Panasonic Lumix DMC-GF6 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Wyniki, jakie zarejestrowaliśmy dla testowanego Lumiksa, nie napawają optymizmem. Maksymalna wartość zakresu dla najwyższej jakości zdjęć i natywnej czułości to zaledwie 5 EV. Bezlusterkowce konkurencji poradziły sobie w tej kategorii znacznie lepiej. Przykładowo, NEX-3N i E-PM2 osiągnęły 6.3 EV, a Canon EOS M – 6.2 EV. Dla pozostałych kryteriów obrazu jest równie słabo.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
160 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
160 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 160 i przysłonie f/20 oraz ISO 1600 i przysłonie f/16. Dodatkowo, scenkę sfotografowaliśmy aparatem Samsung wykorzystując czułość ISO 100 i przysłonę f/16. Czasy otwarcia migawki wynosiły odpowiednio 30 s dla niższych i 2 s dla wyższej czułości. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
160 ISO | |||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Efekt rozjaśniania obrazu na zdjęciach z NX300 jest znacznie lepszy. W GF6 kolorowy szum jest tak intensywny, że praktycznie uniemożliwia dostrzeżenie jakichkolwiek detali naszej scenki już przy bazowej wartości ISO. Dla wyższej czułości, pojedynek nieco się wyrównuje, choć nadal Samsung radzi sobie lepiej. Rozczarowująca jest duża ilość zakłóceń na zdjęciu z Lumixa, zanim zostało poddane obróbce.
Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje podobny efekt w przypadku obydwu porównywanych aparatów. Ilość odzyskanych szczegółów jest minimalna i trudno wskazać faworyta w tym przypadku.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
160 ISO | |||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|