Pentax K-500 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Maksymalny rezultat dla bazowej czułości i SNR=10 wyniósł niespełna 7.4 EV, a zatem jest bardzo bliski temu z K-50. Dla tego kryterium i pozostałych czułości osiągi droższego Pentaksa są nieco lepsze i jego przewaga sięga w porywach 0.4 EV. Z kolei Canon 700D radzi sobie zauważalnie słabiej przy ISO 100 (aż o 1 EV), natomiast w zakresie ISO 200–1600 pojedynek jest dość wyrównany. Wyższe wartości ISO pokazują jednak przewagę K-500. Podobnie wygląda porównanie z D3200 – maksymalny rezultat w Nikonie jest niższy, natomiast do ISO 1600 wypada on porównywalnie co Pentax.
Warto zwrócić uwagę na załamanie na powyższym wykresie, widoczne przy ISO 1600 i 3200. Dla tych czułości, wartości zakresu są bardzo do siebie podobne, co nie jest naturalnym zachowaniem. Mamy zatem do czynienia analogicznym zachowaniem, które obserwowaliśmy na wykresach poziomu szumu i stanowi to kolejne potwierdzenie manipulacji danymi z matrycy.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 | ||||
51200 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 | ||||
51200 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Prawdę powiedziawszy, aparaty wybrane do tej części testu prezentują na tyle porównywalny poziom jakości obrazu, że wskazanie wyraźnego faworyta jest dość trudne. Zarówno w K-500 jak i D7000 odzyskanie szczegółów przy ISO 100 daje zadowalające efekty. Przy ISO 1600 sytuacja wygląda znacznie gorzej, bowiem szum mocno przeszkadza w dostrzeżeniu detali.
Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje porównywalny efekt w obu aparatach. Nie udało się odzyskać zbyt wielu szczegółów.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|