Canon EOS 700D - test aparatu
1. Wstęp
Canon 700D jest już dziewiątym modelem z trzycyfrowej serii amatorskich cyfrowych EOS-ów tego producenta. Stanowi on następcę modelu 650D, który został zaprezentowany zaledwie dziewięć miesięcy wcześniej. Przyzwyczailiśmy się już do tego, że w dzisiejszych czasach, szczególnie w segmencie amatorskim, dość często odświeża się daną linię aparatów i wypuszcza na rynek kolejny model. Zazwyczaj jest również tak, że nowy aparat nie różni się mocno od poprzednika, a istotnych (albo nawet przełomowych) zmian jest niewiele i nieczęsto się pojawiają. I wspomniana seria lustrzanek Canona jest tutaj dobrym przykładem. Od EOS-a 450D, który zawitał na rynku w 2008 roku kolejne modele pojawiały się średnio raz na rok. W tym czasie z istotnych zmian jakie nastąpiły można wymienić w zasadzie cztery: pojawienie się w 550D 18-megapikselowej matrycy (choć o przełomie w jakości obrazowania trudno mówić w tym przypadku) oraz nowego systemu pomiaru światła, zastosowanie odchylanego i obrotowego wyświetlacza w 600D, czy wprowadzenie procesora obrazu DIGIC 5 w 650D.
O ile ta ostatnia zmiana w modelu 650D jest niewątpliwie wartościowa, bowiem pozwoliła na przykład wyraźnie zwiększyć maksymalną prędkość zdjęć seryjnych w stosunku do 600D, o tyle porównując specyfikację 700D do jego poprzednika, można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z modelem 650D, ale pod nową nazwą. Okazuje się jednak, że minimalne zmiany są. Porównując chociażby zdjęcia obu aparatów można zauważyć, że zmienił się wygląd pokrętła trybów pracy, wliczając w to dostępne na nim pozycje. To pociągnęło za sobą nieco inną organizację dostępnych trybów pracy, choć dotyczy ona jedynie części trybów tematycznych. Ponadto, w przeciwieństwie do poprzedniego modelu, w 700D pokrętło możemy obrócić o 360 stopni. Zmiana zaszła również w obrębie funkcji filtrów artystycznych. W odróżnieniu od 650D, wybrany filtr artystyczny można zastosować do aktualnie wykonywanego zdjęcia (o ile fotografujemy trybie Live View), a nie tylko do zdjęcia zapisanego wcześniej na karcie pamięci.
Widać zatem, że w przypadku 700D trudno nawet mówić o liftingu (jak to się zwykło określać niewielkie zmiany) w stosunku do poprzedniego modelu. Należałoby raczej powiedzieć, że mamy do czynienia z drobnymi kosmetycznymi poprawkami. Można oczywiście domniemywać, że być może producentowi udało się poprawić osiągi znanej z poprzednich modeli matrycy. Testowany Canon miał jednak swoją premierę równolegle z modelem 100D, którego mieliśmy okazję już przetestować. Ponieważ w jego przypadku nie zauważyliśmy w zasadzie żadnej poprawy możemy podejrzewać, że w przypadku 700D również obejdzie się bez niespodzianek. Aby się jednak przekonać jak jest faktycznie, zapraszamy do zapoznania się z kolejnymi rozdziałami niniejszego testu.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”. Lustrzankę Canon EOS 700D otrzymaliśmy do testów dzięki uprzejmości firmy Canon.
Porównanie specyfikacji EOS-a 700D z jego poprzednikiem i lustrzankami konkurencji można obejrzeć tutaj.
Producent | Canon |
---|---|
Model | EOS 700D |
Data premiery | 2013-03-21 |
Liczba pikseli | 18 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 5184 x 3456 (RAW, JPEG)
• 3456 x 2304 (JPEG) • 2592 x 1728 (JPEG) • 1920 x 1280 (JPEG) • 720x480 (JPEG) • 4608 x 3456 (4:3, JPEG) • 5184 x 2912 (16:9, JPEG) • 3456 x 3456 (1:1, JPEG) • Dostępne także mniejsze rozdzielczości dla trybów 4:3, 16:9 i 1:1 |
Matryca | 22.3 x 14.9 mm (APS-C) CMOS, 3:2, Całkowita liczba pikseli: 18.5 Mpix
mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków |
Procesor obrazu | DIGIC 5 |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF 1.1, DCF 2.0),
RAW (14bit, pliki .CR2), JPEG+RAW, Rodzaje JPEG: Fine/Normal • Filmy: MOV MPEG-4 (AVC/H.264) z dźwiękiem liniowym PCM |
Zakres ISO | Auto (ISO 100-6400), 100-12800 ISO w skoku co 1 EV,
25600 ISO (tryb rozszerzony) |
Migawka | szczelinowa sterowana elektronicznie,
30s - 1/4000s w krokach co 1/2 lub 1/3 EV, Bulb |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Canon EF, EF-S
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.6 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | • 1920 x 1080 pix (HD 16:9 1080p) z szybkością 29.97, 25 lub 23.976 kl./s,
• 1280 x 720 pix (HD 720p) z szybkością 59.94 lub 50 kl./s, • 640 x 480 pix (VGA) z szybkością 30 lub 25 kl./s, Maks. długość filmów 29 min. i 59 s lub 4 GB Dźwięk: wbudowany mikrofon stereo lub opcjonalny zewnętrzny stereo. Regulacja siły rejestracji dźwięku, filtr głosu wiatru. Ciągły AF w trybie rejestracji wideo. |
Ogniskowanie | Detekcja fazowa TTL
• 9-cio punktowy AF (wszystkie czujniki krzyżowe), • centralny punkt AF o zwiększonej czułości dla obiektywów o jasności f/2.8 (lub jaśniejszych), • Możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru punktów AF, • Funkcja wykrywania twarzy, • Tryby AF: One-Shot AF (pojedynczy), AI Servo (ciągły), AI Focus (auto pojedynczy/ciągły), Tryb Manualny (MF) • Zakres detekcji: od -0.5 do 18 EV (ISO 100), • AF w trybie Live View: Tryb szybki (detekcja fazowa), Tryb hybrydowy CMOS - detekcja kontrastu połączona z detekcją fazową (Wyrywanie twarzy i śledzenie AF, FlexiZone - wielostrefowy, FlexiZone - pojedynczy), MF (z możliwym powiększeniem 5x lub 10x), • Asysta AF: lampa błyskowa, • Podgląd głębi ostrości |
Pomiar światła | iFCL (Focus Colour Luminance) 63-strefowy, dwuwarstwowy fotoelement krzemowy (SPC) TTL,
Tryby pomiaru: • matrycowy 63-strefowy, • centralnie ważony uśredniony, • skupiony (ok 9 % kadru) • punktowy (ok 4 % kadru) Zakres pomiaru: od 1 do 20 EV (dla 50mm, F1.4, ISO100) |
Ostrość od | w zależności od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia własny wg wzorca, • Korekcja balansu bieli (w 2 skalach: niebieski/bursztynowy +/-9, purpurowy/zielony +/-9) • Bracketing balansu bieli (3 klatki) |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 5 EV w skoku co 1/2EV lub 1/3EV,
Bracketing: +/- 2EV w skoku co 1/2EV lub 1/3EV, 3 klatki • Tryb priorytetu jasnych partii obrazu • Automatyczna optymalizacja oświetlenia (4 ustawienia) |
Programy | Inteligentne Auto, Program AE P, Priorytet migawki Tv, Priorytet przysłony Av, Manualny M, Film, Kreatywne auto (CA),
• Programy tematyczne: Portret, Krajobraz, Makro, Sport, SCN (Nocny portret, Nocne zdjęcia bez statywu, Pod światło HDR), Bez lampy • Style obrazu: auto, standardowy, portret, krajobraz, neutralny, wierny, monochromatyczny, zdefiniowany przez użytkownika (x3) |
Zdjęcia seryjne | Szybkość 5 kl./s, maksymalnie 22 zdjęcia w formacie JPEG Large/Fine lub 6 zdjęć w formacie RAW |
Lampa błyskowa | Typu pop-up, E-TTL II, liczba przewodnia 13 (ISO 100)
• Pokrycie błyskiem: kąt widzenia obiektywu o ogniskowej 17mm, • Synchronizacja do 1/200 s, • Czas ładowania ok. 3 s, • Korekcja siły błysku +/- 2EV w krokach co 1/2EV lub 1/3EV, • Sterowanie bezprzewodowe zewnętrznymi lampami błyskowymi (zintegrowany nadajnik zdalnego sterowania) • Tryby pracy: auto, ręcznie ustawiana siła błysku, redukcja czerwonych oczu, sterowanie bezprzewodowe, synchronizacja na drugą kurtynę migawki. • Zgodność z zewnętrznymi lampami błyskowymi: E-TTL II z lampą błyskową Speedlite z serii EX, bezprzewodowa obsługa wielu lamp |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2 lub 10 s, 10 s + seria od 2 do 10 zdjęć |
Karta pamięci | Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)
Kompatybilne z UHS-I i Eye-Fi |
LCD | Odchylany i obrotowy, 3.0 calowy, dotykowy, kolorowy TFT Clear View II LCD, 1 040 000 punktów, proporcje 3:2, pokrycie 100%, kąt patrzenia 170 stopni w pionie i poziomie
Jasność regulowana w 7 poziomach Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo |
Wizjer | Lustrzany, powiększenie: 0.85x, pokrycie: ok. 95%, korekcja dioptrii: od -3.0 do +1.0, punkt oczny: 19 mm (od środka soczewki okularu), matówka stała. |
Komunikacja i złącza | USB 2.0 Hi-Speed (Mini-B) / Wyjście wideo (PAL/ NTSC), wyjście mini HDMI typu C (HDMI-CEC), wyjście wężyka spustowego RS-60E3, wejście mikrofonu (3.5mm, stereo, mini jack)
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), • opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą pilota RC-6 • opcjonalnie odbiornik GPS GP-E2 |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy LP-E8 (7.2 V, pojemność 1120 mAh, wydajność ok. 440 zdjęć wg. testów CIPA, AE 50%, FE 50%, 23 stopnie Celsjusza)
• opcjonalnie zasilacz prądu stałego: ACK-E8, • opcjonalnie: uchwyt pionowy / pojemnik na baterie (grip) BG-E8 |
Akcesoria | Akumulator LP-E8, ładowarka LC-E8, pasek na ramie, kabel USB, kabel wideo, instrukcja, sterowniki, oprogramowanie:
• ImageBrowser EX • PhotoStitch • EOS Utility (w tym Remote Capture) • Digital Photo Professional • Picture Style Editor. |
Waga | 525 g (bez akumulatora i karty pamięci)
ok. 580g (z akumulatorem i kartą) |
Wymiary | 133.1 x 99.8 x 78.8 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB,
25 wersji językowych menu w tym polskie, Funkcja redukcji szumów przy długim czasie naświetlania i wysokiej czułości ISO, Wieloklatkowa redukcja szumu, Redukcja dystorsji i aberracji chromatycznej obiektywów, Filtry Creative (Art Bold, Water Painting, czarno-biały ziarnisty, rozmycie, aparat zabawkowy, miniatura, rybie oko). Oznaczenie na innych rynkach: EOS Rebel T5i. |
Oceny użytkowników |