Pentax K-500 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Pentax K-500 jest z wyglądu identyczny z modelem K-50. Z wyjątkiem symbolu aparatu widocznym w prawym górnym rogu przedniej ścianki, pomiędzy tymi lustrzankami nie ma żadnych różnic dających się wychwycić gołym okiem. Obydwa korpusy wykonano ze stopów magnezu oraz stali nierdzewnej. Jednak w K-500 nie odnajdziemy uszczelnień, chroniących aparat przed działaniem niekorzystnych czynników atmosferycznych, takich jak kurz i woda. Tak czy inaczej, do jakości wykonania testowanej lustrzanki oraz materiałów wykorzystanych do jej produkcji nie mamy zastrzeżeń. Wszystkie elementy są dobrze spasowane, a gniazda oraz klapki baterii i karty SD wyposażono w uszczelki. Rękojeść oraz część lewej ścianki korpusu pokryto gumą, która zapewnia dłoniom dobrą przyczepność. Szkoda tylko, że nie zdecydowano się na dodanie łatki z tego materiału na tylnej ściance, w miejscu gdzie przypada kciuk.
Zasilanie i gniazda
Pentax K-500 zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym D-LI109 o pojemności 1050 mAh i napięciu 7.4 V. Aparat umożliwia jednak wykorzystanie również czterech akumulatorów (lub baterii) rozmiaru AA. Do tego potrzebujemy jednak adaptera o symbolu D-BH109, który należy nabyć osobno. Wspólna komora na akumulator i baterie znajduje się tradycyjnie na spodzie korpusu, a zamyka ją plastikowa klapka wyposażona w gumową uszczelkę. Ładowanie akumulatora za pomocą dołączonej do zestawu ładowarki D-BC109 trwa około 4 godzin. Według specyfikacji wydajność akumulatora to 480 zdjęć (bez użycia lampy). W trakcie testowania aparatu na w pełni naładowanym akumulatorze mogliśmy wykonać do około 550 zdjęć. Do zasilania aparatu można również wykorzystać opcjonalny zasilacz sieciowy K-AC128E.
Pentax K-500 podobnie jak model K-50 współpracuje z kartami pamięci SD/SDHC oraz SDXC. Kieszeń na kartę pamięci znajduje się po prawej stronie aparatu.
Dostępne w aparacie gniazda znajdują się w dwóch miejscach. Po lewej stronie znajdziemy uniwersalne złącze USB 2.0 Hi-Speed, które stanowi jednocześnie wyjście wideo (PAL/NTSC). Po prawej stronie znajduje się natomiast gniazdo wężyka spustowego CS-205.
Warto również dodać, że aparat możemy obsługiwać zdalnie za pomocą uszczelnionego pilota O-RC1. Ponadto mamy możliwość wykorzystania opcjonalnego odbiornika GPS O-GPS1.
Przyciski
Układ elementów sterujących w K-500 jest taki sam jak w K-50. Ich opis zaczniemy od górnej ścianki aparatu.
Poza tradycyjnym spustem migawki mamy otaczający go w postaci pierścienia włącznik aparatu, a przed nimi, już praktycznie na rękojeści, umieszczono przednie pokrętło sterujące. Przyciski kompensacji ekspozycji oraz „zielony” (resetujący ustawione wartości) zlokalizowano poniżej spustu migawki. Ponad wizjerem umieszczono suwak korekcji dioptrii, a po prawej stronie lampy błyskowej mamy pokrętło trybów pracy aparatu. Zawiera ono następujące pozycje:
- P – automatyczna ekspozycja,
- Sv – priorytet czułości,
- Tv – priorytet migawki,
- Av – priorytet przysłony,
- TAv – priorytet czasu i przysłony,
- M – tryb manualny,
- B – tryb Bulb,
- U1 i U2 – ustawienia własne,
- SCN – tryb sceny (do wyboru są następujące opcje: Portret, Pejzaż, Makro, Ruchomy obiekt, Portret nocny, Zachód, Błękit nieba, Las, Scena nocna, Scena nocna HDR, Zdjęcie nocne, Żywność, Zwierzęta, Dzieci, Plaża i śnieg, Podświetlona sylwetka, Świece, Oświetlenie sceny, Muzeum),
- tryb zielony Auto,
- tryb filmowania.
Obok prawego górnego rogu wyświetlacza znajduje się tylne pokrętło sterujące. Pod nim umieszczono dwa przyciski: blokadę AF/AE-L oraz wejście do trybu przeglądania zdjęć. Wybierak wielofunkcyjny stanowią cztery przyciski służące do przemieszczania się po menu aparatu, a także zatwierdzający guzik OK pośrodku. Oprócz roli nawigacyjnej, przyciski te pełnią również inne funkcje, wymienione poniżej:
- w górę – zmiana czułości ISO,
- w dół – zmiana balansu bieli,
- w lewo – opcje dot. lampy błyskowej,
- w prawo – tryb pracy migawki aparatu (zwykły, samowyzwalacz, zdjęcia seryjne, bracketing, wyzwalanie pilotem),
- OK – powiększenie obrazu w trybie live view i MF, a także zmiana punktu AF.
Pod wybierakiem znajduje się przycisk INFO oraz MENU. Pierwszy służy do przełączania trybu wyświetlania obrazu na LCD, zarówno podczas fotografowania, jak i przeglądania zdjęć. Drugi natomiast, jak wskazuje nazwa, umożliwia wejście do menu aparatu. Po lewej stronie wizjera umieszczono klawisz uruchamiający tryb live view, lub pozwalający na kasowanie zdjęć w trybie przeglądania. Do opisania pozostał nam jeszcze przód aparatu.
Po prawej stronie mocowania obiektywu umieszczono tylko jeden przycisk – blokadę bagnetu. Z kolei na lewej ściance korpusu zgromadzono guzik podnoszący lampę błyskową, dźwignię trybu pracy autofokusu oraz przełącznik RAW/Fx. Do ostatniego z wymienionych przycisków można przyporządkować jedną z kilku wymienionych niżej funkcji:
- Zmiana formatu pliku,
- Bracketing ekspozycji,
- Podgląd optyczny (podgląd po przymknięciu przysłony),
- Podgląd cyfrowy,
- Dostosowywanie kompozycji,
- Aktywne pole AF.
Menu
Główne menu w K-500 jest bliźniacze w stosunku do tego z modelu K-50. Różnice są nieznaczne, a dotyczą braku kilku opcji z kategorii ustawień niestandardowych w K-500. Generalnie, menu aparatu jest bogate w opcje, które znakomicie pozwalają na dopasowanie sposobu działania aparatu do potrzeb użytkownika. Wszystkie funkcje zgromadzono w 13 zakładkach podzielonych na 5 grup: opcje fotografowania, filmowania, przeglądania, ustawienia aparatu oraz ustawienia niestandardowe. Poniżej prezentujemy poszczególne elementy kolejnych zakładek.
Menu fotografowania:
- Zdjęcie niestandardowe (profile obrazu),
- Filtr cyfrowy,
- Zdjęcia HDR,
- Ustawienia robienia zdjęć (format, rozdzielczość, jakość, przestrzeń barw),
- Pomiar ekspozycji – matrycowy, centralnie ważony, punktowy,
- Ustawienia AF,
- Korekta obiektywu – korekta dystorsji i aberracji chromatycznej,
- Wielokrotna ekspozycja – złożenie zdjęcia z maksymalnie 9 ujęć plus opcja automatycznego dostosowania ekspozycji,
- Zdjęcia z przedziałem czasu – ustawienie: przedziału czasu, liczby zdjęć, czasu rozpoczęcia serii,
- Ustawienia zakresu dynamicznego – kompensacja prześwietlenia i cienia,
- Redukcja ziarna przy wysokim ISO,
- Redukcja ziarna przy długich czasach,
- Dostosowywanie kompozycji,
- Poziom elektroniczny,
- Korekcja horyzontu,
- Shake Reduction (stabilizacja),
- Podaj ogniskową (dla obiektywów bez CPU),
- Podgląd na żywo,
- Natychmiastowy podgląd,
- Programowanie e-pokrętła,
- Programowanie przycisków,
- Pamięć,
- GPS,
- Zapisz tryb USER.
Menu filmowania:
- Ustawienie ekspozycji,
- Ustawienia rejestracji filmów,
- Poziom nagrywania dźwięku,
- Movie SR (stabilizacja podczas nagrywania filmów),
- Film z przedziałem czasowym.
Menu odtwarzania:
- Pokaz slajdów,
- Szybki zoom,
- Jasne/ciemne obszary,
- Skasuj wszystkie zdjęcia.
Menu ustawień aparatu:
- Język,
- Ustawienie daty,
- Czas na świecie,
- Rozmiar tekstu,
- Efekty dźwiękowe,
- Wyświetlacz LCD,
- Ustawienia wyświetlacza LCD,
- Redukcja migotania,
- Opcje interfejsu (wyjście wideo i połączenie USB),
- Nazwa folderu,
- Utwórz nowy folder,
- Nazwa pliku,
- Prawa autorskie – możliwość zapisania w EXIF-ie autora zdjęcia i właściciela praw autorskich,
- Eye-Fi,
- Automatyczne wyłączanie,
- Typ baterii – Auto, Litowe, Niklowo-wodorkowe, Alkaliczne,
- Reset,
- Odwzorowanie pikseli,
- Usuwanie kurzu,
- Czyszczenie czujnika – uniesienie lustra,
- Format karty SD,
- Informacje o sprzęcie/opcje.
Ustawienia niestandardowe:
- 1. Krok ustawień ekspozycji,
- 2. Krok ustawień czułości,
- 3. Czas pomiaru,
- 4. Blokada ekspozycji przy zablokowanej ostrości,
- 5. Powiązanie punktu automatycznej ostrości i ekspozycji,
- 6. Kolejność bracketingu,
- 7. Bracketing jednym naciśnięciem,
- 8. Opcje trybu czasu B,
- 9. Balans bieli podczas korzystania z lampy błyskowej,
- 10. Automatyczny balans bieli przy sztucznym świetle,
- 11. Krok temperatury barwowej,
- 12. Ustawienie AF.S,
- 13. Ustawienie AF.C,
- 14. Automatyka ostrości w czasie zdalnego sterowania,
- 15. Zwolnienie migawki podczas ładowania lampy błyskowej,
- 16. Błysk w trybie bezprzewodowym,
- 17. Zapisz położenie menu,
- 18. Przechwytywanie ostrości,
- 19. Precyzyjna regulacja AF,
- 20. Użycie pierścienia przysłony,
- Resetuj ustawienia funkcji niestandardowych.
Podczas przeglądania zdjęć, przy pomocy przycisku WB możemy uruchomić menu edycji zdjęć. Opcje tam zgromadzone są następujące:
- Obrót zdjęcia,
- Filtr cyfrowy,
- Zmiana wielkości,
- Przycinanie,
- Indeks,
- Zabezpiecz,
- Pokaz slajdów,
- Zapisz jako ręczny balans bieli,
- Zapisz krosowanie,
- Obróbka RAW,
- Edycja filmu,
- Transfer zdjęć Eye-Fi,
- DPOF (opcje wydruku bezpośredniego).
Wyświetlacz
W Pentaksie K-500 zastosowano 3-calowy wyświetlacz TFT o rozdzielczości 921 tysięcy punktów. Do jego pracy nie mamy żadnych zastrzeżeń. Wyświetlany przez niego obraz jest ostry i wyraźny, a odzwierciedlane kolory są naturalne. Istnieje opcja regulacji jasności LCD w 15-stopniowej skali oraz kalibracji koloru (dwie, również 15-stopniowe skale: B-A – niebieski-bursztynowy oraz G-M – zielony-magenta). Kąty widzenia wyświetlacza są dość szerokie i nie dają powodów do narzekań.
Podstawowy ekran informacyjny w trybie fotografowania prezentuje parametry naświetlania (czas migawki, wartość przysłony i czułości ISO), a także inne dane, np. rozmiar, jakość i format zdjęć, tryb fotografowania, autofokusu i balansu bieli, suwak ekspozycji itd. Przy pomocy przycisku INFO możemy przełączać pomiędzy widokiem ekranu stanu, panelu sterowania, danych GPS oraz wyłączyć ekran. W stosunku do K-50 zabrakło cyfrowej poziomicy.
Panel sterowania to zbiór kilkunastu opcji, stanowiących menu funkcyjne aparatu. Wśród nich znajdziemy następujące ustawienia:
- Zdjęcie niestandardowe (edytowalne profile kolorów),
- Filtr cyfrowy,
- Zdjęcia HDR,
- Aktywne pole AF,
- AF.A (automatyczny tryb ustawienia ostrości),
- Korekta dystorsji,
- Kompensacja aberracji chromatycznej,
- Kompensacja prześwietlenia,
- Kompensacja cienia,
- Pomiar ekspozycji,
- Format plików,
- Rozdzielczość JPEG,
- Jakość plików JPEG,
- Shake Reduction,
- Kontrast AF (wybór trybu działania).
W trybie odtwarzania wyboru sposobu wyświetlania zdjęcia dokonujemy również przy pomocy przycisku INFO. Dostępnych jest pięć wariantów:
- ekran standardowych informacji,
- ekran szczegółowych informacji,
- ekran histogramu,
- ekran histogramu RGB,
- ekran bez informacji.
Zdjęcia możemy powiększać (maksymalny dostępny zoom podglądu wynosi 16x) przy pomocy tylnego pokrętła sterującego. Ponadto, służy ono do włączania widoku miniatur, których liczbę (2×2, 3×3, 4×4, 6×6, 9×9) zmieniamy korzystając z przycisku INFO. Przewidziano także przeglądanie zdjęć w poszczególnych folderach oraz w widoku kalendarza.
Live view
Tryb live view aktywowany jest przyciskiem oznaczonym symbolem LV, położonym po lewej stronie wizjera. Podczas fotografowania w podglądzie na żywo automatyczne ustawianie ostrości działa na zasadzie detekcji kontrastu. Szybkość i skuteczność pracy tego mechanizmu jest w pełni zadowalająca. Dopiero w słabym oświetleniu da się odczuć zwłokę w działaniu kontrastowego ustawiania ostrości. AF działa w następujących trybach:
- wykrywanie twarzy,
- śledzenie obiektu,
- wybór pola AF,
- środkowe pole AF.
W podglądzie na żywo mamy możliwość powiększania obrazu (2x, 4x, 6x), wyświetlenia jednej z trzech siatek kadrowania, aktywacji funkcji wspomagającej ręczne ostrzenie (focus peaking) oraz podglądu przepalonych i niedoświetlonych obszarów na zdjęciach.
Tryb wideo
Nagrywanie filmów w Pentaksie K-500 jest uruchamiane za pomocą spustu migawki, po uprzednim ustawieniu koła trybów pracy aparatu na odpowiedniej pozycji. Klipy są zapisywane w formacie MPEG-4 AVC/H.264, a pliki mają rozszerzenie MOV. Długość filmu ograniczona czasem nagrywania (25 minut) lub maksymalną wielkością pliku (4 GB). Dostępne są następujące tryby zapisu:
- Full HD (1920×1080 pix) 30, 25 lub 24 kl/s,
- HD (1280×720 pix) 60, 50, 30, 25 lub 24 kl/s,
- VGA (640×480) 30, 25 lub 24 kl/s.
- Ekstrakcja koloru,
- Aparat dziecinny,
- Retro,
- Wysoki kontrast,
- Odwróć kolor,
- Kolor.
Autofocus w trakcie rejestracji działa tylko po przyciśnięciu guzika AF/AE-L, przy czym ustawienie ostrości trwa dość długo. Można się oczywiście posiłkować manualnym ostrzeniem, niestety podczas nagrywania funkcja „focus peaking” nie działa.
W menu przewidziano także opcję nagrywania filmów poklatkowych. Wymaga ona ustawienia żądanego odstępu czasowego z jakim wykonywane będą zdjęcia (3, 5, 10, 30 sekund, 1, 5, 10, 30 min lub 1 h) oraz całkowitego czasu nagrywania (od 12 s do 99 h – w zależności od interwału). Dostępna jest również opcja określająca czy nagrywanie ma rozpocząć się w momencie wciśnięcia migawki czy o konkretnej godzinie. Wynikowe filmy zapisywane są w formacie Motion JPEG (AVI) i odtwarzane z prędkością 15 kl/s.
Przykładowe filmy:
- film 1 – Full HD (1920×1080 pix), 30 kl/s, 33.2 MB,
- film 2 – Full HD (1920×1080 pix), 25 kl/s, 32.1 MB,
- film 3 – Full HD (1920×1080 pix), 24 kl/s, 29.9 MB,
- film 4 – Full HD (1920×1080 pix), 30 kl/s, 67.2 MB (działanie AF),
- film 5 – Full HD (1920×1080 pix), 30 kl/s, 38.7 MB (filtr cyfrowy: aparat dziecinny),
- film 6 – Full HD (1920×1080 pix), 30 kl/s, 21.5 MB (filtr cyfrowy: retro),
- film 7 – Full HD (1920×1080 pix), 30 kl/s, 28.4 MB (filtr cyfrowy: wysoki kontrast),
- film 8 – Full HD (1920×1080 pix), 30 kl/s, 31.7 MB (film nagrany po zmroku),
- film 9 – HD (1280×720 pix), 60 kl/s, 35.1 MB,
- film 10 – HD (1280×720 pix), 50 kl/s, 30.4 MB,
- film 11 – HD (1280×720 pix), 30 kl/s, 22.3 MB,
- film 12 – HD (1280×720 pix), 25 kl/s, 18.7 MB,
- film 13 – HD (1280×720 pix), 24 kl/s, 13.5 MB,
- film 14 – VGA (640×480 pix), 30 kl/s, 12.5 MB,
- film 15 – VGA (640×480 pix), 25 kl/s, 12.8 MB,
- film 16 – VGA (640×480 pix), 24 kl/s, 12.8 MB,
- film 17 – 1920×1080 pix (Motion JPEG), 15 kl/s, 68.4 MB (film poklatkowy).
Wizjer
Wizjer w Pentaksie K-500 jest niemalże identyczny, co w modelu K-30 i K-50. Mamy zatem pentapryzmatyczny celownik, który pokrywa ok. 100% pola widzenia i charakteryzuje się powiększeniem 0.92x. Jego punkt oczny wynosi 21.7 mm. Zakres regulacji dioptrii zawiera się w przedziale od −2.5 do 1.5 1/m. Korzystanie z wizjera jest bardzo wygodne, ponieważ subiektywnie rzecz ujmując, oglądany przez niego obraz jest dość duży i jasny. Jedyna różnica pomiędzy celownikami zastosowanymi w K-500 i K-50 polega na tym, że ten pierwszy nie został wyposażony w podświetlenie punktów AF (podobnie było w modelach K-m i K-x). Poniżej prezentujemy schemat wizjera pochodzący z instrukcji obsługi aparatu.
1 – ramka AF, 2 – ramka pomiaru punktowego, 3 – wskaźnik lampy błyskowej, 4 – tryb ustawiania ostrości, 5 – czas migawki, 6 – wartość przysłony, 7 – wskaźnik ostrości, 8 – linijka ekspozycji, 9 – ISO / ISO Auto, 10 – czułość / pozostała liczba zdjęć, 11 – blokada ekspozycji, 12 – zmiana punktu ostrości, 13 – wielokrotna ekspozycja, 14 – pomiar ekspozycji, 15 – Shake Reduction, 16 – kompensacja ekspozycji błysku, 17 – kompensacja ekspozycji / bracketing ekspozycji, 18 – format pliku.