Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 100D - test aparatu

1 lipca 2013
Szymon Starczewski Komentarze: 63

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla 100D prezentujemy na poniższym wykresie. Zakres tonalny wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Canon EOS 100D - Zakres tonalny

W tej kategorii wyniki testowanego aparatu w zasadzie nas nie zaskoczyły. Dla najlepszej jakości obrazu zanotował on zakres tonalny na poziomie około 6.4 EV. Można co prawda zauważyć poprawę w stosunku do modelu 650D, jednak nie jest ona szczególnie wysoka i wynosi 0.4 EV. Co więcej, Nikon D5200 osiąga dla tego kryterium 7 EV, zatem dość wyraźnie wygrywa z Canonem. Nieco lepiej z wynikiem 6.7 EV wypadł również D3200, a Pentax K-30 zostawia 100D wyraźnie w tyle, notując maksymalną wartość na poziomie 7.5 EV. Z drugiej jednak strony 100D dorównuje lustrzance A58, dla której otrzymany wynik to około 6.3 EV. Na plus Canonowi można natomiast zaliczyć to, że przy tym kryterium wypada lepiej na wysokich czułościach niż wspomniany aparat Sony.


----- R E K L A M A -----

Poprawę w maksymalnych osiągach w stosunku do modelu 650D widać również dla pozostałych kryteriów, choć i w tym przypadku nie jest ona wyraźna i sięga maksymalnie 0.5 EV. Nikon D5200 deklasuje jednak 100D bardzo wyraźnie, bowiem jego przewaga w zależności od kryterium wynosi nawet 2 EV. Lepiej o około 1 EV wypada również model D3200. Ponadto, w tym przypadku 100D przegrywa także z A58, aczkolwiek minimalnie.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Canon EOS 100D - Zakres tonalny
200 Canon EOS 100D - Zakres tonalny
400 Canon EOS 100D - Zakres tonalny
800 Canon EOS 100D - Zakres tonalny
1600 Canon EOS 100D - Zakres tonalny
3200 Canon EOS 100D - Zakres tonalny
6400 Canon EOS 100D - Zakres tonalny
12800 Canon EOS 100D - Zakres tonalny
25600 Canon EOS 100D - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Canon EOS 100D - Zakres tonalny
200 Canon EOS 100D - Zakres tonalny
400 Canon EOS 100D - Zakres tonalny
800 Canon EOS 100D - Zakres tonalny
1600 Canon EOS 100D - Zakres tonalny
3200 Canon EOS 100D - Zakres tonalny
6400 Canon EOS 100D - Zakres tonalny
12800 Canon EOS 100D - Zakres tonalny
25600 Canon EOS 100D - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Canon EOS 100D - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
100D
Canon EOS 100D - Zakres tonalny Canon EOS 100D - Zakres tonalny
D7000
Canon EOS 100D - Zakres tonalny Canon EOS 100D - Zakres tonalny
1600 ISO
100D
Canon EOS 100D - Zakres tonalny Canon EOS 100D - Zakres tonalny
D7000
Canon EOS 100D - Zakres tonalny Canon EOS 100D - Zakres tonalny

Przy rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu rezultaty z EOS-a 100D nie są szczególnie rewelacyjne. Co prawda przy ISO 100 udało się wydobyć całkiem sporo szczegółów, jednak uwydatnił się również szum. W tej sytuacji, Nikon D7000 poradził sobie zauważalnie lepiej. Dla ISO 1600 rezultaty są bardzo podobne w obu aparatach. Szum w znacznym stopniu dominuje, a wydobycie szczegółów staje się niemal niemożliwe, bowiem widoczne są jedynie zarysy elementów obrazu.

Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV w jasnych partiach daje podobne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Przy ISO 100 widać jednak, że poziom nasycenia w Canonie jest niższy, przez co w obszarach przepalonych ginie więcej szczegółów. Stąd efekt końcowy w D7000 wygląda jednak lepiej. Dla ISO 1600 różnice są w zasadzie niewielkie, a ich przyczyną jest raczej nieco różne naświetlenie oryginalnych zdjęć (mimo teoretycznie tych samych parametrów ekspozycji i warunków oświetleniowych).

100 ISO
0 EV
−4 EV
100D
Canon EOS 100D - Zakres tonalny Canon EOS 100D - Zakres tonalny
D7000
Canon EOS 100D - Zakres tonalny Canon EOS 100D - Zakres tonalny
1600 ISO
100D
Canon EOS 100D - Zakres tonalny Canon EOS 100D - Zakres tonalny
D7000
Canon EOS 100D - Zakres tonalny Canon EOS 100D - Zakres tonalny