Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony DSC-RX100 II - test aparatu

18 września 2013

5. Jakość obrazu JPEG

RX100 II oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości:

  • 5472×3648,
  • 5472×3080 (16:9),
  • 4864×3648,
  • 3888×2592,
  • 3648×3648 (1:1),
  • 3648×2736 (4:3),
  • 2736×1824,
  • 2592×1944 (4:3)
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
  • RAW (ARW2.3),
  • RAW+JPEG.
Zdjęcia JPEG możemy modyfikować, używając funkcji „Efekt gładkiej skóry” oraz zestawów ustawień w menu „Strefa twórcza”. Dostępne są następujące opcje:
  • standard,
  • intensywny,
  • portret,
  • krajobraz,
  • zachód słońca,
  • czerń i biel.
Każdy z tych zestawów możemy modyfikować, sterując kontrastem, ostrością i nasyceniem (za wyjątkiem opcji „czerń i biel”).

Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG


----- R E K L A M A -----

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.

ISO 6400
Odszumianie
słabe
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
wieloklatkowe
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
Odszumianie
słabe
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
wieloklatkowe
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
ISO 25600
Odszumianie
wieloklatkowe
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG

Podobnie jak to było w wypadku aparatu RX100, tak i w opisywanym modelu trudno zauważyć różnice w poziomie odszumiania. Mimo zastosowania matrycy BSI proces odszumiania jest na tyle silny, a utrata szczegółów tak duża, że sterowanie poziomem tej funkcji wydaje się bezcelowe.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−3
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+3
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG

Musimy zwrócić uwagę na brak wyraźnych artefaktów w postaci jasnych obwódek przy kontrastowych krawędziach. To plus. Można pokusić się o stwierdzenie, że wyostrzanie powinno być w aparacie na stałe ustawione na wartość pomiędzy neutralną a +3 dla otrzymania optymalnych rezultatów.

Balans bieli

Aparat RX100 II umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • W cieniu,
  • Pochmurnie,
  • Żarówka,
  • Świetlówka: ciepła biała,
  • Świetlówka: zimna biała,
  • Świetlówka: dzienne biała,
  • Świetlówka: światło dzienne,
  • Lampa błyskowa,
  • Temperatura koloru/Filtr,
  • Niestandardowy (według wzorca),
  • Programowanie wzorca (specjalny tryb do pobierania próbki koloru ze zdjęcia).
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w 7-stopniowej skali.

Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 7.01 110.9
Słoneczny dzień Auto 6.84 109.5
Zacienienie Zacienienie 13.2 113.4
Zacienienie Auto 16.5 116.7
Żarówki Żarówki 8.08 111.1
Żarówki Auto 11.2 118.5
Żarówki 3000K 5.52 109
Zachmurzenie Zachmurzenie 6.48 108.8
Zachmurzenie Auto 8.07 112
5500K Auto 5.77 112.6
5500K 5500K 5.53 112.4

Jak widać, aparat dość dobrze przetwarza kolory we wszystkich testowanych źródłach światła za wyjątkiem sceny w cieniu. Tak jak i w RX100, opisywany model także cierpi z powodu problemów przy programowaniu wzorca, gdy ilość światła jest niewystarczająca. W porównaniu do innych źródeł światła aparat stosunkowo dobrze sobie radzi przy świetle żarowym, szczególnie gdy użyjemy dedykowanej nastawy. Ogólnie po przyjrzeniu się zdjęciom przykładowym możemy uznać, że nie wyglądają one źle pod względem kolorystyki.

Uzyskane wyniki pokazują, że aparat ma tendencję do lekkiego przesycania kolorów – odchyłki od 100% są nieduże. Jedynie przy wyborze automatycznego balansu bieli w świetle żarowym otrzymaliśmy wyraźne przesycenie. Także dla warunków panujących w cieniu nasycenie osiągnęło nieco większe wartości.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Zacienienie
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: 3000K
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5500K
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG

Przede wszystkim zauważamy, że dla całego spektrum dostępnych czułości wartość szumu utrzymuje się na niskim poziomie. Nawet dla najwyższej wartości (ISO12800) uzyskane wyniki poniżej 1% pokazują, że aparat rewelacyjnie radzi sobie z szumem. Mimo wyłączenia w menu funkcji redukcji szumu zwraca uwagę aktywacja procedur odszumiania realizowanego dla czułości ISO 800 i wyższych. Brak pokazanego na wycinku przykładu z ISO 25600 wynika z faktu, że ta czułość uzyskiwana jest jedynie na drodze wieloklatkowego odszumiania.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Sony DSC-RX100 II - Jakość obrazu JPEG


Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list czułość oraz odpowiednie modele przetestowanych aparatów, dla których mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

RX100 II, podobnie jak swój poprzednik, zaskakuje dobrą jakością obrazu. Zdjęcia JPEG zachowują względnie bardzo dobrą jakość do czułości ISO 3200 – to o 2 stopnie wyżej niż RX100! Wyższe czułości – tworzone programowo – charakteryzują się większymi zakłóceniami w gładkości przejść tonalnych oraz mocniej zniekształconym detalem. Nadal jednak całkowita jakość obrazu pozostaje na dobrym poziomie (szczególnie gdy nie będziemy wykonywać dużych odbitek), co oznacza, że z powodzeniem można te czułości wykorzystywać do fotografowania w słabo oświetlonych scenach. Należy też wspomnieć o bardzo miękkim zdjęciu, jakie oferuje ten aparat. W praktycznych zastosowaniach nie obejdzie się bez wyostrzania.