Canon EOS 700D - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Standardowe parametry modyfikujące wygląd zdjęć JPEG znajdziemy pod opcją „Styl obrazów”, czyli tak jak w innych lustrzankach systemu EOS. Do wyboru mamy następujące style: Auto, Standard, Portret, Krajobraz, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny i Własny 1, 2, 3. Każdy z nich poza monochromatycznym może być regulowany w 8-stopniowej skali pod względem: ostrości, kontrastu, nasycenia i tonacji. W przypadku stylu monochromatycznego natomiast, mamy następujące parametry: ostrość, kontrast, efekt filtru (brak, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz efekt tonalny (brak, sepia, niebieski, purpurowy, zielony).
Podczas fotografowania z wykorzystaniem trybu Live View istnieje możliwość wyboru proporcji obrazu zapisywanych zdjęć JPEG. Do wyboru mamy cztery ustawienia: 3:2, 4:3, 16:9, oraz 1:1. Warto zwrócić uwagę, że opcja ta nie jest dostępna podczas fotografowania z wykorzystaniem wizjera, podczas której JPEG-i zapisywane są zawsze z proporcją obrazu 3:2.
W testowanym aparacie czułość można zmieniać w zakresie od ISO 100 do 12800 z możliwością rozszerzenia o wartość 25600, a krok zmiany ISO wynosi 1 EV. Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych w formacie JPEG. Dla porównania prezentujemy także wycinki dla aparatów Pentax K-50 oraz Sony A58. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
W tej kategorii trudno oczekiwać jakichś niespodzianek. Mamy w końcu do czynienia ze znaną nam dobrze matrycą, a na podstawie testu 100D, który miał premierę równolegle z 700D, można stwierdzić, że w procesie tworzenia JPEG-ów w stosunku do modelu 650D nic się nie zmieniło. Na temat jakości JPEG-ów w testowanym Canonie możemy zatem powtórzyć to, co już wcześniej mówiliśmy. W szerokim zakresie czułości trudno mieć szczególne zastrzeżenia pod tym względem. Przy ISO 3200 wpływ szumu jest w zasadzie umiarkowany, a ilość zachowanych szczegółów obrazu pozostaje wciąż całkiem spora. Przy czułości ISO 6400 szum jest już dość wyraźnie widoczny, chociaż jego poziom trudno uznać za bardzo wysoki. Dopiero na najwyższych czułościach jego wpływ na jakość obrazu zaczyna dość mocno przeszkadzać, co szczególnie widać przy ISO 25600, gdzie wyraźnie dominuje i degraduje szczegółowość obrazu.
Przy porównywaniu testowanego Canona do zaprezentowanych aparatów konkurencji trzeba mieć na względzie, że mamy do czynienia z matrycami o różnej liczbie pikseli. Do tego dochodzi jeszcze różne wyostrzanie na minimalnym poziomie. O ile w przypadku 700D i K-50 pomiary wskazują na brak wyostrzania, o tyle w Sony A58 JPEG-i z pewnością są nieznacznie ale jednak wyostrzane, nawet przy minimalnym ustawieniu tego parametru. Stąd nic dziwnego, że zdjęcia z tego aparatu prezentują się jednak lepiej. Nie można również zapomnieć o odszumianiu, którego w przypadku niektórych aparatów nie da się po prostu wyłączyć. I tak jest na przykład w A58. W Pentaksie K-50 teoretycznie taka opcja istnieje, choć w praktyce (na co wskazał nasz test) odszumianie na wysokich czułościach jest jednak obecne. W 700D redukcję szumu na wysokich czułościach, nie dość że można wyłączyć, to dodatkowo można stwierdzić, że faktycznie pozostaje ono nieaktywne. Stąd, w powyższym porównaniu łatwo zauważyć, że na najwyższych czułościach JPEG-i z lustrzanki Canona charakteryzują się najwyższym szumem. Można jednak stwierdzić, że mniej więcej do ISO 1600 dużych różnic w zaszumieniu obrazu pomiędzy zaprezentowanymi aparatami nie widać.
Wyostrzanie
W Canonie 700D zdjęcia zapisywane jako JPEG-i możemy poddać procesowi wyostrzania. Do dyspozycji mamy 8-stopniową skalę (od 0 do 7), w której możemy kontrolować intensywność tego procesu. Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki zapisanych jako JPEG-i z najniższym stopniem wyostrzania oraz na poziomie 3 i 7. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.
Canon 700D, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Nasz komentarz do powyższego porównania będzie taki sam jak w przypadku innych lustrzanek Canona. Nie polecamy stosowania wyostrzania na maksymalnym poziomie, bowiem widać, że jest ono w tym przypadku zbyt silne. Całkiem rozsądnie natomiast wyglądają zdjęcia w wyostrzaniem ustawionym pośrodku skali.
Filtry twórcze
Canon EOS 700D oferuje możliwość wykorzystania różnych filtrów artystycznych, modyfikujących w charakterystyczny sposób wykonane zdjęcie. Funkcja ta dostępna jest jednak jedynie podczas fotografowania w trybie LV i można ją uruchomić z poziomu podręcznego menu. Do wyboru mamy następujące filtry:
- Ziarnisty Cz/B,
- Miękka ostrość,
- Efekt rybiego oka,
- Efekt pogrubienia artystycznego,
- Efekt akwareli,
- Efekt aparatu zabawki,
- Efekt miniatury.
Bez filtru |
|
Ziarnisty Cz/B |
|
Miękka ostrość |
|
Efekt rybiego oka |
|
Efekt pogrubienia artystycznego |
|
Efekt akwareli |
|
Efekt aparatu zabawki |
|
Efekt miniatury |
|
Zdjęcia HDR
Canon 700D umożliwia wykonywanie zdjęć w technice HDR. Odpowiednią funkcję znajdziemy w trybie SCN pod nazwą „Kontrola podświetlenia HDR”. W trybie tym aparat wykonuje trzy zdjęcia o różnej ekspozycji, a następnie składa je w jeden obraz. Niestety działa on w pełni automatycznie, zatem nie mamy żadnej kontroli nad ustawieniami, w szczególności nie możemy wybrać różnicy ekspozycji pomiędzy zdjęciami. Jak radzi sobie ta funkcja przy fotografowaniu sceny o dużym kontraście można zobaczyć poniżej. Więcej zdjęć wykonanych w tym trybie znajduje się w galerii ze zdjęciami przykładowymi.
HDR OFF | |||
HDR ON | |||