Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon Coolpix P330 - test aparatu

2 sierpnia 2013

5. Jakość obrazu JPEG

P330 oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości:

  • 4000×3000,
  • 3984×2656 (3:2),
  • 3968×2322 (16:9),
  • 3264×2448,
  • 3000×3000 (1:1),
  • 2272×1704,
  • 1600×1200,
  • 640×480
oraz w następujących formatach:
  • JPEG,
  • RAW (NRW),
  • RAW+JPEG.
Zdjęcia JPEG możemy modyfikować, używając opcji PictureControl:
  • standard,
  • neutralny,
  • żywy,
  • monochromatyczny,
  • niestandardowy 1,
  • niestandardowy 2.
Każdy z tych zestawów możemy modyfikować, sterując:
  • wyostrzaniem – w zakresie od 0 do 6,
  • kontrastem – w zakresie od −3 do 3,
  • nasyceniem – w zakresie od −3 do 3.
W wypadku profilu monochromatycznego do dyspozycji mamy:
  • efekty filtra – użycie filtrów korekcyjnych (żółty, pomarańczowy, czerwony lub zielony),
  • zabarwienie – czarno-białe, sepia oraz cyjanotypia.

Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG


----- R E K L A M A -----

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji odszumiania oraz wyostrzania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

ISO 1600
Odszumianie
słabe
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG
ISO 3200
Odszumianie
słabe
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG

W prezentowanych wycinkach trudno doszukać się jakiejkolwiek różnicy pomiędzy poszczególnymi poziomami odszumiania. Prawdopodobnie wynika to z niemal zerowego wyostrzania plików JPEG, dzięki czemu wynikowy obraz jest stosunkowo miękki. Dodatkowo wszystko wskazuje na to, że aparat sam mocno modyfikuje dane dla wysokiej czułości ISO tak, że dalsza korekta pozostawiona użytkownikowi nie wnosi już niczego do obrazu.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednio, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG zrobione w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG

W wypadku wyostrzania należy uznać, że pozostawienie tego parametru na domyślnej wartości, jaką jest 0, daje najlepsze i najbardziej naturalne rezultaty, a każde zwiększenie nastawy będzie niosło ze sobą ryzyko powstawania coraz silniejszego efektu halo.

Balans bieli

Aparat P330 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • automatyczny (standardowy oraz ocieplony),
  • światło dzienne,
  • światło żarowe,
  • światło fluorescencyjne,
  • pochmurno,
  • lampa błyskowa,
  • manualna (jako wartość w kelwinach i pomiar według wzorca).
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w 6-stopniowej skali.

Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 11.9 108.9
Słoneczny dzień Auto 12.9 110
Zacienienie Auto 12.5 109.5
Zachmurzenie Zachmurzenie 13.3 109.4
Zachmurzenie Auto 10.6 109.1
Żarówki Auto 27.5 111.4
Żarówki Auto (cieplejsze) 34.9 125.8
Żarówki Żarówki 17.6 93.02
Żarówki 3000K 19.7 92.35
5500K Auto 14.2 116.3
5500K Auto (cieplejsze) 14.4 116.4
5500K 5500K 20.7 118.5

Standardowo aparat słabo sobie radzi przy świetle żarowym. Wynik dochodzący do 28 to naprawdę sporo. Jednak użycie dedykowanego trybu powoduje, że oddanie kolorystyki jest już naturalne, a błąd porównywalny z zachowaniem przy innych rodzajach oświetlenia. Dowodzi to, że celem producenta nie było matematyczne odwzorowanie, a jedynie sprawienie, by był kolor przyjemny dla oka. Typowo dla Nikona jest to delikatna redukcja składowej czerwonej.

Analizując dane przedstawione w tabeli, widzimy też, że P330 ma tendencję do delikatnego przesycania kolorów. Nie jest ona duża, średnia odchyłka saturacji dla wszystkich pomiarów wynosi 7.8%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: 3000K
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto (cieplejsze)
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5500K
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto (cieplejsze)
Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG.

Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG

Przede wszystkim zauważamy, że dla całego spektrum dostępnej czułości wartość składowej niebieskiej nie jest tak dobrze skorygowana jak inne. To znak, że szum na zdjęciach cechować będzie niebieska dominanta. Dodatkowo zauważamy przegięcie przy ISO 800. Dalsze zwiększanie czułości skutkuje już szybkim przyrostem szumu. Dla wyższych wartości czułości poziom szumu proporcjonalnie zwiększa się, a co za tym idzie – trudno coś zarzucić obróbce danych przez oprogramowanie aparatu. Jednak najważniejsze spostrzeżenie to poziom szumu – nawet dla ISO 800 utrzymuje się on na poziomie, który inne aparaty osiągają już dla ISO 200! Pamiętajmy jednak, że 2 najwyższe czułości to wartości niekalibrowane, trudno zatem oczekiwać dobrych rezultatów przy ich używaniu. Istotna informacja: charakterystyka w granicach błędu pomiarowego jest tożsama z tą wykreśloną dla aparatu P7700.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Nikon Coolpix P330 - Jakość obrazu JPEG


Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list czułość oraz odpowiednie modele przetestowanych aparatów, dla których mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Trzeba przyznać, że kontrola nad poziomem szumu przebiega dobrze nawet dla wysokiej czułości ISO, przez co jest on stosunkowo słabo widoczny. Niestety, niewidoczny jest też detal. Aparat można śmiało porównać w swoim zachowaniu do Panasonika LX-7 czy też Pentaksa MX-1. Natomiast gdy wybierzemy do porównania aparat Olympus XZ-2, okaże się, że jakość wytworzonego przezeń materiału jest daleko w przedzie pod kątem ostrości. Wynika to ze stosunkowo miękkiego obrazu generowanego przez P330.