Canon EOS 100D - test aparatu
1. Wstęp
Canon EOS 100D miał premierę 21 marca bieżącego roku razem z wyższym modelem oznaczonym symbolem 700D, który stanowi następcę EOS-a 650D. Producent chwali się, że EOS 100D to najmniejsza i najlżejsza lustrzanka cyfrowa z matrycą APS-C, jaką do tej pory skonstruowano. Dotychczas Canon miał w swojej ofercie dwie linie typowo amatorskich cyfrowych lustrzanek. Poza trzycyfrową serią, zapoczątkowaną w 2003 roku modelem 300D, w pojawiła się prostsza seria klasy entry level z czterocyfrowym symbolem w nazwie. W jej skład wchodzą jedynie dwa modele, z których ostatni 1100D miał swoją premierę ponad dwa lata temu.
Czy EOS-a 100D można traktować jako jego następcę? Oznaczenie aparatu nie wskazuje na to jednoznacznie. Ponadto nawet producent nie określa go w ten sposób. Można zatem stwierdzić, że mamy do czynienia z zupełnie nową linią. Z drugiej jednak strony, 100D to bardzo prosty aparat przypominający stopniem zaawansowania modele z czterocyfrowej serii, zatem być może jest to nowa linia lustrzanek klasy entry level. Trudno się bowiem spodziewać, aby Canon miał zamiar kontynuować poprzednią serię. Wypuszczenie na rynek następcy 1100D nie miałoby żadnego sensu w obecnej sytuacji.
Nie ma jednak co gdybać. Skoro bezlusterkowy system Canona na razie raczkuje i oferuje naprawdę niewiele, EOS 100D może być całkiem ciekawą propozycją dla kogoś szukającego niewielkiego aparatu, dającego jednocześnie możliwość wymiany optyki. Szczególnie jeśli taki potencjalny użytkownik jest już w posiadaniu obiektywów z mocowaniem EF lub EF-S. Niewielkie rozmiary aparatu to jednak nie wszystko. Pytanie zatem, czy 100D mimo amatorskiego przeznaczenia może spełnić chociaż częściowo oczekiwania bardziej świadomego i wymagającego użytkownika? Między innymi dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się nowemu EOS-owi dokładniej i sprawdzić, co tak naprawdę ma do zaoferowania.
Aparat do testu wypożyczyła firma Canon Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie specyfikacji aparatu Canon EOS 100D z modelem 700D oraz przykładowymi aparatami konkurencji można obejrzeć tutaj.
Producent | Canon |
---|---|
Model | EOS 100D |
Data premiery | 2013-03-21 |
Liczba pikseli | 18 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 5184 x 3456 (RAW, JPEG)
• 3456 x 2304 (JPEG) • 2592 x 1728 (JPEG) • 1920 x 1280 (JPEG) • 720x480 (JPEG) • 4608 x 3456 (4:3, JPEG) • 5184 x 2912 (16:9, JPEG) • 3456 x 3456 (1:1, JPEG) • Dostępne także mniejsze rozdzielczości dla trybów 4:3, 16:9 i 1:1 |
Matryca | 22.3 x 14.9 mm (APS-C) CMOS, 3:2, Całkowita liczba pikseli: 18.5 Mpix
mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków |
Procesor obrazu | DIGIC 5 |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF 1.1, DCF 2.0),
RAW (14bit, pliki .CR2), JPEG+RAW, Rodzaje JPEG: Fine/Normal • Filmy: MOV MPEG-4 (AVC/H.264) z dźwiękiem liniowym PCM |
Zakres ISO | Auto (ISO 100-6400), 100-12800 ISO w skoku co 1 EV,
25600 ISO (tryb rozszerzony) |
Migawka | szczelinowa sterowana elektronicznie,
30s - 1/4000s w krokach co 1/2 lub 1/3 EV, Bulb • Tryb cichych zdjęć pojedynczych i seryjnych |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Canon EF, EF-S
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.6 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | • 1920 x 1080 pix (HD 16:9 1080p) z szybkością 29.97, 25 lub 23.976 kl./s,
• 1280 x 720 pix (HD 720p) z szybkością 59.94 lub 50 kl./s, • 640 x 480 pix (VGA) z szybkością 30 lub 25 kl./s, Maks. długość filmów 29 min. i 59 s lub 4 GB Dźwięk: wbudowany mikrofon stereo lub opcjonalny zewnętrzny stereo. Regulacja siły rejestracji dźwięku, filtr głosu wiatru. Ciągły AF w trybie rejestracji wideo. |
Ogniskowanie | Detekcja fazowa TTL
• 9-cio punktowy AF (centralny czujnik krzyżowy), • centralny punkt AF o zwiększonej czułości dla obiektywów o jasności f/2.8 (lub jaśniejszych), • Możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru punktów AF, • Funkcja wykrywania twarzy, • Tryby AF: One-Shot AF (pojedynczy), AI Servo (ciągły), AI Focus (auto pojedynczy/ciągły), Tryb Manualny (MF) • Zakres detekcji: od -0.5 do 18 EV (ISO 100) dla punktu centralnego AF lub od 0.5 do 18 EV (ISO 100) dla pozostałych punktów AF, • AF w trybie Live View: Tryb szybki (detekcja fazowa), Tryb hybrydowy CMOS - detekcja kontrastu połączona z detekcją fazową (Wyrywanie twarzy i śledzenie AF, FlexiZone - wielostrefowy, FlexiZone - pojedynczy), MF (z możliwym powiększeniem 5x lub 10x), • Asysta AF: lampa błyskowa, • Podgląd głębi ostrości |
Pomiar światła | iFCL (Focus Colour Luminance) 63-strefowy, dwuwarstwowy fotoelement krzemowy (SPC) TTL,
Tryby pomiaru: • matrycowy 63-strefowy, • centralnie ważony uśredniony, • skupiony (ok 9 % kadru) • punktowy (ok 4 % kadru) Zakres pomiaru: od 1 do 20 EV (dla 50mm, F1.4, ISO100) |
Ostrość od | w zależności od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia własny wg wzorca, • Korekcja balansu bieli (w 2 skalach: niebieski/bursztynowy +/-9, purpurowy/zielony +/-9) • Bracketing balansu bieli (3 klatki) |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 5 EV w skoku co 1/2EV lub 1/3EV,
Bracketing: +/- 2EV w skoku co 1/2EV lub 1/3EV, 3 klatki • Tryb priorytetu jasnych partii obrazu • Automatyczna optymalizacja oświetlenia (4 ustawienia) |
Programy | Inteligentne Auto, Program AE P, Priorytet migawki Tv, Priorytet przysłony Av, Manualny M, Film, Kreatywne auto (CA),
• Programy tematyczne: Portret, Krajobraz, Makro, Sport, SCN (Dzieci, Jedzenie, Światło świec, Nocny portret, Nocne zdjęcia bez statywu, Pod światło HDR), Bez lampy • Style obrazu: auto, standardowy, portret, krajobraz, neutralny, wierny, monochromatyczny, zdefiniowany przez użytkownika (x3) |
Zdjęcia seryjne | Szybkość 4 kl./s, maksymalnie 28 zdjęcia w formacie JPEG Large/Fine lub 7 zdjęć w formacie RAW |
Lampa błyskowa | Typu pop-up, E-TTL II, liczba przewodnia 9.4 (ISO 100)
• Pokrycie błyskiem: kąt widzenia obiektywu o ogniskowej 18 mm, • Synchronizacja do 1/200 s, • Czas ładowania ok. 3 s, • Korekcja siły błysku +/- 2EV w krokach co 1/2EV lub 1/3EV, • Tryby pracy: auto, ręcznie ustawiana siła błysku, redukcja czerwonych oczu, synchronizacja na drugą kurtynę migawki. • Zgodność z zewnętrznymi lampami błyskowymi: E-TTL II z lampą błyskową Speedlite z serii EX |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2 lub 10 s, 10 s + seria od 2 do 10 zdjęć |
Karta pamięci | Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)
Kompatybilne z UHS-I i Eye-Fi |
LCD | stały, 3.0 calowy, dotykowy, kolorowy TFT Clear View II LCD, 1 040 000 punktów, proporcje 3:2, pokrycie 100%, kąt patrzenia 170 stopni w pionie i poziomie
Jasność regulowana w 7 poziomach Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo |
Wizjer | Lustrzany, powiększenie: 0.85x, pokrycie: ok. 95%, korekcja dioptrii: od -3.0 do +1.0, punkt oczny: 19 mm (od środka soczewki okularu), matówka stała. |
Komunikacja i złącza | USB 2.0 Hi-Speed (Mini-B) / Wyjście wideo (PAL/ NTSC), wyjście mini HDMI typu C (HDMI-CEC), wyjście wężyka spustowego RS-60E3, wejście mikrofonu (3.5mm, stereo, mini jack)
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), • opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą pilota RC-6 • opcjonalnie odbiornik GPS GP-E2 |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy LP-E12 (wydajność ok. 380 zdjęć wg. testów CIPA, AE 50%, FE 50%, 23 stopnie Celsjusza)
• opcjonalnie zasilacz prądu stałego: ACK-E15 |
Akcesoria | Akumulator LP-E12, ładowarka LC-E12, pasek na ramie, kabel USB, kabel wideo, instrukcja, sterowniki, oprogramowanie:
• ImageBrowser EX • PhotoStitch • EOS Utility (w tym Remote Capture) • Digital Photo Professional • Picture Style Editor. |
Waga | 407g (z akumulatorem i kartą) |
Wymiary | 116.8 x 90.7 x 69.4 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB,
25 wersji językowych menu w tym polskie, Funkcja redukcji szumów przy długim czasie naświetlania i wysokiej czułości ISO, Wieloklatkowa redukcja szumu, Redukcja dystorsji i aberracji chromatycznej obiektywów, Filtry Creative (Art Bold, Water Painting, czarno-biały ziarnisty, rozmycie, aparat zabawkowy, miniatura, rybie oko). Oznaczenie na innych rynkach: EOS Rebel SL1. |
Oceny użytkowników |