Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-500 - test aparatu

27 września 2013
Maciej Latałło Komentarze: 150

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla K-500 prezentujemy na poniższym wykresie. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Pentax K-500 - Zakres tonalny

Maksymalny rezultat dla bazowej czułości i SNR=10 wyniósł niespełna 7.4 EV, a zatem jest bardzo bliski temu z K-50. Dla tego kryterium i pozostałych czułości osiągi droższego Pentaksa są nieco lepsze i jego przewaga sięga w porywach 0.4 EV. Z kolei Canon 700D radzi sobie zauważalnie słabiej przy ISO 100 (aż o 1 EV), natomiast w zakresie ISO 200–1600 pojedynek jest dość wyrównany. Wyższe wartości ISO pokazują jednak przewagę K-500. Podobnie wygląda porównanie z D3200 – maksymalny rezultat w Nikonie jest niższy, natomiast do ISO 1600 wypada on porównywalnie co Pentax.


----- R E K L A M A -----

Warto zwrócić uwagę na załamanie na powyższym wykresie, widoczne przy ISO 1600 i 3200. Dla tych czułości, wartości zakresu są bardzo do siebie podobne, co nie jest naturalnym zachowaniem. Mamy zatem do czynienia analogicznym zachowaniem, które obserwowaliśmy na wykresach poziomu szumu i stanowi to kolejne potwierdzenie manipulacji danymi z matrycy.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Pentax K-500 - Zakres tonalny
200 Pentax K-500 - Zakres tonalny
400 Pentax K-500 - Zakres tonalny
800 Pentax K-500 - Zakres tonalny
1600 Pentax K-500 - Zakres tonalny
3200 Pentax K-500 - Zakres tonalny
6400 Pentax K-500 - Zakres tonalny
12800 Pentax K-500 - Zakres tonalny
25600 Pentax K-500 - Zakres tonalny
51200 Pentax K-500 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Pentax K-500 - Zakres tonalny
200 Pentax K-500 - Zakres tonalny
400 Pentax K-500 - Zakres tonalny
800 Pentax K-500 - Zakres tonalny
1600 Pentax K-500 - Zakres tonalny
3200 Pentax K-500 - Zakres tonalny
6400 Pentax K-500 - Zakres tonalny
12800 Pentax K-500 - Zakres tonalny
25600 Pentax K-500 - Zakres tonalny
51200 Pentax K-500 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Pentax K-500 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
K-500
Pentax K-500 - Zakres tonalny Pentax K-500 - Zakres tonalny
D7000
Pentax K-500 - Zakres tonalny Pentax K-500 - Zakres tonalny
1600 ISO
K-500
Pentax K-500 - Zakres tonalny Pentax K-500 - Zakres tonalny
D7000
Pentax K-500 - Zakres tonalny Pentax K-500 - Zakres tonalny

Prawdę powiedziawszy, aparaty wybrane do tej części testu prezentują na tyle porównywalny poziom jakości obrazu, że wskazanie wyraźnego faworyta jest dość trudne. Zarówno w K-500 jak i D7000 odzyskanie szczegółów przy ISO 100 daje zadowalające efekty. Przy ISO 1600 sytuacja wygląda znacznie gorzej, bowiem szum mocno przeszkadza w dostrzeżeniu detali.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje porównywalny efekt w obu aparatach. Nie udało się odzyskać zbyt wielu szczegółów.

100 ISO
0 EV
−4 EV
K-500
Pentax K-500 - Zakres tonalny Pentax K-500 - Zakres tonalny
D7000
Pentax K-500 - Zakres tonalny Pentax K-500 - Zakres tonalny
1600 ISO
K-500
Pentax K-500 - Zakres tonalny Pentax K-500 - Zakres tonalny
D7000
Pentax K-500 - Zakres tonalny Pentax K-500 - Zakres tonalny