Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GF6 - test aparatu

3 czerwca 2013
Maciej Latałło Komentarze: 27

6. Jakość obrazu JPEG

Panasonic GF6 zapisuje zdjęcia JPEG z maksymalną rozdzielczością 4592×3448 pikseli. W menu dostępne są dwa stopnie kompresji zdjęć oraz cztery proporcje obrazu (tryb 3D jest aktywny po podłączeniu odpowiedniego obiektywu 3D):
  • proporcja obrazu 4:3:
    • L – 4592×3448 pikseli,
    • M – 3232×2424 pikseli,
    • S – 2272×1704 pikseli,
    • Tryb 3D – 1824×1368 pikseli,
  • proporcja obrazu 3:2:
    • L – 4592×3064 pikseli,
    • M – 3232×2160 pikseli,
    • S – 2272×1520 pikseli,
    • Tryb 3D – 1824×1216 pikseli,
  • proporcja obrazu 16:9:
    • L – 4592×2584 pikseli,
    • M – 3232×1824 pikseli,
    • S – 1920×1080 pikseli,
    • Tryb 3D – 1824×1024 pikseli,
  • proporcja obrazu 1:1:
    • L – 3424×3424 pikseli,
    • M – 2416×2416 pikseli,
    • S – 1712×1712 pikseli,
    • Tryb 3D – 1712×1712 pikseli.

Regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji Styl zdjęcia, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Dostępnych jest 6 zdefiniowanych stylów obrazu i dodatkowo jedno ustawienie własne:

  • Standardowy,
  • Żywe barwy,
  • Naturalne,
  • Monochromatyczne (czarno-białe),
  • Krajobraz,
  • Portret.
Funkcja styl zdjęcia pozwala również na ręczną kontrolę parametrów obrazu, takich jak kontrast, wyostrzanie, nasycenie i poziom odszumiania. Wszystkie te parametry można zmienić w przedziale od −5 do +5 z krokiem jednostkowym.


Standardowe porównanie jakości JPEG-ów


----- R E K L A M A -----

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Olympusa E-PM2 oraz Sony NEX-3N. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.

Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG

Do ISO 1600 jakość zdjęć z zestawionych powyżej aparatów jest porównywalna. Obraz z Olympusa charakteryzuje się najsilniejszym wyostrzeniem, natomiast ten z GF6 – najsłabszym. Trudno w takim wypadku stwierdzić na ile poziom odtworzenia detali jest efektem dobrych własności matrycy, a na ile wynika z zastosowania procesu wyostrzania. Jeśli natomiast chodzi o poziom szumu, to w JPEG-ach Lumix wypada niestety najsłabiej, natomiast najmniej zakłóconym obrazem charakteryzuje się Sony. Warto jednak wstrzymać się przed oceną pracy sensora GF6, gdyż pełny obraz jego osiągów uzyskamy dopiero przy porównaniu plików RAW.


Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −5, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +5. Warto zwrócić uwagę, że przy ustawieniu tego parametru na minimalnym poziomie wyostrzanie obrazu jest małe, choć obecne (co udowodniliśmy w rozdziale poświęconym rozdzielczości). Dla użytkowników korzystających jedynie z plików JPEG, rozsądnie będzie używać wyostrzania na poziomie 0 lub nieco wyższym.

Panasonic GF6, ISO 160
wyostrzenie −5
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +5
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG


Kreatywne sterowanie – filtry efektowe

Podobnie jak w modelu GX1 i GF3 na kole nastaw znajduje się tryb „Kreatywne sterowanie”, który pozwala na fotografowanie z użyciem efektów kolorystycznych. W testowanym aparacie do wyboru mamy 19 opcji:

  • Ekspresyjny,
  • Retro,
  • Dawne czasy,
  • Wysoka tonacja,
  • Niska tonacja,
  • Sepia,
  • Dynamiczne czarno-białe,
  • Mocny obraz,
  • Wysoka dynamika,
  • Efekt krosowania,
  • Efekt zabawki,
  • Jasny i żywy efekt zabawki,
  • Bleach bypass,
  • Efekt miniatury,
  • Miękka ostrość,
  • Fantazja,
  • Filtr gwiezdny,
  • Obraz jednobarwny,
  • Światło słoneczne.

Tryb ten jest automatyczny. Nie można ustawić w nim konkretnej czułości, jednak istnieje możliwość użycia kompensacji ekspozycji.

Efekt działania poszczególnych schematów kolorystycznych przedstawiamy poniżej.

Bez filtru
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Ekspresyjny
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Retro
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Dawne czasy
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka tonacja
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Niska tonacja
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Sepia
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Dynamiczne czarno-białe
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Mocny obraz
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka dynamika
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Efekt krosowania
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Efekt zabawki
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Jasny i żywy efekt zabawki
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Bleach bypass
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Efekt miniatury
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Miękka ostrość
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Fantazja
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Filtr gwiezdny
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Obraz jednobarwny
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Światło słoneczne
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG


Zdjęcia HDR i Inteligentna dynamika

Panasonic GF6 został wyposażony w dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej: HDR i Inteligentna dynamika. Pierwsza z nich bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (nie mamy niestety żadnych dodatkowych opcji), podczas gdy druga (3 stopnie intensywności oraz auto) jedynie „wyciąga” informacje z ciemnych obszarów na zdjęciu. Kilka przykładowych zdjęć prezentujemy poniżej.

Zdjęcie standardowe
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Zdjęcie HDR
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (poziom niski)
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (poziom normalny)
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (poziom wysoki)
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (auto)
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG


Zdjęcia panoramiczne

Lumix GF6 posiada tryb zdjęć panoramicznych, w którym aparat automatycznie wykonuje i skleja poszczególne zdjęcia tworząc z nich wynikową panoramę. Tryb ten znajduje się jako osobna pozycja na kółku trybów pracy aparatu. Można również wybrać kierunek fotografowania: w prawo, w lewo, w górę lub w dół a także zastosować jeden z piętnastu filtrów efektowych. Podczas wykonywania panoramy aparat należy po prostu obracać równomiernie w ustalonym kierunku. Gdy wykonanie całkowitej panoramy okazuje się niemożliwe, aparat nie tworzy pliku z ciemnym obszarem, a odpowiednio obcina kadr. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a maksymalne rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:

  • Pionowa – 8176×2560 pikseli,
  • Pozioma – 8176×1920 pikseli.

Poniżej przedstawiamy przykładowe panoramy.

Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Jakość obrazu JPEG

Jak widać na podstawie powyższych przykładów, zdjęcia nie zawsze są prawidłowo złożone. Problemem są nie tylko pojawiające się „schodki” na krawędziach, ale również różna ekspozycja zdjęć składowych.