Canon EOS 700D - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Korpus Canona 700D wykonany został z czarnego, matowego tworzywa sztucznego. Zarówno pod względem rozmiarów jak i wyglądu nie różni się w zasadzie niczym w stosunku do poprzedniego modelu. Jedyna zmiana, jaką zauważyliśmy, dotyczy wspomnianego już w poprzednim rozdziale pokrętła trybów pracy aparatu, które ma nieco inny wygląd oraz zestaw ikon odpowiadających poszczególnym nastawom, i w przeciwieństwie do poprzednika może się obracać o 360 stopni. Spoglądając jeszcze do specyfikacji można zauważyć, że nowy model jest o 5 gramów cięższy, aczkolwiek w praktyce nie ma to żadnego znaczenia.
Odnośnie jakości wykonania możemy w zasadzie powtórzyć niemal wszystko, co pisaliśmy na temat modelu 650D. Nie mamy zatem szczególnych powodów do narzekań w tej kategorii. Elementy są dobrze spasowane, a konstrukcja sprawia wrażenie solidnej i zachowuje należytą sztywność. Gumowe okleiny zastosowano w trzech miejscach: na uchwycie, lewej ściance aparatu, a także w miejscu przeznaczonym na kciuk prawej ręki. Ich chropowatość zapewnia niezłą przyczepność dla dłoni. W poprzednim modelu narzekaliśmy nieco na zatrzask klapki baterii, jednak w 700D nie ma ku temu powodów. Klapka bowiem otwiera się i zamyka bezproblemowo. Wciąż jednak można mieć drobne zastrzeżenia do stosunkowo dużego oporu na pokrętle sterującym.
Zasilanie i gniazda
Canon 700D zasilany jest takim samym akumulatorem jak jego poprzednik, czyli oznaczonym jako LP-E8. Ma on pojemność 1120 mAh i według standardów CIPA wystarcza na wykonanie 440 zdjęć. Podczas testów jednak, w pełni naładowany akumulator wystarczał na wykonanie ponad 600 zdjęć. Odpowiednia dla LP-E8 ładowarka dodawana jest oczywiście w komplecie z aparatem i posiada oznaczenia LC-E8. Czas ładowania akumulatora wynosi około 2 godzin. Opcjonalnie do 700D możemy podłączyć zasilacz sieciowy ACK-E8 lub uchwyt pionowy BG-E8. Ten ostatni może być zasilany dwoma akumulatorami LP-E8, albo sześcioma bateriami typu AA, popularnie nazywanymi „paluszkami”.
W 700D nie zmieniło się również nic w zakresie obsługi kart pamięci. Zapis zdjęć i filmów odbywa się na kartach SD, SDHC oraz SDXC (także zgodnych z UHS-I i Eye-Fi). Gniazdo nośnika pamięci znajduje się na prawej ściance aparatu, pod plastikową klapką.
Na lewej ściance aparatu pod dwiema gumowymi zaślepkami odnajdziemy:
- gniazdo zewnętrznego mikrofonu (3.5 mm mini jack stereo),
- gniazdo na wężyk spustowy RS-60E3,
- uniwersalne złącze USB 2.0 Hi-Speed (Mini-B) / wyjście audio-wideo,
- wyjście HDMI typu C.
Warto również wspomnieć, że istnieje możliwość zdalnego sterowania aparatem za pomocą pilota RC-6. Do aparatu można także podpiąć opcjonalnie odbiornik GPS GP-E2.
Przyciski
Rozmieszczenie elementów sterujących w testowanym aparacie jest identyczne jak w modelu 650D, a jedyne zmiany w tym zakresie dotyczą tylko niektórych pozycji na kole trybów pracy aparatu. Przyjrzyjmy się jednak bliżej poszczególnym elementom sterującym, zaczynając od górnej części aparatu.
Poza standardowym spustem migawki i pokrętłem sterującym odnajdziemy przycisk pozwalający na zmianę czułości ISO oraz pokrętło trybów, na którym znajdują się następujące pozycje:
- M – tryb ustawień manualnych,
- Av – preselekcja przysłony,
- Tv – preselekcja czasu,
- P – tryb półautomatyczny,
- [A] – tryb „Inteligentna scena auto”,
- Błysk wyłączony,
- CA – tryb „Twórcze Auto”,
- seria trybów tematycznych:
- Portret,
- Krajobraz,
- Makro,
- Sport,
- SCN – tryb ujęć specjalnych (Nocne portrety, Zdjęcia nocne z ręki, Kontrola podświetlenia HDR).
Po lewej stronie wizjera znajdują się dwa przyciski: MENU oraz INFO. Pierwszy z nich uruchamia menu główne aparatu, natomiast drugi odpowiada za przełączanie sposobu wyświetlania informacji na ekranie. Umożliwia także wyłączenie LCD podczas fotografowania. Po prawej stronie wizjera, bezpośrednio przy nim znajdziemy pokrętło regulacji dioptrii, a kawałek dalej przycisk włączający tryb Live View i rozpoczynający filmowanie w trybie wideo. W prawym górnym rogu aparatu znajdują się dwa położone blisko siebie przyciski. W trybie fotografowania lewy przycisk służy jako blokada ekspozycji AE/FE. Prawy natomiast pozwala na wybór pola AF. W trybie przeglądania przyciski te służą do pomniejszania i powiększania zdjęć. Po prawej stronie wyświetlacza LCD, zaczynając od góry mamy przycisk przysłony i kompensacji ekspozycji. Bezpośrednio pod nim znajduje się przycisk Q wyświetlający aktywną tablicę kontrolną na ekranie LCD. Wykorzystywany jest on również przy drukowaniu zdjęć bezpośrednio z aparatu. Poniżej umiejscowiono wybierak wielofunkcyjny, którego przyciski, oprócz roli nawigacyjnej, posiadają następujące funkcje:
- w górę – balans bieli,
- w prawo – tryb AF,
- w dół – styl obrazu,
- w lewo – tryb wyzwalania migawki (pojedynczy, zdjęcia seryjne, samowyzwalacz 2 s oraz wg ustawień użytkownika, a także uruchamiany pilotem),
- środkowy – pozwala na przyporządkowanie jednej z następujących funkcji:
- jakość obrazu,
- kompensacja mocy lampy błyskowej,
- włączenie/wyłączenie monitora LCD,
- wyświetlanie menu,
- zmiana ISO,
- brak funkcji.
Z przodu 700D, w tradycyjnych miejscach znajdziemy przycisk otwierający lampę błyskową, blokadę bagnetu oraz przycisk podglądu głębi ostrości.
Menu
Menu w Canonie 700D jest takie samo jak w poprzednim modelu. Całość podzielono na 11 zakładek tworzących cztery grupy: ustawienia fotografowania, przeglądania, konfiguracji aparatu oraz moje menu, w którym możemy zgromadzić najczęściej używane przez nas opcje. Po przełączeniu aparatu w tryb filmowania, w menu aktywowane zostają dodatkowe dwie zakładki zawierające ustawienia dotyczące nagrywania klipów. Poniżej prezentujemy poszczególne elementy kolejnych zakładek.
Menu fotografowania:
- Jakość zdjęć – pięć rodzajów rozdzielczości plików JPEG (L, M, S1, S2, S3), dwa stopnie kompresji (nie dotyczą rozmiarów S2 i S3), zapis RAW i jednoczesny zapis RAW plus najlepszy JPEG,
- Sygnał dźwiękowy ustawienia ostrości i samowyzwalacza,
- Wykonywanie zdjęć bez włożonej karty pamięci,
- Czas kontrolnego wyświetlania zdjęć po ich wykonaniu,
- Korygowanie winietowania i aberracji obiektywu,
- Redukcja czerwonych oczu,
- Sterowanie lampą błyskową:
- Lampa błyskowa wł./wył.,
- Pomiar E-TTL II (wielosegmentowy, uśredniony),
- Tryb Av – czas synchronizacji błysku (auto, auto w zakresie 1/200–1/60 s lub na stałe 1/200 s),
- Nastawy lampy wbudowanej,
- Nastawy lampy zewnętrznej,
- Nastawy C.Fn lampy zewnętrznej,
- Kasowanie nastaw C.Fn lampy zewnętrznej,
- Korekcja ekspozycji i ustawienie skoku przy bracketingu,
- Automatyczny optymalizator jasności,
- Ustawienie balansu bieli według wzorca,
- Bracketing balansu bieli,
- Przestrzeń kolorów – sRGB/Adobe RGB,
- Style obrazu – dostępne są: auto, standard, portrety, krajobrazy, neutralny, dokładny, monochromatyczny, użytkownik (1, 2, 3). Każdy jest regulowany pod względem ostrości, kontrastu, nasycenia i tonu koloru w 8-stopniowej skali,
- Tryb pomiaru światła,
- Dane dla retuszu kurzu,
- ISO Auto – określenie maksymalnej czułości w trybie automatycznego doboru ISO,
- Redukcja zakłóceń – długi czas (wył., auto, wł.),
- Redukcja zakłóceń – wysokie ISO (standardowe, niskie, silne, wył.),
- Tryb Live View (aktywny/nieaktywny),
- Tryb AF w LV,
- Ciągły AF (wł, wył),
- Migawka dotykowa (wł, wył),
- Wyświetlanie siatki kadrowania (dwa rodzaje),
- Proporcje obrazu (3:2, 4:3, 16:9, 1:1),
- Timer pomiarowy.
Menu odtwarzania:
- Ochrona obrazów,
- Obracanie obrazów,
- Usuwanie zdjęć,
- Polecenie wydruku,
- Opcje fotoksiążki,
- Filtry twórcze,
- Zmiana rozmiaru,
- Histogram – jasność/RGB,
- Skoki za pomocą pokrętła sterującego (o 1 obraz / o 10 obr. / o 100 obr. / datami / wg folderu / Filmy / Zdjęcia / wg oceny),
- Automatyczny pokaz zdjęć,
- Ocena,
- Włączenie sterowania aparatem przez HDMI.
Menu ustawień:
- Wybór folderu,
- Numery plików – narastająco, automatycznie od 1, ręcznie od 1,
- Automatyczne obracanie zdjęć pionowych,
- Formatowanie karty,
- Ustawienia karty Eye-Fi,
- Automatyczne wyłączenie aparatu,
- Jasność LCD – jeden z siedmiu poziomów,
- Włączanie/wyłączanie ekranu LCD (wył, wł),
- Strefa czasowa,
- Ustawienie daty i czasu,
- Wybór języka,
- Standard TV – PAL lub NTSC,
- Kolor tablicy kontrolnej (5 opcji),
- Przewodnik funkcji,
- Sterowanie dotykiem,
- Czyszczenie matrycy – automatyczne czyszczenie, wymuszenie czyszczenia, czyszczenie ręczne,
- Nastawy urządzenia GPS,
- Wyświetlenie logo certyfikatu,
- Funkcje indywidualne (C.Fn),
- Informacje o prawach autorskich,
- Kasowanie nastaw,
- Wersja oprogramowania sterującego.
Pozycja „Funkcje indywidualne” oznaczana jest skrótem C.Fn i zawiera listę dodatkowych opcji. W 700D jest ich 8, a podzielone zostały na cztery grupy:
C.Fn I (Ekspozycja):
- Przyrosty nastaw ekspozycji (1/2 lub 1/3 EV),
- Dodatkowe czułości ISO (25600).
- Priorytet jasnych partii obrazu (wył., wł.).
- Oświetlenie wspomagające AF (wył., wł., tylko z zewnętrzną lampą błyskową, tylko oświetlenie wspomagające IR AF),
- Blokowanie lustra podniesionego.
- Spust migawki / Przycisk blokady AE (AF/Blokada AE, Blokada AE/AF, AF/Blokada AF bez blokady AE, AE/AF bez blokady AE),
- Przycisk SET podczas fotografowania (bez funkcji, zmiana jakości zapisywania, korygowanie błysku, monitor LCD wł./wył., wyświetlanie menu),
- LCD po włączeniu aparatu (wyświetla, jak w chwili wył. aparatu).
Menu filmu
- Metoda AF (wykryw. twarzy + śledzenie / FlexiZone – Multi / FlexiZone – Single),
- Filmowy Servo AF (wył., wł.),
- AF ze spustem podczas filmowania (One Shot, wył.),
- Wyświetlanie siatki kadrowania (dwa rodzaje),
- Timer pomiarowy,
- Wielkość nagrywanego filmu – wybór rozdzielczości oraz liczby kl/s,
- Nagrywanie dźwięku – opcje związane z rejestracją dźwięku podczas filmowania,
- Migawka wideo – nagrywanie krótkich filmów składających się z kilku ujęć.
Moje Menu umożliwia zgromadzenie w jednym miejscu ustawień, po które najczęściej sięgamy. Spośród wszystkich opcji w menu możemy wybrać dowolne i wstawić je w tym miejscu. Kasowanie, bądź dodawanie kolejnych opcji jest przy tym bardzo łatwe. Dodatkowo, Moje menu może być domyślną zakładką, która pojawia się po wciśnięciu przycisku MENU.
Wyświetlacz
W 700D zastosowano ten sam wyświetlacz co w poprzednim modelu. Mamy zatem 3-calowy ekran TFT Clear View II LCD o rozdzielczości 1 040 000 punktów i proporcjach ekranu 3:2. Wyrazisty obraz, wysoka rozdzielczość i szerokie kąty widzenia sprawiają, że korzystanie z niego jest przyjemnością. Powłoka antyrefleksyjna na wyświetlaczu sprawdza się całkiem dobrze, jednak przy praca w ostrym słońcu odbicia otoczenia (choć niezbyt intensywne) mogą się pojawiać. Z pomocą przychodzi 7-stopniowa regulacja jasności, która ustawiona na maksimum poprawia widoczność w tych warunkach.
Wyświetlacz umieszczono na obrotowym przegubie, umożliwiającym zmianę jego położenia (odchylenia o 180 stopni oraz obrotu o 270 stopni). Ów przegub zlokalizowano po lewej stronie monitora, co nie powoduje problemów z manewrowaniem wyświetlaczem nawet po zamocowaniu aparatu na statywie.
Po włączeniu aparatu na wyświetlaczu pojawia się tablica kontrolna z ustawieniami fotografowania (chyba że zmienimy odpowiednie ustawienia w menu funkcji indywidualnych). Ekran można wyłączyć lub wyświetlić na nim ustawienia aparatu, wciskając kolejno przycisk INFO. Ponadto, dzięki obecności czujnika zbliżeniowego, wyświetlacz wygasza się automatycznie po zbliżeniu oka do wizjera. Wciśnięcie przycisku Q wyświetla aktywną tablicę kontrolną, na której można zmieniać poszczególne nastawy aparatu.
W trybie odtwarzania przyciskiem INFO. możemy zmieniać sposób wyświetlania pojedynczego zdjęcia. Do dyspozycji mamy następujące możliwości:
- samo zdjęcie,
- zdjęcie + podstawowe informacje,
- miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF + histogram (Y lub RGB do wyboru),
- miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF + histogramy (Y oraz RGB).
Zdjęcia możemy oczywiście powiększać oraz oglądać w formie indeksów (4 lub 9 miniaturek).
Tryb Live View aktywowany jest przyciskiem znajdującym się po prawej stronie wizjera i oznaczonym symbolem aparatu. Automatyczne ustawianie ostrości działa w jednym z trzech trybów:
- wykrywanie twarzy+śledzenie,
- FlexiZone-Multi – automatyczny wybór z 31 punktów AF w szerokim obszarze kadru (możliwość wyboru jednej z dziewięciu mniejszych sfer),
- FlexiZone-Single – możliwość ręcznego wyboru położenia pojedynczego obszaru AF na ekranie,
- tryb szybki – ustawianie ostrości za pomocą czujnika AF po opuszczeniu lustra.
W trybie LV przyciskiem INFO możemy sterować wyświetlaniem na ekranie dodatkowych informacji, a obejmują one: podstawowe parametry fotografowania, informacje o wybranych ustawieniach aparatu oraz histogram (Y lub RGB). Osobno można ustawić wyświetlanie siatki kadrowania (dwa rodzaje do wyboru), która widoczna jest we wszystkich podglądach.
Wciśnięcie przycisku Q uruchamia podręczne menu (tzw. szybkie nastawy), które obejmuje następujące ustawienia: metoda AF, tryb wyzwalania migawki, tryb pomiaru, jakość i rodzaj zdjęć, balans bieli, styl obrazów, automatyczny optymalizator jasności, filtry twórcze.
Przy omawianiu wyświetlacza należy również poświęcić trochę miejsca na opis funkcji dotykowej obsługi aparatu. W pierwszej kolejności dotykowo możemy obsługiwać menu główne, aktywną tablicę kontrolną oraz w trybie LV menu podręczne, które uruchamiamy albo przyciskiem Q, albo dotykając odpowiedniego symbolu na ekranie. Dodatkowo podczas fotografowania w LV, dotykowo możemy regulować wszystkie te parametry, których symbole wyświetlane są w ramkach. Mamy zatem możliwość ustawiania czasu migawki i/lub wartości przysłony, czułości ISO, czy kompensacji ekspozycji. Możemy także powiększać widok kadru w wybranym miejscu (5- lub 10-krotnie) za pomocą ikony lupy. Oczywiście dotykowy interfejs umożliwia również wskazywanie obszaru ustawiania ostrości, które można połączyć z jednoczesnym wyzwalaniem migawki. W trybie odtwarzania natomiast można nie tylko przewijać zdjęcia palcem, ale również powiększać je i pomniejszać, a także włączać widok miniatur. Dokonujemy tego przesuwając po ekranie dwa palce, zbliżając je do siebie (pomniejszanie) lub oddalając (powiększanie).
Filmy
Tryb wideo w 700D oferuje w zasadzie te same możliwości co w modelu 650D. Do wyboru mamy zatem tryb automatyczny lub ręczny. W przypadku tego pierwszego z parametrów ekspozycji regulować możemy jedynie kompensację. W trybie manualnym natomiast mamy możliwość regulacji zarówno wartości przysłony, czasu naświetlania, jak i czułości ISO w trakcie rejestracji. Co więcej, pomocna w tym przypadku może okazać się dotykowa obsługa z poziomu ekranu, która pozwoli na bezgłośne dokonywanie ustawień parametrów. Szkoda jednak, że nie mamy możliwości nagrywania filmów w trybach priorytetu przysłony, czy migawki.
Filmy zapisywane są z rozszerzeniem MOV z użyciem kodeka MPEG-4AVC/H.264. Producent zaleca stosowanie kart o klasie szybkości 6 lub wyższej. Ze względu na ograniczenia systemu plików, rozmiar pojedynczego pliku wideo nie może przekroczyć 4 GB. Wbudowany mikrofon pozwala na nagrywanie dźwięku jedynie mono, jednak istnieje możliwość podłączenia do aparatu opcjonalnego mikrofonu zewnętrznego. Testowany aparat umożliwia nagrywanie filmów w następujących trybach zapisu:
- 1920×1080 pix, 30p, 25p, 24p (330 MB/min),
- 1280×720 pix, 60p, 50p (330 MB/min),
- 640×480 pix, 30p, 25p (82.5 MB/min).
Canon 700D oferuje również tryb „migawka wideo”, czyli funkcję, która pozwala na nagrywanie filmów, składających się z krótkich ujęć o długości 2, 4 lub 8 sekund. Po nagraniu pojedynczego ujęcia można je dodać do automatycznie tworzonego albumu. Wszystkie ujęcia w danym albumie zapisywane są jako pojedynczy plik wideo. Dość dziwnym ograniczeniem tej funkcji jest to, że w danym albumie mogą znaleźć się jedynie ujęcia o tej samej długości. Zmiana czasu trwania ujęcia spowoduje automatyczne utworzenie nowego albumu i zapisanie w nim nowo nagranego ujęcia.
Przykładowe filmy
- film 1 – 1920×1080 pix, 25p, 123.6 MB,
- film 2 – 1920×1080 pix, 25p, 119.7 MB (Servo AV z ob. EF-S 18–135 mm f/3.5–5.6 IS STM),
- film 3 – 1920×1080 pix, 25p, 154.1 MB (film nagrany po zmroku),
- film 4 – 1920×1080 pix, 24p, 122.2 MB,
- film 5 – 1920×1080 pix, 24p, 159.8 MB,
- film 6 – 1280×720 pix, 50p, 119.4 MB,
- film 7 – 1280×720 pix, 50p, 133.7 MB,
- film 8 – 1280×720 pix, 50p, 165.2 MB (film nagrany po zmroku),
- film 9 – 640×480 pix, 25p, MB.
Wizjer
W Canonie 700D mamy identyczny wizjer, jak w modelu 650D. Lustrzany, pentagonalny celownik pokrywa około 95% rzeczywistego kadru i charakteryzuje się niezbyt dużym powiększeniem (dla obiektywu o ogniskowej 50 mm) wynoszącym 0.85x. Punkt oczny, czyli odległość źrenicy wyjściowej wizjera, wynosi 19 mm. Dostępna jest również regulacja dioptrii w zakresie od −3 do +1. Poniżej prezentujemy schemat wizjera zaczerpnięty z instrukcji obsługi aparatu.