8.48 | 104.9 |
5500K | Auto | 5.75 | 113 |
5500K | 5500K | 8.4 | 115.3 |
Lampa błyskowa | Auto | 6.49 | 100.6 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 6.39 | 100.7 |
W typowych warunkach oświetleniowych automatyczny balans bieli w NEX-3N radzi sobie całkiem nieźle z odwzorowaniem kolorów. W przypadku słonecznej albo pochmurnej pogody błędy koloru wyszły na rozsądnym poziomie. Również dla lampy błyskowej błędy nie są duże, aczkolwiek większość aparatów notuje nieco niższe wartości w tym przypadku. Problem pojawia się tradycyjnie przy świetle żarowym. W tej sytuacji ustawienie dedykowane daje wyraźnie mniejszy błąd chociaż wciąż stosunkowo duży. Najlepiej przy świetle żarowym spisało się ustawienie odpowiedniej temperatury barwowej, choć i w tym przypadku oczekiwaliśmy błędu o niższej wartości.
Z powyższej tabelki można zauważyć, że NEX-3N ma tendencję do przesycania kolorów. Choć nie jest ona szczególnie duża, to jednak w niektórych przypadkach odchyłki od 100% są dość wyraźne. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.