Nikon Coolpix P4 - test aparatu
5. Własności matrycy
Dostępne tryby balansu bieli w Nikonie P4 są następujące: auto, pomiar bieli, dzień słoneczny, żarówka, światło fluorescencyjne, dzień pochmurny, cień i lampa błyskowa. Sprawdziliśmy jak balans bieli Auto radzi sobie z różnym światłem. Zdjęcia tablicy kolorów w różnych warunkach oświetleniowych znajdują się poniżej.
Balans Auto w P4 możemy w sumie tylko chwalić.
Zdjęcie tablicy kolorów, w świetle lamp studyjnych o
temperaturze barwnej 5000K, Nikon wykonał z niemal
idealnym (101.8%) nasyceniem i niezbyt dużym błędem
koloru wynoszącym 5.78. Podobnie poradził sobie ze światłem
jarzeniowym (nasycenie 100.1%), jednak tutaj nie rozpoznał
dobrze kolorów, myląc się o średni błąd 10.2.
Światło mieszane (lampy studyjne plus światło jarzeniowe)
oraz światło wbudowanej lampy błyskowej z balansem bieli lampy P4 rejestruje podobnie.
W obu przypadkach nie dosyca (odpowiednio 94.8% i 91.0%)
i przeciętnie odczytuje kolory z błędem odpowiednio 6.42 i 7.33.
Zdjęcia tablicy kolorów w świetle lamp studyjnych przy ustawionym balansie bieli Dzień słoneczny wypadły nieco gorzej. Obraz jest lekko przesycony o niemal 9%, a błąd kolorów wyniósł już przeszło 8. Jeszcze gorzej wypadła kombinacja światła jarzeniowego z balansem Światło jarzeniowe. Tutaj nasycenie kolorów jest zdecydowanie większe, bo na poziomie 124% i większy błąd rzędu 18.
Szumy
W tej kwestii Nikon P4 radzi sobie bardzo dobrze notując małe szumy w zakresie 50 - 200 ISO. Przy 400 ISO jest zdecydowanie gorzej, ale wartość poniżej 3% jest, jak na te klasę aparatu, zadowalająca. Porównując Nikona P4 do Canona A610, widać, że w całym przedziale czułości P4 zachowuje się lepiej niż A610. Różnica między nimi przy 50 i 100 ISO jest mała, ale przy 200 i 400 ISO jest już wyraźna.
50 ISO | 100 ISO | 200 ISO | 400 ISO |
50 ISO | |
100 ISO | |
200 ISO | |
400 ISO |
Zakres tonalny
Całkowity zakres tonalny P4 dla czułości 50 i 100 ISO wyniósł 5.98, a dla 200 i 400 ISO, 5.65. Porównując znowu do Canona A610, który zanotował stałą wartość 6.31 w całym zakresie ISO, Nikon P4 wypada gorzej. Wykres zakresu tonalnego od czułości aparatu dla dwóch poziomów jakości wysokiej i dobrej widać poniżej.
W tabeli zestawiliśmy zdjęcia tablicy szarości wykonane w przy różnych czułościach. Należy kliknąć w miniaturkę aby zobaczyć oryginalny rozmiar.
ISO | Tablica szarości |
50 | |
100 | |
200 | |
400 |