Panasonic Lumix DMC-GX7 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Światło żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli 1, 2,
- Temperatura barwowa.
Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne ustawienia to ±1, ±2 lub ±3 jednostki we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.32 | 105.8 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.12 | 106.2 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.16 | 105.6 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 3.78 | 105 |
3000K | Auto | 21.8 | 129.2 |
3000K | Żarówki | 5.95 | 105.6 |
3000K | 3000K | 5.85 | 103.3 |
5500K | Auto | 6.00 | 115.3 |
5500K | 5500K | 6.75 | 116.3 |
Lampa błyskowa | Auto | 6.91 | 98.21 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 6.75 | 98.2 |
Automatyczny balans bieli w Panasoniku GX7 nie ma większych problemów z prawidłowym oddaniem kolorów w większości sytuacji. Dla światła słonecznego lub przy pochmurnej pogodzie błędy koloru utrzymują się na niskim poziomie i niewiele odbiegają od tych otrzymanych na ustawieniach dedykowanych. Nieco większe błędy pojawiają się przy świetle lampy błyskowej oraz dla lamp 5500K, jednak wciąż utrzymują się na rozsądnym poziomie. Wysoki błąd otrzymujemy tradycyjnie dla światła żarowego, przy którym zdjęcia mają charakterystyczne ciepłe zabarwienie. Dla bardziej naturalnego oddania kolorów, warto w takiej sytuacji skorzystać z ustawienia dedykowanego lub odpowiedniej temperatury barwowej ustawionej ręcznie. Jeżeli chodzi o nasycenie koloru widać, że utrzymuje się ono zazwyczaj powyżej 100%, jednak trudno tu mówić o wyraźnym przesycaniu, bowiem w większości sytuacji odchyłki są niewielkie.