Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-500 - test aparatu

27 września 2013
Maciej Latałło Komentarze: 150

2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Pentax K-500 jest z wyglądu identyczny z modelem K-50. Z wyjątkiem symbolu aparatu widocznym w prawym górnym rogu przedniej ścianki, pomiędzy tymi lustrzankami nie ma żadnych różnic dających się wychwycić gołym okiem. Obydwa korpusy wykonano ze stopów magnezu oraz stali nierdzewnej. Jednak w K-500 nie odnajdziemy uszczelnień, chroniących aparat przed działaniem niekorzystnych czynników atmosferycznych, takich jak kurz i woda. Tak czy inaczej, do jakości wykonania testowanej lustrzanki oraz materiałów wykorzystanych do jej produkcji nie mamy zastrzeżeń. Wszystkie elementy są dobrze spasowane, a gniazda oraz klapki baterii i karty SD wyposażono w uszczelki. Rękojeść oraz część lewej ścianki korpusu pokryto gumą, która zapewnia dłoniom dobrą przyczepność. Szkoda tylko, że nie zdecydowano się na dodanie łatki z tego materiału na tylnej ściance, w miejscu gdzie przypada kciuk.


Zasilanie i gniazda

Pentax K-500 zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym D-LI109 o pojemności 1050 mAh i napięciu 7.4 V. Aparat umożliwia jednak wykorzystanie również czterech akumulatorów (lub baterii) rozmiaru AA. Do tego potrzebujemy jednak adaptera o symbolu D-BH109, który należy nabyć osobno. Wspólna komora na akumulator i baterie znajduje się tradycyjnie na spodzie korpusu, a zamyka ją plastikowa klapka wyposażona w gumową uszczelkę. Ładowanie akumulatora za pomocą dołączonej do zestawu ładowarki D-BC109 trwa około 4 godzin. Według specyfikacji wydajność akumulatora to 480 zdjęć (bez użycia lampy). W trakcie testowania aparatu na w pełni naładowanym akumulatorze mogliśmy wykonać do około 550 zdjęć. Do zasilania aparatu można również wykorzystać opcjonalny zasilacz sieciowy K-AC128E.


----- R E K L A M A -----

Pentax K-500 podobnie jak model K-50 współpracuje z kartami pamięci SD/SDHC oraz SDXC. Kieszeń na kartę pamięci znajduje się po prawej stronie aparatu.

Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Dostępne w aparacie gniazda znajdują się w dwóch miejscach. Po lewej stronie znajdziemy uniwersalne złącze USB 2.0 Hi-Speed, które stanowi jednocześnie wyjście wideo (PAL/NTSC). Po prawej stronie znajduje się natomiast gniazdo wężyka spustowego CS-205.

Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Warto również dodać, że aparat możemy obsługiwać zdalnie za pomocą uszczelnionego pilota O-RC1. Ponadto mamy możliwość wykorzystania opcjonalnego odbiornika GPS O-GPS1.


Przyciski

Układ elementów sterujących w K-500 jest taki sam jak w K-50. Ich opis zaczniemy od górnej ścianki aparatu.

Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Poza tradycyjnym spustem migawki mamy otaczający go w postaci pierścienia włącznik aparatu, a przed nimi, już praktycznie na rękojeści, umieszczono przednie pokrętło sterujące. Przyciski kompensacji ekspozycji oraz „zielony” (resetujący ustawione wartości) zlokalizowano poniżej spustu migawki. Ponad wizjerem umieszczono suwak korekcji dioptrii, a po prawej stronie lampy błyskowej mamy pokrętło trybów pracy aparatu. Zawiera ono następujące pozycje:
  • P – automatyczna ekspozycja,
  • Sv – priorytet czułości,
  • Tv – priorytet migawki,
  • Av – priorytet przysłony,
  • TAv – priorytet czasu i przysłony,
  • M – tryb manualny,
  • B – tryb Bulb,
  • U1U2 – ustawienia własne,
  • SCN – tryb sceny (do wyboru są następujące opcje: Portret, Pejzaż, Makro, Ruchomy obiekt, Portret nocny, Zachód, Błękit nieba, Las, Scena nocna, Scena nocna HDR, Zdjęcie nocne, Żywność, Zwierzęta, Dzieci, Plaża i śnieg, Podświetlona sylwetka, Świece, Oświetlenie sceny, Muzeum),
  • tryb zielony Auto,
  • tryb filmowania.
Spójrzmy teraz na tylną ściankę aparatu.

Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Obok prawego górnego rogu wyświetlacza znajduje się tylne pokrętło sterujące. Pod nim umieszczono dwa przyciski: blokadę AF/AE-L oraz wejście do trybu przeglądania zdjęć. Wybierak wielofunkcyjny stanowią cztery przyciski służące do przemieszczania się po menu aparatu, a także zatwierdzający guzik OK pośrodku. Oprócz roli nawigacyjnej, przyciski te pełnią również inne funkcje, wymienione poniżej:

  • w górę – zmiana czułości ISO,
  • w dół – zmiana balansu bieli,
  • w lewo – opcje dot. lampy błyskowej,
  • w prawo – tryb pracy migawki aparatu (zwykły, samowyzwalacz, zdjęcia seryjne, bracketing, wyzwalanie pilotem),
  • OK – powiększenie obrazu w trybie live view i MF, a także zmiana punktu AF.

Pod wybierakiem znajduje się przycisk INFO oraz MENU. Pierwszy służy do przełączania trybu wyświetlania obrazu na LCD, zarówno podczas fotografowania, jak i przeglądania zdjęć. Drugi natomiast, jak wskazuje nazwa, umożliwia wejście do menu aparatu. Po lewej stronie wizjera umieszczono klawisz uruchamiający tryb live view, lub pozwalający na kasowanie zdjęć w trybie przeglądania. Do opisania pozostał nam jeszcze przód aparatu.

Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Po prawej stronie mocowania obiektywu umieszczono tylko jeden przycisk – blokadę bagnetu. Z kolei na lewej ściance korpusu zgromadzono guzik podnoszący lampę błyskową, dźwignię trybu pracy autofokusu oraz przełącznik RAW/Fx. Do ostatniego z wymienionych przycisków można przyporządkować jedną z kilku wymienionych niżej funkcji:

  • Zmiana formatu pliku,
  • Bracketing ekspozycji,
  • Podgląd optyczny (podgląd po przymknięciu przysłony),
  • Podgląd cyfrowy,
  • Dostosowywanie kompozycji,
  • Aktywne pole AF.


Menu

Główne menu w K-500 jest bliźniacze w stosunku do tego z modelu K-50. Różnice są nieznaczne, a dotyczą braku kilku opcji z kategorii ustawień niestandardowych w K-500. Generalnie, menu aparatu jest bogate w opcje, które znakomicie pozwalają na dopasowanie sposobu działania aparatu do potrzeb użytkownika. Wszystkie funkcje zgromadzono w 13 zakładkach podzielonych na 5 grup: opcje fotografowania, filmowania, przeglądania, ustawienia aparatu oraz ustawienia niestandardowe. Poniżej prezentujemy poszczególne elementy kolejnych zakładek.

Menu fotografowania:

  • Zdjęcie niestandardowe (profile obrazu),
  • Filtr cyfrowy,
  • Zdjęcia HDR,
  • Ustawienia robienia zdjęć (format, rozdzielczość, jakość, przestrzeń barw),
  • Pomiar ekspozycji – matrycowy, centralnie ważony, punktowy,
  • Ustawienia AF,
  • Korekta obiektywu – korekta dystorsji i aberracji chromatycznej,
  • Wielokrotna ekspozycja – złożenie zdjęcia z maksymalnie 9 ujęć plus opcja automatycznego dostosowania ekspozycji,
  • Zdjęcia z przedziałem czasu – ustawienie: przedziału czasu, liczby zdjęć, czasu rozpoczęcia serii,
  • Ustawienia zakresu dynamicznego – kompensacja prześwietlenia i cienia,
  • Redukcja ziarna przy wysokim ISO,
  • Redukcja ziarna przy długich czasach,
  • Dostosowywanie kompozycji,
  • Poziom elektroniczny,
  • Korekcja horyzontu,
  • Shake Reduction (stabilizacja),
  • Podaj ogniskową (dla obiektywów bez CPU),
  • Podgląd na żywo,
  • Natychmiastowy podgląd,
  • Programowanie e-pokrętła,
  • Programowanie przycisków,
  • Pamięć,
  • GPS,
  • Zapisz tryb USER.

Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu filmowania:

  • Ustawienie ekspozycji,
  • Ustawienia rejestracji filmów,
  • Poziom nagrywania dźwięku,
  • Movie SR (stabilizacja podczas nagrywania filmów),
  • Film z przedziałem czasowym.

Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu odtwarzania:

  • Pokaz slajdów,
  • Szybki zoom,
  • Jasne/ciemne obszary,
  • Skasuj wszystkie zdjęcia.

Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu ustawień aparatu:

  • Język,
  • Ustawienie daty,
  • Czas na świecie,
  • Rozmiar tekstu,
  • Efekty dźwiękowe,
  • Wyświetlacz LCD,
  • Ustawienia wyświetlacza LCD,
  • Redukcja migotania,
  • Opcje interfejsu (wyjście wideo i połączenie USB),
  • Nazwa folderu,
  • Utwórz nowy folder,
  • Nazwa pliku,
  • Prawa autorskie – możliwość zapisania w EXIF-ie autora zdjęcia i właściciela praw autorskich,
  • Eye-Fi,
  • Automatyczne wyłączanie,
  • Typ baterii – Auto, Litowe, Niklowo-wodorkowe, Alkaliczne,
  • Reset,
  • Odwzorowanie pikseli,
  • Usuwanie kurzu,
  • Czyszczenie czujnika – uniesienie lustra,
  • Format karty SD,
  • Informacje o sprzęcie/opcje.

Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Ustawienia niestandardowe:

  • 1. Krok ustawień ekspozycji,
  • 2. Krok ustawień czułości,
  • 3. Czas pomiaru,
  • 4. Blokada ekspozycji przy zablokowanej ostrości,
  • 5. Powiązanie punktu automatycznej ostrości i ekspozycji,
  • 6. Kolejność bracketingu,
  • 7. Bracketing jednym naciśnięciem,
  • 8. Opcje trybu czasu B,
  • 9. Balans bieli podczas korzystania z lampy błyskowej,
  • 10. Automatyczny balans bieli przy sztucznym świetle,
  • 11. Krok temperatury barwowej,
  • 12. Ustawienie AF.S,
  • 13. Ustawienie AF.C,
  • 14. Automatyka ostrości w czasie zdalnego sterowania,
  • 15. Zwolnienie migawki podczas ładowania lampy błyskowej,
  • 16. Błysk w trybie bezprzewodowym,
  • 17. Zapisz położenie menu,
  • 18. Przechwytywanie ostrości,
  • 19. Precyzyjna regulacja AF,
  • 20. Użycie pierścienia przysłony,
  • Resetuj ustawienia funkcji niestandardowych.

Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Podczas przeglądania zdjęć, przy pomocy przycisku WB możemy uruchomić menu edycji zdjęć. Opcje tam zgromadzone są następujące:

  • Obrót zdjęcia,
  • Filtr cyfrowy,
  • Zmiana wielkości,
  • Przycinanie,
  • Indeks,
  • Zabezpiecz,
  • Pokaz slajdów,
  • Zapisz jako ręczny balans bieli,
  • Zapisz krosowanie,
  • Obróbka RAW,
  • Edycja filmu,
  • Transfer zdjęć Eye-Fi,
  • DPOF (opcje wydruku bezpośredniego).


Wyświetlacz

Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W Pentaksie K-500 zastosowano 3-calowy wyświetlacz TFT o rozdzielczości 921 tysięcy punktów. Do jego pracy nie mamy żadnych zastrzeżeń. Wyświetlany przez niego obraz jest ostry i wyraźny, a odzwierciedlane kolory są naturalne. Istnieje opcja regulacji jasności LCD w 15-stopniowej skali oraz kalibracji koloru (dwie, również 15-stopniowe skale: B-A – niebieski-bursztynowy oraz G-M – zielony-magenta). Kąty widzenia wyświetlacza są dość szerokie i nie dają powodów do narzekań.

Podstawowy ekran informacyjny w trybie fotografowania prezentuje parametry naświetlania (czas migawki, wartość przysłony i czułości ISO), a także inne dane, np. rozmiar, jakość i format zdjęć, tryb fotografowania, autofokusu i balansu bieli, suwak ekspozycji itd. Przy pomocy przycisku INFO możemy przełączać pomiędzy widokiem ekranu stanu, panelu sterowania, danych GPS oraz wyłączyć ekran. W stosunku do K-50 zabrakło cyfrowej poziomicy.

Panel sterowania to zbiór kilkunastu opcji, stanowiących menu funkcyjne aparatu. Wśród nich znajdziemy następujące ustawienia:

  • Zdjęcie niestandardowe (edytowalne profile kolorów),
  • Filtr cyfrowy,
  • Zdjęcia HDR,
  • Aktywne pole AF,
  • AF.A (automatyczny tryb ustawienia ostrości),
  • Korekta dystorsji,
  • Kompensacja aberracji chromatycznej,
  • Kompensacja prześwietlenia,
  • Kompensacja cienia,
  • Pomiar ekspozycji,
  • Format plików,
  • Rozdzielczość JPEG,
  • Jakość plików JPEG,
  • Shake Reduction,
  • Kontrast AF (wybór trybu działania).

Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W trybie odtwarzania wyboru sposobu wyświetlania zdjęcia dokonujemy również przy pomocy przycisku INFO. Dostępnych jest pięć wariantów:

  • ekran standardowych informacji,
  • ekran szczegółowych informacji,
  • ekran histogramu,
  • ekran histogramu RGB,
  • ekran bez informacji.

Zdjęcia możemy powiększać (maksymalny dostępny zoom podglądu wynosi 16x) przy pomocy tylnego pokrętła sterującego. Ponadto, służy ono do włączania widoku miniatur, których liczbę (2×2, 3×3, 4×4, 6×6, 9×9) zmieniamy korzystając z przycisku INFO. Przewidziano także przeglądanie zdjęć w poszczególnych folderach oraz w widoku kalendarza.

Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Live view

Tryb live view aktywowany jest przyciskiem oznaczonym symbolem LV, położonym po lewej stronie wizjera. Podczas fotografowania w podglądzie na żywo automatyczne ustawianie ostrości działa na zasadzie detekcji kontrastu. Szybkość i skuteczność pracy tego mechanizmu jest w pełni zadowalająca. Dopiero w słabym oświetleniu da się odczuć zwłokę w działaniu kontrastowego ustawiania ostrości. AF działa w następujących trybach:

  • wykrywanie twarzy,
  • śledzenie obiektu,
  • wybór pola AF,
  • środkowe pole AF.

W podglądzie na żywo mamy możliwość powiększania obrazu (2x, 4x, 6x), wyświetlenia jednej z trzech siatek kadrowania, aktywacji funkcji wspomagającej ręczne ostrzenie (focus peaking) oraz podglądu przepalonych i niedoświetlonych obszarów na zdjęciach.

Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Tryb wideo

Nagrywanie filmów w Pentaksie K-500 jest uruchamiane za pomocą spustu migawki, po uprzednim ustawieniu koła trybów pracy aparatu na odpowiedniej pozycji. Klipy są zapisywane w formacie MPEG-4 AVC/H.264, a pliki mają rozszerzenie MOV. Długość filmu ograniczona czasem nagrywania (25 minut) lub maksymalną wielkością pliku (4 GB). Dostępne są następujące tryby zapisu:

  • Full HD (1920×1080 pix) 30, 25 lub 24 kl/s,
  • HD (1280×720 pix) 60, 50, 30, 25 lub 24 kl/s,
  • VGA (640×480) 30, 25 lub 24 kl/s.
Dodatkowo mamy trzy ustawienia jakości nagrywanych filmów: dobra (★), lepsza (★★), najlepsza (★★★). Filmowanie może odbywać w trybach: P, Av oraz M. W trybie manualnym możemy dostosować czułość, czas naświetlania oraz przysłonę, ale tylko przed uruchomieniem rejestracji. Po jej rozpoczęciu, można jedynie korzystać z kompensacji ekspozycji (w zakresie ±2 EV). Regulacji czułości mikrofonu dokonujemy w menu, podobnie jak włączenia stabilizacji. Profile kolorystyczne („zdjęcie niestandardowe”) oraz filtry cyfrowe mogą być także użyte przy rejestracji filmu. Lista filtrów jest ograniczona o jedną pozycję w stosunku do trybu fotografowania i przedstawia się następująco:
  • Ekstrakcja koloru,
  • Aparat dziecinny,
  • Retro,
  • Wysoki kontrast,
  • Odwróć kolor,
  • Kolor.

Autofocus w trakcie rejestracji działa tylko po przyciśnięciu guzika AF/AE-L, przy czym ustawienie ostrości trwa dość długo. Można się oczywiście posiłkować manualnym ostrzeniem, niestety podczas nagrywania funkcja „focus peaking” nie działa.

W menu przewidziano także opcję nagrywania filmów poklatkowych. Wymaga ona ustawienia żądanego odstępu czasowego z jakim wykonywane będą zdjęcia (3, 5, 10, 30 sekund, 1, 5, 10, 30 min lub 1 h) oraz całkowitego czasu nagrywania (od 12 s do 99 h – w zależności od interwału). Dostępna jest również opcja określająca czy nagrywanie ma rozpocząć się w momencie wciśnięcia migawki czy o konkretnej godzinie. Wynikowe filmy zapisywane są w formacie Motion JPEG (AVI) i odtwarzane z prędkością 15 kl/s.

Przykładowe filmy:

  • film 1 – Full HD (1920×1080 pix), 30 kl/s, 33.2 MB,
  • film 2 – Full HD (1920×1080 pix), 25 kl/s, 32.1 MB,
  • film 3 – Full HD (1920×1080 pix), 24 kl/s, 29.9 MB,
  • film 4 – Full HD (1920×1080 pix), 30 kl/s, 67.2 MB (działanie AF),
  • film 5 – Full HD (1920×1080 pix), 30 kl/s, 38.7 MB (filtr cyfrowy: aparat dziecinny),
  • film 6 – Full HD (1920×1080 pix), 30 kl/s, 21.5 MB (filtr cyfrowy: retro),
  • film 7 – Full HD (1920×1080 pix), 30 kl/s, 28.4 MB (filtr cyfrowy: wysoki kontrast),
  • film 8 – Full HD (1920×1080 pix), 30 kl/s, 31.7 MB (film nagrany po zmroku),
  • film 9 – HD (1280×720 pix), 60 kl/s, 35.1 MB,
  • film 10 – HD (1280×720 pix), 50 kl/s, 30.4 MB,
  • film 11 – HD (1280×720 pix), 30 kl/s, 22.3 MB,
  • film 12 – HD (1280×720 pix), 25 kl/s, 18.7 MB,
  • film 13 – HD (1280×720 pix), 24 kl/s, 13.5 MB,
  • film 14 – VGA (640×480 pix), 30 kl/s, 12.5 MB,
  • film 15 – VGA (640×480 pix), 25 kl/s, 12.8 MB,
  • film 16 – VGA (640×480 pix), 24 kl/s, 12.8 MB,
  • film 17 – 1920×1080 pix (Motion JPEG), 15 kl/s, 68.4 MB (film poklatkowy).


Wizjer

Wizjer w Pentaksie K-500 jest niemalże identyczny, co w modelu K-30 i K-50. Mamy zatem pentapryzmatyczny celownik, który pokrywa ok. 100% pola widzenia i charakteryzuje się powiększeniem 0.92x. Jego punkt oczny wynosi 21.7 mm. Zakres regulacji dioptrii zawiera się w przedziale od −2.5 do 1.5 1/m. Korzystanie z wizjera jest bardzo wygodne, ponieważ subiektywnie rzecz ujmując, oglądany przez niego obraz jest dość duży i jasny. Jedyna różnica pomiędzy celownikami zastosowanymi w K-500 i K-50 polega na tym, że ten pierwszy nie został wyposażony w podświetlenie punktów AF (podobnie było w modelach K-m i K-x). Poniżej prezentujemy schemat wizjera pochodzący z instrukcji obsługi aparatu.

Pentax K-500 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

1 – ramka AF, 2 – ramka pomiaru punktowego, 3 – wskaźnik lampy błyskowej, 4 – tryb ustawiania ostrości, 5 – czas migawki, 6 – wartość przysłony, 7 – wskaźnik ostrości, 8 – linijka ekspozycji, 9 – ISO / ISO Auto, 10 – czułość / pozostała liczba zdjęć, 11 – blokada ekspozycji, 12 – zmiana punktu ostrości, 13 – wielokrotna ekspozycja, 14 – pomiar ekspozycji, 15 – Shake Reduction, 16 – kompensacja ekspozycji błysku, 17 – kompensacja ekspozycji / bracketing ekspozycji, 18 – format pliku.