Panasonic Lumix DMC-GF6 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- proporcja obrazu 4:3:
- L – 4592×3448 pikseli,
- M – 3232×2424 pikseli,
- S – 2272×1704 pikseli,
- Tryb 3D – 1824×1368 pikseli,
- proporcja obrazu 3:2:
- L – 4592×3064 pikseli,
- M – 3232×2160 pikseli,
- S – 2272×1520 pikseli,
- Tryb 3D – 1824×1216 pikseli,
- proporcja obrazu 16:9:
- L – 4592×2584 pikseli,
- M – 3232×1824 pikseli,
- S – 1920×1080 pikseli,
- Tryb 3D – 1824×1024 pikseli,
- proporcja obrazu 1:1:
- L – 3424×3424 pikseli,
- M – 2416×2416 pikseli,
- S – 1712×1712 pikseli,
- Tryb 3D – 1712×1712 pikseli.
Regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji Styl zdjęcia, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Dostępnych jest 6 zdefiniowanych stylów obrazu i dodatkowo jedno ustawienie własne:
- Standardowy,
- Żywe barwy,
- Naturalne,
- Monochromatyczne (czarno-białe),
- Krajobraz,
- Portret.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Olympusa E-PM2 oraz Sony NEX-3N. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.
Do ISO 1600 jakość zdjęć z zestawionych powyżej aparatów jest porównywalna. Obraz z Olympusa charakteryzuje się najsilniejszym wyostrzeniem, natomiast ten z GF6 – najsłabszym. Trudno w takim wypadku stwierdzić na ile poziom odtworzenia detali jest efektem dobrych własności matrycy, a na ile wynika z zastosowania procesu wyostrzania. Jeśli natomiast chodzi o poziom szumu, to w JPEG-ach Lumix wypada niestety najsłabiej, natomiast najmniej zakłóconym obrazem charakteryzuje się Sony. Warto jednak wstrzymać się przed oceną pracy sensora GF6, gdyż pełny obraz jego osiągów uzyskamy dopiero przy porównaniu plików RAW.
Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −5, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +5. Warto zwrócić uwagę, że przy ustawieniu tego parametru na minimalnym poziomie wyostrzanie obrazu jest małe, choć obecne (co udowodniliśmy w rozdziale poświęconym rozdzielczości). Dla użytkowników korzystających jedynie z plików JPEG, rozsądnie będzie używać wyostrzania na poziomie 0 lub nieco wyższym.
Panasonic GF6, ISO 160 | |||
|
|||
|
|||
|
Kreatywne sterowanie – filtry efektowe
Podobnie jak w modelu GX1 i GF3 na kole nastaw znajduje się tryb „Kreatywne sterowanie”, który pozwala na fotografowanie z użyciem efektów kolorystycznych. W testowanym aparacie do wyboru mamy 19 opcji:
- Ekspresyjny,
- Retro,
- Dawne czasy,
- Wysoka tonacja,
- Niska tonacja,
- Sepia,
- Dynamiczne czarno-białe,
- Mocny obraz,
- Wysoka dynamika,
- Efekt krosowania,
- Efekt zabawki,
- Jasny i żywy efekt zabawki,
- Bleach bypass,
- Efekt miniatury,
- Miękka ostrość,
- Fantazja,
- Filtr gwiezdny,
- Obraz jednobarwny,
- Światło słoneczne.
Tryb ten jest automatyczny. Nie można ustawić w nim konkretnej czułości, jednak istnieje możliwość użycia kompensacji ekspozycji.
Efekt działania poszczególnych schematów kolorystycznych przedstawiamy poniżej.
Zdjęcia HDR i Inteligentna dynamika
Panasonic GF6 został wyposażony w dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej: HDR i Inteligentna dynamika. Pierwsza z nich bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (nie mamy niestety żadnych dodatkowych opcji), podczas gdy druga (3 stopnie intensywności oraz auto) jedynie „wyciąga” informacje z ciemnych obszarów na zdjęciu. Kilka przykładowych zdjęć prezentujemy poniżej.
Zdjęcie standardowe |
Zdjęcie HDR |
Inteligentna dynamika (poziom niski) |
Inteligentna dynamika (poziom normalny) |
Inteligentna dynamika (poziom wysoki) |
Inteligentna dynamika (auto) |
Zdjęcia panoramiczne
Lumix GF6 posiada tryb zdjęć panoramicznych, w którym aparat automatycznie wykonuje i skleja poszczególne zdjęcia tworząc z nich wynikową panoramę. Tryb ten znajduje się jako osobna pozycja na kółku trybów pracy aparatu. Można również wybrać kierunek fotografowania: w prawo, w lewo, w górę lub w dół a także zastosować jeden z piętnastu filtrów efektowych. Podczas wykonywania panoramy aparat należy po prostu obracać równomiernie w ustalonym kierunku. Gdy wykonanie całkowitej panoramy okazuje się niemożliwe, aparat nie tworzy pliku z ciemnym obszarem, a odpowiednio obcina kadr. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a maksymalne rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:
- Pionowa – 8176×2560 pikseli,
- Pozioma – 8176×1920 pikseli.
Poniżej przedstawiamy przykładowe panoramy.
|
|
|
|
|
|
Jak widać na podstawie powyższych przykładów, zdjęcia nie zawsze są prawidłowo złożone. Problemem są nie tylko pojawiające się „schodki” na krawędziach, ale również różna ekspozycja zdjęć składowych.