Sony DSC-RX100 II - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
RX100 II oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości:
- 5472×3648,
- 5472×3080 (16:9),
- 4864×3648,
- 3888×2592,
- 3648×3648 (1:1),
- 3648×2736 (4:3),
- 2736×1824,
- 2592×1944 (4:3)
- JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
- RAW (ARW2.3),
- RAW+JPEG.
- standard,
- intensywny,
- portret,
- krajobraz,
- zachód słońca,
- czerń i biel.
Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.
ISO 6400 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
Odszumianie wieloklatkowe |
||
ISO 12800 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
Odszumianie wieloklatkowe |
||
ISO 25600 | ||
Odszumianie wieloklatkowe |
Podobnie jak to było w wypadku aparatu RX100, tak i w opisywanym modelu trudno zauważyć różnice w poziomie odszumiania. Mimo zastosowania matrycy BSI proces odszumiania jest na tyle silny, a utrata szczegółów tak duża, że sterowanie poziomem tej funkcji wydaje się bezcelowe.
Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.
Ostrość −3 |
||
Ostrość 0 |
||
Ostrość +3 |
Musimy zwrócić uwagę na brak wyraźnych artefaktów w postaci jasnych obwódek przy kontrastowych krawędziach. To plus. Można pokusić się o stwierdzenie, że wyostrzanie powinno być w aparacie na stałe ustawione na wartość pomiędzy neutralną a +3 dla otrzymania optymalnych rezultatów.
Balans bieli
Aparat RX100 II umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:
- Auto,
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Pochmurnie,
- Żarówka,
- Świetlówka: ciepła biała,
- Świetlówka: zimna biała,
- Świetlówka: dzienne biała,
- Świetlówka: światło dzienne,
- Lampa błyskowa,
- Temperatura koloru/Filtr,
- Niestandardowy (według wzorca),
- Programowanie wzorca (specjalny tryb do pobierania próbki koloru ze zdjęcia).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 7.01 | 110.9 |
Słoneczny dzień | Auto | 6.84 | 109.5 |
Zacienienie | Zacienienie | 13.2 | 113.4 |
Zacienienie | Auto | 16.5 | 116.7 |
Żarówki | Żarówki | 8.08 | 111.1 |
Żarówki | Auto | 11.2 | 118.5 |
Żarówki | 3000K | 5.52 | 109 |
Zachmurzenie | Zachmurzenie | 6.48 | 108.8 |
Zachmurzenie | Auto | 8.07 | 112 |
5500K | Auto | 5.77 | 112.6 |
5500K | 5500K | 5.53 | 112.4 |
Jak widać, aparat dość dobrze przetwarza kolory we wszystkich testowanych źródłach światła za wyjątkiem sceny w cieniu. Tak jak i w RX100, opisywany model także cierpi z powodu problemów przy programowaniu wzorca, gdy ilość światła jest niewystarczająca. W porównaniu do innych źródeł światła aparat stosunkowo dobrze sobie radzi przy świetle żarowym, szczególnie gdy użyjemy dedykowanej nastawy. Ogólnie po przyjrzeniu się zdjęciom przykładowym możemy uznać, że nie wyglądają one źle pod względem kolorystyki.
Uzyskane wyniki pokazują, że aparat ma tendencję do lekkiego przesycania kolorów – odchyłki od 100% są nieduże. Jedynie przy wyborze automatycznego balansu bieli w świetle żarowym otrzymaliśmy wyraźne przesycenie. Także dla warunków panujących w cieniu nasycenie osiągnęło nieco większe wartości.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:
Przede wszystkim zauważamy, że dla całego spektrum dostępnych czułości wartość szumu utrzymuje się na niskim poziomie. Nawet dla najwyższej wartości (ISO12800) uzyskane wyniki poniżej 1% pokazują, że aparat rewelacyjnie radzi sobie z szumem. Mimo wyłączenia w menu funkcji redukcji szumu zwraca uwagę aktywacja procedur odszumiania realizowanego dla czułości ISO 800 i wyższych. Brak pokazanego na wycinku przykładu z ISO 25600 wynika z faktu, że ta czułość uzyskiwana jest jedynie na drodze wieloklatkowego odszumiania.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list czułość oraz odpowiednie modele przetestowanych aparatów, dla których mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
RX100 II, podobnie jak swój poprzednik, zaskakuje dobrą jakością obrazu. Zdjęcia JPEG zachowują względnie bardzo dobrą jakość do czułości ISO 3200 – to o 2 stopnie wyżej niż RX100! Wyższe czułości – tworzone programowo – charakteryzują się większymi zakłóceniami w gładkości przejść tonalnych oraz mocniej zniekształconym detalem. Nadal jednak całkowita jakość obrazu pozostaje na dobrym poziomie (szczególnie gdy nie będziemy wykonywać dużych odbitek), co oznacza, że z powodzeniem można te czułości wykorzystywać do fotografowania w słabo oświetlonych scenach. Należy też wspomnieć o bardzo miękkim zdjęciu, jakie oferuje ten aparat. W praktycznych zastosowaniach nie obejdzie się bez wyostrzania.