Pentax K-500 - test aparatu
1. Wstęp
Dnia 13 czerwca b.r. firma Pentax zaprezentowała dwie lustrzanki – K-50 i K-500. Trudno to wydarzenie uznać za spektakularne, bowiem w wypadku K-50 mamy do czynienia z niewielką ewolucją w stosunku do poprzednika (K-30). K-500 natomiast jest z kolei niemalże kopią K-50, chociaż poczyniono w nim kilka uproszczeń.
Na pierwszy rzut oka, K-50 i K-500 różnią się jedynie symbolem na obudowie. Wymiary, kształt korpusu, wszystkie elementy sterujące są po prostu identyczne. Producent nie wyposażył jednak trzycyfrowego modelu w uszczelnienia chroniące przed niekorzystnymi czynnikami atmosferycznymi. Ponadto, zabrakło funkcji elektronicznej poziomicy oraz kilku pozycji menu (np. automatycznego obracania zdjęć). Ostatni „brak” dotyczy wizjera, a konkretnie punktów AF, które nie są podświetlane (podobnie jak w starszych K-m i K-x).
Uproszczenia, jakie dotknęły K-500 nie są na szczęście poważne i dla amatorów, do których jest adresowany ten model, nie powinny stanowić większego problemu (może z wyjątkiem podświetlania punktów AF). Aparat „na papierze” zapowiada się interesująco, bowiem wyposażono go w udaną 16-megapikselową matrycę, migawkę do 1/6000 s, szybki autofocus, możliwość rejestracji filmów Full HD i wiele innych przydatnych funkcji.
Czy osiągi K-500 są identyczne z K-50? Aby się o tym przekonać, zapraszamy do lektury następnych rozdziałów niniejszego artykułu.
Do porównań wzięliśmy Nikona D3200 oraz Canona 700D. Wprawdzie 700D jest modelem z ciut wyższej półki, jednak ciekawi byliśmy jak poradzi on sobie w takim zestawieniu.
Aparat oraz obiektyw Pentax smc DA* 55 mm f/1.4 SDM wykorzystany podczas testu udostępnił sklep Fotozakupy.pl:
Naszą procedurę testową można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie danych technicznych aparatu Pentax K-500 z przykładowymi lustrzankami konkurencji dostępne jest tutaj.
Producent | Pentax |
---|---|
Model | K-500 |
Data premiery | 2013-06-13 |
Liczba pikseli | 16.1 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4928 x 3264 (RAW, JPEG)
• 4224 x 2816 (JPEG) • 3456 x 2304 (JPEG) • 2688 x 1792 (JPEG) |
Matryca | 23.7 mm x 15.7 mm (APS-C) CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 16.5 Mpix,
ultradźwiękowy mechanizm samooczyszczania matrycy |
Procesor obrazu | PRIME M |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0),
RAW, JPEG+RAW, RAW nieskompresowany - pliki .DNG, Rodzaje JPEG: Best/Better/Good • Filmy: MPEG-4 AVC / H.264 z dźwiękiem mono |
Zakres ISO | Auto (regulowany zakres auto), 100 - 51200 ISO w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV, |
Migawka | Sterowana elektronicznie szczelinowa o pionowym przebiegu w płaszczyźnie ostrości,
30 s - 1/6000 s z krokiem co 1/2 lub 1/3 EV, Bulb |
Konstrukcja obiektywu | Bagnet Pentax KAF 2,
Obsługiwane obiektywy z bagnetem Pentax KAF 3, KAF2, KAF, KA oraz K (z ograniczeniami), obsługa obiektywów z silnikami SDM powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | • 1920 x 1080 pix (Full HD 1080p, 16:9) z szybkością 30, 25 i 24 kl./s,
• 1280 x 720 pix (HD 720p, 16:9) z szybkością 60, 50, 30, 25 i 24 kl./s, • 640 x 424 pix (3:2) z szybkością 30, 25 i 24 kl./s. Wbudowany mikrofon mono z regulacją siły wzmocnienia |
Ogniskowanie | Detekcja fazowa TTL, system SAFOX IXi+ ,
11-puntkowy TTL (w tym 9 punktów krzyżowych) • Wybór punktów AF: automatyczny 11 punktowy, automatyczny 5 punktowy, ręczny (z dostępną rozszerzoną strefą AF), punktowy • Tryby AF: Pojedynczy (AF-S), Ciągły (AF-C), Auto (AF-A), Manualny (MF) • Zakres detekcji: od -1 do 18 EV (ISO 100) • Asysta AF: dioda LED • Tryby AF w Live View: Detekcja kontrastu z funkcją wykrywania twarzy, Śledzenie AF, Wybór |
Pomiar światła | 77-segmentowy TTL,
Tryby pomiaru: • matrycowy 77-segmentowy, • centralnie ważony, • punktowy Zakres pomiaru: od 0 do 22 EV (dla 50mm, F1.4, ISO100) |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (4 tryby), Lampa błyskowa, CTE
• Ustawienia własne wg wzorca (3 ustawienia), • Ręczne ustawienie temperatury w Kelvinach (3 ustawienia) • Korekcja balansu bieli (w 2 osiach A-B / G-M w zakresie +/-7 kroków) |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 5.0 EV z krokiem co 1/2 lub 1/3 EV
Bracketing: 3 klatki, w skoku co 1/3 lub 1/2 EV, w zakresie +/- 2.0 EV Tryby HDR (High Dynamic Range) Możliwość wielokrotnej ekspozycji (od 2 do 9 zdjęć) |
Programy | Auto (Green), Hyper Program (P), Priorytet czułości (Sv), Priorytet przysłony (Av), Priorytet migawki (Tv), Priorytet migawki i przysłony (TAv), Manualny (M), Bulb (B), Własny użytkownika (U1/U2), Rejestracja filmów
• Programy tematyczne (SCN): Portret, Krajobraz, Makro, Obiekt ruchomy, Nocny portret, Zachód słońca, Niebieskie niebo, Las, Nocne zdjęcia, Nocne zdjęcia HDR (JPG), Nocne ujęcie, Jedzenie, Zwierze, Dzieci, Plaża i śnieg, Pod słońce, Światło świec, Oświetlenie sceniczne, Muzeum |
Zdjęcia seryjne | • Tryb szybki zdjęć seryjnych (Hi) - szybkość 6.0 kl./s,
• Tryb wolnych zdjęć seryjnych (Lo) - szybkość 3.0 kl./s, • Tryb zdjęć z interwałem czasowym |
Lampa błyskowa | Typu pop-up, P-TTL, liczba przewodnia 12 (ISO 100).
• Synchronizacja do 1/180s • Korekcja siły błysku od -2 do +1 EV w krokach co 1/2 EV • Zakres pokrycia błyskiem: jak dla obiektywu o ogniskowej 28 mm (dla ekwiwalentu klatki 35 mm) • Tryby pracy: Auto, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami migawki, Synchronizacja z drugą kurtyną migawki, Tryb błysku bezprzewodowego z dedykowaną zewnętrzną lampą błyskową |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2s lub 12s |
Karta pamięci | Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)
Kompatybilność z Eye-Fi |
LCD | stały, 3.0 calowy, kolorowy TFT LCD, 921 000 punktów (640x480 pix.), 100% pola widzenia
Regulowana jasność i kolorystyka LCD Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo |
Wizjer | Pentapryzmatyczny, powiększenie: x0.92, pokrycie: ok. 100%, korekcja dioptrii: od -2.5 do +1.5, matówka wymienna Natural-Brite-Matte III |
Komunikacja i złącza | Uniwersalne złącze USB 2.0 Hi-Speed (PTP) / wyjście wideo (PAL/NTSC), wyjście zdalnego sterowania,
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą uszczelnionego pilota O-RC1 lub wężyka spustowego CS-205 • obsługa PIM III • Opcjonalnie odbiornik GPS O-GPS1 |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy D-LI109 (7.4 V, pojemność 1050mAh, wydajność ok. 480 zdjęć bez lampy) lub,
• Opcjonalnie przy użyciu adaptera na baterie B-BH109: 4 baterie litowe typu AA (wydajność ok 1250 zdjęć, bez lampy) • opcjonalnie zasilacz sieciowy K-AC128E |
Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy D-LI109, ładowarka K-BC109, pasek na ramie, kabel USB, zaślepka złącza hot-shoe, zaślepka bagnetu, zaślepka wizjera, płyta CD ze sterownikami i oprogramowaniem SILKYPIX Developer Studio 3.0 dla PENTAX |
Waga | 590 g (bez akumulatora i karty pamięci)
ok. 650 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 129 x 96.5 x 70 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Korpus wykonany ze stopów magnezu i stali nierdzewnej. Polskie menu. 19 filtrów cyfrowych. |
Oceny użytkowników |