Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test aparatu

Fujifilm X100S - test aparatu

20 czerwca 2013

5. Jakość obrazu JPEG

Fujifilm X100s pozwala na zapis plików w następujących proporcjach i rozmiarach obrazu:

  • 3:2
    • Duży (L) – 4986 × 3264 pikseli,
    • Średni (M) – 3456 × 2304 pikseli,
    • Mały (S) – 2496 × 1664 pikseli,
  • 16:9
    • Duży (L) – 4896 × 2760 pikseli,
    • Średni (M) – 3456 × 1944 pikseli,
    • Mały (S) – 2496 × 1408 pikseli,
  • 1:1
    • Duży (L) – 3264 × 3264 pikseli,
    • Średni (M) – 2304 × 2304 pikseli,
    • Mały (S) – 1664 × 1664 pikseli,
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
  • RAW,
  • RAW+JPEG.
Aparat udostępnia funkcję symulacji fotografii filmowej. Dostępne są następujące opcje kliszy oraz filtrów konwersyjnych:
  • Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
  • Velvia/Vivid – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
  • Astia/Soft – profil dedykowany do fotografii portretowej,
  • PRO Neg. Hi – bardziej kontrastowy od PRO Neg. Std, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
  • PRO Neg. Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
  • Czarno-biała,
  • Czarno-biała z filtrem żółtym,
  • Czarno-biała z filtrem czerwonym,
  • Czarno-biała z filtrem zielonym,
  • Sepia.

Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG


----- R E K L A M A -----

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.

ISO 3200
Odszumianie
słabe
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
Odszumianie
słabe
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG

Trudno doszukać się różnic na zaprezentowanych wycinkach. Siła procesu odszumiania nawet przy najniższym poziomie jest na tyle duża, że korekta pozostawiona użytkownikowi nie wnosi już niczego do obrazu.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG

Na podstawie powyższych zdjęć możemy jednoznacznie stwierdzić, że na domyślnym stopniu wyostrzania fotografie wyglądają naturalnie, choć delikatnie widać zakłócenia w postaci efektu halo (czyli obwódek wokół kontrastowych krawędzi). Najniższy poziom daje miękkie zdjęcia, a najwyższy – nieprzyjemne już deformacje.

Balans bieli

W Fujifilm X100s odnajdziemy następujące tryby balansu bieli:

  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • Cień,
  • Światło żarówki,
  • Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
  • Pod wodą,
  • Ustawienia własne wg wzorca,
  • Wybór temperatury (skala od 2500 do 10000 K).

Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG

Do ustawiania konkretnego trybu balansu bieli służy dolny przycisk kierunkowy. Wybranie trybu skutkuje pojawieniem się ekranu korygowania balansu bieli w 2 osiach: czerwony–turkusowy i niebieski–żółty. W każdej z osi regulacja może odbywać się w zakresie od −9 do +9.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 14.8 112.1
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 16 111.9
Zacienienie Auto 14.1 103.1
Zachmurzenie Zachmurzenie 13.3 115.4
Zachmurzenie Auto 15.3 116.6
Żarówki Żarówki 18.1 100.9
Żarówki Auto 25.9 112.9
Żarówki 3000K 22.9 99.95
Błysk Auto 12.6 108
5500K Auto 15.6 107.3
5500K 5500K 17.6 107.5

Spory błąd koloru występuje przy ustawieniu automatycznego balansu bieli w oświetleniu żarowym, jednak gdy wybierzemy dedykowany tryb, błąd jest już dużo mniejszy – to dobry znak. Kolejnym pozytywnym aspektem jest obserwacja, że dla wszystkich innych kombinacji światła i programów balansu bieli błąd utrzymuje się na poziomie około 14. Oznacza to, że w większości sytuacji fotograficznych zdanie się na automatykę balansu bieli da prawidłowe rezultaty.

Z powyższej tabelki możemy także wyciągnąć wniosek, że aparat ma tendencję do delikatnego przesycania kolorów. Nie jest ona duża, średnie zwiększenie saturacji dla wszystkich pomiarów wynosi 9%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG
Światło: zacienienie
Balans bieli: auto
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG
Światło: zachmurzenie
Balans bieli: auto
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG
Światło: zachmurzenie
Balans bieli: zachmurzenie
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: auto
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: 3000K
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG
Światło: Błysk
Balans bieli: auto
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5500K
Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Trudno mieć zastrzeżenia do pracy automatycznego balansu bieli podczas codziennego fotografowania. Zdarzyła się nam jednak sytuacja przy fotografowaniu architektury wieczorową porą, gdy aparat wymuszał bardzo mocną redukcję kolorystyki czerwonej, przez co wynikowa fotografia miała zabarwienie niebieskie.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG

Poziom szumu narasta równomiernie wraz ze wzrostem czułości ISO. Fakt, że wszystkie składowe dla każdej z czułości mają mniej więcej takie same wartości dowodzi, iż korekcja danych z matrycy jest dość znaczna. Jednak w porównaniu do X100 należy uznać, że całkowity poziom szumu (dla kanału luminancji) jest niższy o około 0.5%. Innymi słowy przy ISO 3200 powinniśmy otrzymać obraz odpowiadający temu z aparatu X100 dla czułości ISO 800. Zyskujemy zatem 2 EV. Porównując ten wynik do osiągów aparatu Nikon A, widzimy jednak, że matryca X-Trans generuje podobny szum. Widzimy też delikatne przegięcie pojawiające się przy wartości ISO 1600. Charakterystyka od tego miejsca jest już wprost proporcjonalna do czułości ISO – takie zachowanie rzuca podejrzenie, że wartości tych nie generuje matryca w swoim torze analogowym, a są one wynikiem cyfrowej obróbki sygnału.

Aby ukazać, jak wartości wyznaczonego szumu przekładają się na obraz, prócz wykresów prezentujemy tabelkę z fragmentami zdjęć (w skali 1:1) scenki testowej, wykonanych przy wyłączeniu odszumiania i najniższym stopniu wyostrzania.

Fujifilm X100S - Jakość obrazu JPEG


Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list czułość oraz odpowiednie modele przetestowanych aparatów, dla których mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Trzeba przyznać, że szum nie jest widoczny aż do najwyższej kalibrowanej czułości ISO 6400. Brak szumu ma związek z procesem odszumiania – obraz jest stosunkowo czysty, ale pozbawiony też detali. Co ciekawe, użycie wyższych czułości (dostępnych tylko w trybie JPEG) pokazuje więcej szczegółów. Wiąże się to z niższym lub też zupełnie wyłączonym procesem odszumiania. Dzięki temu czułość ISO 12800 jest całkowicie używalna i na tym poziomie aparat X100s przegania takie konstrukcje jak Nikon A czy Sony RX1. Nie jest już tak dobrze, gdy ustawimy najwyższą możliwą wartość, to znaczy ISO 25600. Wówczas obraz jest bardzo mocno zniekształcony, a jego jakość będzie akceptowalna, gdy dobrze naświetlimy zdjęcie (a nawet delikatnie prześwietlimy) lub mocno zmniejszymy rozmiar fotografii. Warto też dodać, że w subiektywnym odczuciu X100s nie przegania zbytnio swojego poprzednika jakością obrazu.

W podsumowaniu należy uznać, że użytkownicy decydujący się na format JPEG powinni być bardzo zadowoleni z jakości fotografii.