Panasonic Lumix DMC-GF6 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Lumix GF6 charakteryzuje się niedużymi rozmiarami i stosunkowo niewielką wagą. W porównaniu do poprzednika, jego korpus jest nieco lżejszy i niższy, natomiast odrobinę szerszy i głębszy. Z pewnością można go zaliczyć do najmniejszych bezlusterkowców dostępnych obecnie na rynku.
Obudowę wykonano głównie z tworzyw sztucznych, a przednią i tylną jej część pokrywają aluminiowe panele. Jakość wykonania aparatu nie budzi większych zastrzeżeń, zauważyliśmy jedynie, że suwak włącznika ma niewielki luz. Elementy korpusu są świetnie spasowane i nie zauważyliśmy innych niedoróbek. Na niewielkim uchwycie oraz w prawym górnym rogu tylnej ścianki zastosowano wstawki z twardego tworzywa, przypominającego gumę. Ich zadaniem jest poprawa chwytu małego Lumiksa, lecz stanowią ona niewielkie oparcie dla palców.
Zasilanie i gniazda
Panasonic GF6 jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym o napięciu 7.2 V i pojemności 1025 mAh. Według instrukcji aparatu jego wydajność wynosi około 340 zdjęć. Nasze obserwacje podczas testu potwierdzają tę wartość. Opcjonalnie aparat można zasilać zasilaczem sieciowym DMW-AC8 (wymagającym dodatkowego adaptera DMW-DCC11).
Testowany Lumix współpracuje z kartami pamięci SD/SDHC oraz SDXC. Kieszeń na kartę pamięci znajduje się na spodzie aparatu obok komory akumulatora.
Z prawej strony aparatu, pod zaślepką umieszczone zostały dwa gniazda:
- wyjście mini-HDMI typu C,
- wielofunkcyjne złącze USB.
Przyciski
Omawianie funkcji przycisków i pokręteł zaczniemy jak zwykle od górnej części aparatu.
Z lewej strony lampy błyskowej umieszczono przycisk służący do jej otwierania. Z kolei po jej prawej stronie, zlokalizowano kółko trybów pracy aparatu. Zawiera ono następujące pozycje:
- P – tryb półautomatyczny,
- A – tryb priorytetu przysłony,
- S – tryb priorytetu migawki,
- M – tryb ręczny,
- M Film – tryb ręczny filmowania,
- C1,C2 (1, 2, 3) – tryby użytkownika,
- Panorama – tryb automatycznej panoramy,
- SCN – tryb scen: Czysty portret, Jedwabista cera, Miękkie podświetlenie, Czysty podświetlony, Nastrój zrelaksowania, Słodka twarzyczka dziecka, Wyrazista sceneria, Czyste błękitne niebo, Romantyczna zorza zachodu, Żywa poświata zachodu, Lśniąca woda, Pogodna noc, Chłodne nocne niebo, Ciepły krajobraz nocny, Nocny krajobraz artystyczny, Roziskrzone oświetlenie, Czysty portret nocny, Miękki obraz kwiatu, Apetyczne danie, Smakowity deser, Zatrzymaj zwierzę w ruchu, Czyste zdjęcie sportowe, Monochromatyczny,
- tryb filmu kreatywnego: Ekspresyjny, Retro, Dawne czasy, Wysoka tonacja, Niska tonacja, Sepia, Dynamiczne czarno-białe, Mocny obraz, Wysoka dynamika, Efekt krosowania, Efekt zabawki, Jasny i żywy efekt zabawki, Bleach bypass, Efekt miniatury, Miękka ostrość, Fantazja, Filtr gwiezdny, Obraz jednobarwny, Światło słoneczne.
Przejdźmy teraz do omówienia tylnej części aparatu.
Poniżej gumowej wypustki przeznaczonej na kciuk prawej dłoni odnajdziemy dwa guziki: wejścia do trybu przeglądania zdjęć oraz DISP, służący do zmiany sposobu wyświetlania obrazu (róznież w trybie przeglądania). Pod nimi zlokalizowano pierścień sterujący, który pełni jednocześnie rolę wybieraka wielofunkcyjnego. Pierścień wykorzystywany jest między innymi do zmiany parametrów ekspozycji, nawigacji w menu głównym i funkcyjnym oraz przewijania zdjęć w powiększaniu. Sam wybierak natomiast poza przyciskami kierunkowymi obsługuje następujące funkcje:
- górny – kompensacja ekspozycji,
- prawy – balans bieli,
- lewy – tryb obszaru ustawiania ostrości,
- dolny – tryb wyzwalania migawki.
- AF/AE LOCK,
- Jednoprz. AE,
- Podgląd,
- Style zdjęć,
- Format obrazu,
- Rozmiar obrazu,
- Jakość,
- Tryb pomiaru,
- Czułość,
- Tryb AF,
- i. dynamika,
- i. rozdzielczość,
- HDR,
- Tryb lampy błyskowej,
- Regulacja flesza,
- Dodatkowy telekonwerter,
- Cyfrowy zoom,
- Stabilizator,
- Ustawienie filmu,
- Tryb obrazu,
- Histogram,
- Linie pomocnicze,
- Obszar nagrywania,
- Krok zoomu,
- Szybkość zoomu,
- Przywróć domyślne.
Obok niego znajduje się przycisk Fn2. Lista funkcji jakie możemy pod niego przypisać, została rozszerzona w stosunku do tej pokazanej powyżej o pozycję „Wi-Fi”.
Menu
Dostęp do menu głównego uzyskujemy przez naciśnięcie przycisku MENU/SET. Na ekranie pojawia się wtedy ekran zawierający 5 ikon odpowiadających pięciu kategoriom, na które podzielona została zawartość menu: nagrywanie, filmowanie, ustawienia własne, konfiguracja oraz odtwarzanie. Poniżej przedstawiamy pozycje zawarte w poszczególnych kategoriach.
Menu Nagrywanie:
Zakładka nagrywanie podzielona jest na 6 stron. Ustawiamy w niej następujące parametry:
- Styl zdjęcia – wybór jednego z 6 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 1 zestawu ustawień własnych,
- Proporcje obrazu (4:3, 3:2, 16:9, 1:1),
- Rozmiar obrazu: L (16M), M (8M) lub S (4M),
- Jakość zdjęcia (JPEG FINE, JPEG STANDARD, RAW+JPEG FINE, RAW+JPEG STANDARD, RAW),
- Czułość ISO: Auto ISO, iISO, 160–25600,
- Tryb ustawiania ostrości (AFS, AFF, AFC, MF),
- Tryb pomiaru światła: punktowy, centralnie ważony i matrycowy,
- Szybkość trybu seryjnego (SH, H, M, L),
- Auto bracketing:
- zdjęcia pojedyncze lub seria,
- krok EV,
- sekwencja ekspozycji,
- Samowyzwalacz: 2 s, 10 s, lub wykonanie 3 zdjęć po 10 sekundach,
- Inteligentna dynamika (HIGH, STANDARD, LOW, OFF),
- Inteligentna rozdzielczość (HIGH, STANDARD, LOW, EXTENDED, OFF),
- HDR (ON/OFF),
- Animacja poklatkowa,
- Ustawienia zdjęć panoramicznych,
- Tryb lampy błyskowej,
- Redukcja efektu czerwonych oczu,
- Ustawienie górnej granicy automatycznego poziomu czułości ISO,
- Skok ISO (1EV lub 1/3 EV),
- Rozszerzone ISO,
- Redukcja szumu przy długich czasach (ON/OFF),
- Korekcja winietowania,
- Dodatkowy telekonwerter,
- Zoom cyfrowy: (4x, 2x, OFF),
- Przestrzeń kolorów (sRGB, AdobeRGB),
- Stabilizator obrazu (Tryb 1 – stabilizacja, Tryb 2 – stabilizacja w kierunku pionowym, OFF) – opcja ta jest aktywna tylko wtedy gdy do aparatu podłączony jest obiektyw z mechanizmem optycznej stabilizacji obrazu,
- Rozpoznawanie twarzy z pamięcią pozwalającą na zapamiętanie 6 twarzy,
- Ustawianie profilu – możliwość wpisania imion i dat urodzenia dwóch osób i jednego zwierzęcia,
- Zalecany filtr – włączanie informacji o zalecanych przez aparat efektach.
Menu film:
Zakładka film podzielona jest na 4 strony. Ustawiamy w niej następujące parametry:
- Styl zdjęcia – wybór jednego z 6 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 1 zestawu ustawień własnych,
- Tryb filmowania (AVCHD lub Motion JPEG),
- Jakość obrazu (AVCHD: PSH (1080/50p), FSH (1080/50i)) Motion JPEG: (FHD (1080/25p), HD (720/25p), VGA (480/25p)),
- Tryb ekspozycji (P, A, S, M),
- Czułość,
- Tryb ustawiania ostrości (AFS, AFF, AFC, MF),
- Tryb obrazu (format zdjęć zapisywanych po naciśnięciu migawki podczas filmowania),
- Ciągły AF,
- Tryb pomiaru światła,
- Inteligentna rozdzielczość,
- Inteligentna dynamika,
- Telekonwerter,
- Zoom cyfrowy,
- Redukcja migotania (OFF, 1/120, 1/100, 1/60, 1/50),
- Cicha obsługa,
- Wyświetlanie poziomu mikrofonu,
- Regulacja poziomu mikrofonu,
- Wyciszanie odgłosu wiatru (OFF, AUTO).
Menu ustawień własnych:
Zakładka ustawień własnych podzielona jest na 6 stron. Ustawiamy w niej następujące parametry:
- Zapamiętywanie własnych ustawień aparatu: C1, C2–1, C2–2, C2–3,
- Rola przycisku AE/AF LOCK,
- Szybki AF (ON/OFF) – przy opcji ON ostrość będzie ustawiana cały czas,
- Czas precyzyjnego ustawiania AF (LONG, MID, SHORT),
- Lampka wspomagająca AF (ON/OFF),
- Priorytet ostrości (ON/OFF) – w pozycji ON nie można zrobić zdjęcia przed potwierdzeniem ustawienia ostrości,
- Wspomaganie MF (ON/OFF) – automatyczne powiększenie centralnej części obrazu w momencie przekręcenia pierścienia ostrości,
- AF+MF (ON/OFF) – możliwość ręcznej korekty ostrości po ustawieniu jej przez autofokus,
- Wskaźnik MF (ON/OFF) – wyświetlanie wskaźnika nieskończoność-makro przy ręcznym ustawianiu ostrości,
- Wyświetlanie histogramu (ON/OFF),
- Wybór linii siatki (OFF lub jeden z trzech rodzajów siatki),
- Wskaźnik prześwietleń (ON/OFF),
- Wyświetlanie skali ekspozycji (ON/OFF),
- Tarcza – wyświetlanie przewodnika użytkownika podczas obracania koła trybów aparatu,
- Rozmiar widocznego obszaru nagrywania (obszar charakterystyczny dla zdjęć lub pliku wideo),
- Wybór sposobu wyświetlania pozostałej pamięci: liczba zdjęć lub długość filmu,
- Czas autopodglądu,
- Przypisanie roli przyciskom funkcyjnym (F1, F2, F3, F4),
- Rola dźwigni funkcji (AUTO, ZOOM, EXP),
- Wybór funkcji dostępnych w Q.MENU,
- Wybór sposobu działania przycisku iA (pojedyncze wciśnięcie, przytrzymanie),
- Przycisk nagrywania filmów (ON/OFF),
- Ob. duży zoom,
- Autoportret,
- Automatyczne wyłączenie samowyzwalacza (przy kolejnym włączeniu aparatu),
- Ustawienia ekranu dotykowego,
- Wybór szybkości ciągłego przewijania zdjęć za pomocą dotyku,
- Przew. menu (wyświetla menu trybu po przełączeniu pokrętła trybu),
- Zdjęcia bez obiektywu (ON/OFF).
Menu konfiguracji:
Zakładka konfiguracji podzielona jest na 5 stron. Ustawiamy w niej następujące parametry:
- Data i czas,
- Strefa czasowa – zdefiniowanie strefy czasowej domowej i miejsca podróży,
- Data podróży – ustawienia dotyczące daty wyjazdu i powrotu z podróży,
- Wi-Fi,
- Ustawienie sygnałów dźwiękowych i dźwięku migawki,
- Ustawienie poziomu głośności,
- Regulacja wyświetlacza – ustawienia jasności, kontrastu i koloru obrazu,
- Tryb jasności wyświetlacza LCD: Auto, Mode1 (zwiększona jasność LCD), Mode2 (standardowa), Mode3 (zmniejszona),
- Oszczędzanie energii – opcje związane z automatycznym wyłączaniem się wyświetlacza i aparatu,
- Tryb USB (wydruk bezpośredni lub komputer),
- Ustawienia wyjścia wideo:
- Wyjście wideo (NTSC lub PAL),
- Format TV (16:9 lub 4:3),
- Tryb HDMI (Auto, 1080p, 1080i, 576p [PAL]/480p [NTSC]),
- Funkcja „VIERA Link”,
- Konfiguracja sposobu odtwarzania zdjęć 3D,
- Przywracanie ostatniej pozycji w menu,
- Kolor tła menu,
- Wyświetlanie informacji o opcjach w menu,
- Język,
- Wersja oprogramowania,
- Zerowanie numeracji zdjęć,
- Resetowanie ustawień aparatu,
- Resetowanie ustawień Wi-Fi,
- Odświeżanie mapy bad pikseli,
- Czyszczenie matrycy,
- Formatowanie karty pamięci.
Menu odtwarzania:
Zakładka odtwarzanie podzielona jest na 4 strony. Ustawiamy w niej następujące parametry:
- Pokaz slajdów:
- Wszystko,
- Tylko zdjęcia,
- Tylko filmy,
- Ustawienia wyświetlania 2D/3D,
- Wybór kategorii,
- Ulubione,
- Tryb odtwarzania:
- normalny,
- Tylko zdjęcia,
- Tylko filmy,
- Ustawienia wyświetlania 2D/3D,
- Kategoria,
- Ulubione,
- Rejestracja lokalizacji,
- Retusz usuwający,
- Edycja tytułu (pojedyncze, wiele),
- Dodawanie tekstu (pojedyncze, wiele),
- Dzielenie filmów wideo na dwie części,
- Wideo poklatkowe,
- Zmiana rozmiaru zdjęć,
- Kadrowanie,
- Obracanie zdjęć,
- Ulubione – oznaczanie ulubionych zdjęć,
- Ustawienia wydruku,
- Zabezpieczanie zdjęć,
- Edycja danych związanych z rozpoznawaniem twarzy,
- Potwierdzenie usunięcia.
Q Menu
Przycisk oznaczony symbolem Q.MENU otwiera tzw. szybkie menu. Może ono pracować w dwóch trybach zawartości: predefiniowanej lub ustalanej przez użytkownika.
Elementy które można wyświetlać w menu funkcyjnym są następujące:
- Styl zdjęć,
- Ustawienia zdjęć,
- Jakość,
- Tryb pomiaru światła,
- Czułość,
- Tryb ostrości,
- Inteligentna dynamika,
- Inteligentna rozdzielczość,
- HDR,
- Lampa błyskowa,
- Kompensacja siły błysku,
- Dodatkowa telekonwersja (zdjęcia/filmy),
- Cyfrowy zoom,
- Stabilizator,
- Ustawienia filmu,
- Histogram,
- Linie pomocnicze,
- Obszar nagrywania,
- Krok zoomu,
- Szybkość zoomu.
Wyświetlacz
Panasonic GF6 wyposażono w uchylny, dotykowy ekran LCD o przekątnej 3 cali i rozdzielczości 1 040 000 punktów. Mechanizm umożliwia wychylenie wyświetlacza o 180 stopni w górę lub 45 stopni w dół.
W menu konfiguracji odnajdziemy opcje pozwalające regulować jasność, kontrast oraz kolorystykę wyświetlanych na nim obrazów. Kolejna pozycja w menu konfiguracji służy do ustawiania intensywności podświetlenia ekranu.
Obraz prezentowany na ekranie jest wyrazisty i kontrastowy. Nie mamy zastrzeżeń do jego jakości. Ze względu na brak skutecznych powłok antyrefleksyjnych, przy silnym oświetleniu zewnętrznym obserwujemy odbicia otoczenia. Wspomniana wyżej możliwość wzmocnienia podświetlenia LCD nieco poprawia sytuację.
Ekran w GF6 wyposażono w funkcję dotykowej obsługi. Oznacza to, że w testowanym modelu mamy możliwość operowania nim praktycznie bez użycia przycisków. W menu głównym oraz Q.MENU możemy zmieniać parametry, oraz nawigować po nim. W trybie przeglądania zdjęć możemy nie tylko przewijać je palcem, ale również powiększać i pomniejszać (choć wygodniej i szybciej używa się do tego celu dźwigni funkcyjnej). Tych ostatnich czynności dokonujemy przesuwając po ekranie dwa palce, zbliżając je do siebie (pomniejszanie) lub oddalając (powiększanie). Jest to możliwe dzięki zastosowaniu pojemnościowego typu wyświetlacza. Ekran umożliwia także ustawianie ostrości i automatyczne wyzwalanie migawki po dotknięciu go w wybranym miejscu.
Nawigowanie i obsługa aparatu przy pomocy dotyku działa płynnie, tym samym nie daje powodów do narzekań. Podobną funkcjonalność oferują inne bezlusterkowce Panasonika, np. G5 i GH3.
Wychylenie ekranu maksymalnie w górę, uruchamia kolejną funkcję GF6. Chodzi mianowicie o tryb „Autoportret”, w którym mamy możliwość wykonania od 1 do 4 zdjęć (z 3-sekundowym interwałem) oraz aktywowania retuszu skóry.
Korzystając z przycisku DISP. w trybie fotografowania można przełączać tryby wyświetlania informacji na ekranie LCD. Przekręcenie pierścienia ostrości w trybie MF, automatycznie aktywuje powiększenie obrazu. W menu aparatu możemy włączyć jeden z trzech zestawów linii pomocniczych.
W trybie odtwarzania mamy do wyboru pięć wariantów wyświetlania zdjęć, pomiędzy którymi przechodzimy przez naciskanie klawisza DISP.:
- samo zdjęcie,
- zdjęcie + podstawowe informacje (w dolnej i górnej części ekranu),
- miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF,
- miniaturka zdjęcia + informacje o parametrach ekspozycji + histogramy RGBY,
- zdjęcie ze wskaźnikami przepaleń (o ile w menu konfiguracji włączona jest odpowiednia opcja).
Zdjęcia można również powiększać oraz przeglądać w postaci miniaturek (12 lub 30 zdjęć) i z poziomu kalendarza.
Tryb Wideo
Panasonic GF6 posiada dość rozbudowany tryb wideo. Poza dedykowanym trybem filmu kreatywnego, użytkownik może rozpocząć nagrywanie filmu w każdym innym trybie, dzięki osobnemu przyciskowi znajdującemu się na górnej ściance obudowy. Ustawienia dotyczące filmowania znajdują się w osobnej zakładce głównego menu. Testowany bezlusterkowiec oferuje następujące tryby wideo:
- Format AVCHD (format 16:9):
- [FSH] 1920×1080 / 50i (17 Mbps),
- [SH] 1280×720 / 50p (17 Mbps),
- Format MP4:
- [FHD] 1920×1080 / 25p (20 Mbps, format 16:9),
- [HD] 1280×720 / 25p (10 Mbps, format 16:9),
- [VGA] 640×480 /25p (4 Mbps , format 4:3).
W dedykowanym trybie filmowania, mamy do dyspozycji tryby PASM, charakteryzujące się analogiczną funkcjonalnością jak podczas fotografowania. Przykładowo, tryb M umożliwia ręczną zmianę przysłony i szybkości migawki oraz czułości (w zakresie od 160 do 3200 ISO) w trakcie rejestracji.
Testowany Panasonic pozwala nagrywać dźwięk stereo, a wbudowany mikrofon został umieszczony na szczycie obudowy. W menu odnajdziemy również możliwość redukcji szumu wiatru.
Tryb pomiaru światła przy filmowaniu można wybrać tak jak dla fotografowania: punktowy, centralnie ważony lub matrycowy. W menu można włączyć także ciągły autofokus oraz cyfrowy zoom o wartości 2x lub 4x.
Klipy filmowe można rejestrować z wykorzystaniem filtrów cyfrowych dostępnych w aparacie, z wyjątkiem ustawień „Miękka ostrość”, „Filtr gwiezdny” i „Światło słoneczne” (tylko w trybie Kreatywne sterowanie). Warto także wspomnieć o funkcji redukcji migotania (dla czasów 1/120, 1/100, 1/60 i 1/50 s).
Tak samo jak w zaawansowanym GH3, wśród ustawień filmowania możemy znaleźć opcję umożliwiającą ciche sterowanie kilkoma parametrami podczas nagrywania filmu (opcję tą należy uprzednio aktywować w menu). Zmian dokonujemy za pomocą suwaków wyświetlanych i obsługiwanych przy pomocy ekranu dotykowego. Dostępne funkcje to:
- zoom (konieczne jest zastosowanie kompatybilnego obiektywu),
- przysłona,
- czas naświetlania,
- kompensacja ekspozycji,
- czułość ISO,
- regulacja poziomu nagrywania dźwięku.
Poniżej prezentujemy kilka przykładowych filmów nagranych w trakcie testowania aparatu. Klipy numer 2, 4, 11 i 12 zostały nagrane po zmroku.
- film 1 – AVCHD – 1920×1080 pix 50i, 27.3 MB,
- film 2 – AVCHD – 1920×1080 pix 50i, 14.9 MB,
- film 3 – AVCHD – 1280×720 pix 50i, 26.3 MB,
- film 4 – AVCHD – 1920×1080 pix 50i, 36.5 MB,
- film 5 – AVCHD – 1920×1080 pix 50i, 15.8 MB, tryb: Dynamiczne czarno-białe,
- film 6 – AVCHD – 1920×1080 pix 50i, 18.6 MB, tryb: Efekt krosowania,
- film 7 – AVCHD – 1920×1080 pix 50i, 15.8 MB, tryb: Aparat zabawka,
- film 8 – AVCHD – 1920×1080 pix 50i, 15.5 MB, tryb: Fantazja,
- film 9 – MP4 – 1920×1080 pix 25p, 11.4 MB,
- film 10 – MP4 – 1280×720 pix 25p, 15.1 MB,
- film 11 – MP4 – 1280×720 pix 25p, 7.5 MB,
- film 12 – MP4 – 1280×720 pix 25p, 8.7 MB.