Ricoh Caplio R4 - test aparatu
5. Własności matrycy
Ricoh daje nam do dyspozycji następujące ustawienia balansu bieli: Tryb Automatyczny, Dzień słoneczny, Dzień pochmurny, Światło jarzeniowe, Światło żarowe. Istnieje także możliwość wybrania własnego wzorca bieli. Sprawdziliśmy jak balans bieli w trybie Auto radzi sobie ze światłem lamp o stałej temperaturze barwnej 5000K, światłem jarzeniowym, mieszanym (jarzeniowe plus lampy) i wbudowaną lampą błyskową. Dodatkowo wykonaliśmy zdjęcia testowej tablicy kolorów w świetle lamp przy ustawieniu Dzień słoneczny i Dzień pochmurny, a także w świetle jarzeniowym przy ustawieniu Światło jarzeniowe. Otrzymane przez nas rezultaty można zobaczyć w tabeli poniżej.
Pierwszą próbą, której poddajemy aparat jest prawidłowe oddanie barw sceny w oświetleniem o temperaturze 5000 Kelwinów, gdy aparat ma ustawiony automatyczny balans bieli. Caplio R4 spisuje się w tych warunkach przyzwoicie, kolory są lekko przesycone, a błąd oddania barw dE=6.12. Podobnie sytuacja ma się dla światła mieszanego oraz błysku flesza przy automatyce balansu bieli.
Zdecydowanie gorzej jest podczas ekspozycji wykonanych przy oświetleniu jarzeniówkami. Zarówno w trybie auto jak i światła jarzeniowego, kolory są wyraźnie niedosycone, a przekłamanie barw jest na poziomie 10 jednostek.
Przy ustawieniu balansu bieli na słoneczny lub pochmurny dzień i przy zastosowaniu oświetlenia o temperaturze 5000 K, kolory są ewidentnie przesycone (saturacja rzędu 110%). Ich przekłamanie jest wyraźne i wynosi dE=10.9 w trybie Dzień słoneczny i dE=7.6 w trybie Dzień pochmurny. Procesor obrazu Ricoha jest jednak tak ustawiony, że w pierwszym przypadku zdjęcie posiada nieakceptowalną jakość, w drugim zaś jest bardzo dobrze się prezentuje dając wrażenie ciepłego oddania kolorów.
Dobór kolorów przez oprogramowanie ma zatem pewne braki, ale jest na akceptowalnym poziomie.
Szumy
Produkt Ricoha udostępnia nam wybór czułości ISO w zakresie 64 - 800 ISO. Szkoda tylko, że tak na prawdę użyteczne są wartości do 200 ISO. Przy ISO 400 należy się liczyć z wyraźnymi szumami, a do korzystania z maksymalnej czułości nie zachęcamy w ogóle. Na poniższym wykresie przedstawiona jest szczegółowa charakterystyka szumów matrycy.
Poniżej przedstawione są fragmenty planszy, na której wyraźnie widać poziom szumów dla różnych wartości ISO:
64 ISO | 100 ISO | 200 ISO | 400 ISO | 800 ISO |
Dla każdej czułości ISO wykonaliśmy także zdjęcia scenki zapisując je w najlepszej jakości JPEG-u. Obrazki poniżej są wycinkami w niezmienionej skali aby można było ocenić jakość wykonywanych zdjęć wraz ze zmianą czułości matrycy.
64 ISO | |
100 ISO | |
200 ISO | |
400 ISO | |
800 ISO |
Zakres tonalny
Przebadaliśmy wartości zakresu tonalnego (DR) dla wszystkich wartości ISO. Maksymalna wartość DR wynos 6.08 f-stop dla ISO 100. Dla wyższych czułości DR następuje wyraźny spadek. Dla ISO 800 DR osiąga 4.14 f-stop przy dużej tolerancji na szumy. Gdy weźmie się wysoki stosunek sygnału do szumu - SNR=10 (Signal to Noise Ratio) zakres tonalny waha się od 4.47 f-stop dla ISO 64 do zaledwie 1.83 wartości przysłony przy ISO 800. Jest to wynik marny, nawet jak na kieszonkowego kompakta.
Zależność zakresu tonalnego od czułości przedstawia poniższy wykres:
ISO | Tablica szarości |
64 | |
100 | |
200 | |
400 | |
800 |