Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5590 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Panasonic Lumix S5IIX body

Cena: 10095 zł 9199 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Test aparatu

Pentax K-500 - test aparatu

27 września 2013
Maciej Latałło Komentarze: 150

5. Balans bieli

Pentax K-500 oferuje następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (od 4000 do 8000 K),
  • Światło dzienne (5200 K),
  • Cień (8000 K),
  • Zachmurzenie (6000 K),
  • Światło jarzeniowe D, N, W, L (odpowiednio: 6500 K, 5000 K, 4200 K, 3000 K),
  • Światło żarowe (2850 K),
  • Światło lampy błyskowej (5400 K),
  • CTE – rozszerzenie temperatury barwowej,
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (3 wzorce),
  • Ustawienie ręczne w stopniach Kelvina (od 2500 K do 10000 K) lub w miredach.
Każdą nastawę balansu bieli można dodatkowo dostosować posługując się dwoma 15-stopniowymi skalami. Jedna oś umożliwia zmianę pomiędzy kolorami bursztynowym lub niebieskim (A-B), natomiast druga – zielonym lub purpurowym (G-M). W menu ustawień niestandardowych odnajdziemy także opcję, która pozwala na silniejsze korygowanie kolorystyki obrazu w przypadku użycia automatycznego balansu bieli przy świetle sztucznym. Skuteczność działania tej funkcji również została przez nas sprawdzona. Dodatkowo, dostępne jest także ustawienie określające, jaki balans ma być ustawiany automatycznie przy podniesieniu lampy błyskowej. Do wyboru jest opcja bez zmian, WB Auto lub WB lampy błyskowej.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). W tabeli poniżej przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.62 106.8
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.7 106.6
Pochmurny dzień Auto 4.42 101.7
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 4.15 101.6
3000K Auto 17.4 121.5
3000K Auto (z korekcją) 16.2 118.8
3000K Żarówki 7.32 100.7
3000K 3000K 7.75 104.3
5500K Auto 4.98 112
5500K 5500K 12 118.6
Lampa błyskowa Auto 5.37 88.8
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 4.91 89.39



----- R E K L A M A -----

W świetle dziennym, zarówno przy słonecznej pogodzie, jak i zachmurzonym niebie, odtworzenie barw w K-500 stoi na wysokim poziomie. Nieważne czy używamy automatyki czy nastaw dedykowanych, bowiem otrzymujemy niskie błędy dC oraz nasycenie niewiele odbiegające od wzorcowego. Sztuczne światło o temperaturze 3000K stanowi pewne wyzwanie dla automatyki – w tym przypadku obserwujemy spore błędy kolorów oraz nieco większe nasycenie. Dostępna opcja korekty niewiele poprawiła sytuację, zatem lepiej skorzystać z ustawień dedykowanych, bądź zastosować własny wzorzec bieli. Oświetlając scenę lampą błyskową dostajemy niskie błędy dC, ale i niższe o kilkanaście procent nasycenie barw.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Pentax K-500 - Balans bieli Pentax K-500 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Pentax K-500 - Balans bieli Pentax K-500 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Pentax K-500 - Balans bieli Pentax K-500 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Pentax K-500 - Balans bieli Pentax K-500 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Pentax K-500 - Balans bieli Pentax K-500 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
(z korekcją)
Pentax K-500 - Balans bieli Pentax K-500 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Pentax K-500 - Balans bieli Pentax K-500 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Pentax K-500 - Balans bieli Pentax K-500 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Pentax K-500 - Balans bieli Pentax K-500 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Pentax K-500 - Balans bieli Pentax K-500 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Pentax K-500 - Balans bieli Pentax K-500 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Pentax K-500 - Balans bieli Pentax K-500 - Balans bieli