Pentax K-500 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Główne ustawienia wyglądu zdjęć JPEG znajdują się w menu pod nazwą „Zdjęcie niestandardowe”. Są to klasyczne ustawienia nasycenia, odcienia, tonów (ciemne/jasne), kontrastu i ostrości, wszystkie w zakresie od −4 do +4. W przypadku ostrości mamy dodatkową opcję do wyboru określaną jako „precyzyjna ostrość”. Większość wymienionych parametrów można regulować w poszczególnych trybach kolorystycznych: jasne, naturalne, portret, pejzaż, żywe, nasycone, blady, pomijanie wybielania, film odwracalny, monochromatyczny. W przypadku trybów: blady, pomijanie wybielania i monochromatyczny zamiast regulacji odcienia mamy opcję tonowania, która obejmuje następujące ustawienia: wyłączony, zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, fioletowy, błękitny, niebieski. Poza tym, w trybie monochromatycznym zamiast nasycenia można regulować efekt filtru: brak, zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski, podczerwony. W trybie film odwracalny natomiast, możemy ustawiać jedynie ostrość zdjęcia. Nieco odmienny jest tryb krosowania, w którym nie odnajdziemy żadnego z parametrów wspomnianych wcześniej. W tym przypadku możemy jedynie kontrolować parametr krosowania wybierając jedną z opcji: losowo, ustawienie 1–3, ulubione 1–3. Dla opcji ulubione 1–3 należy wcześniej zapisać ustawienia krosowanego zdjęcia jako ulubione, korzystając z palety trybów odtwarzania.
W testowanym aparacie czułość można zmieniać w zakresie od ISO 100 do 51200, a krok zmiany ISO wynosi 1/3 lub 1 EV. Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych w formacie JPEG. Dla porównania prezentujemy także wycinki dla aparatów Canon 700D oraz Nikon D3200. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
K-500 utrzymuje wysoką jakość zdjęć w bardzo szerokim zakresie czułości. Praktycznie dopiero przy ISO 6400 szum zaczyna przeszkadzać, a drobne detale przestają być widoczne. Nie sposób natomiast uznać najwyższą czułość (51200) za użyteczną, a i w stosunku do ISO 25600 mamy mieszane uczucia. Przyczyną jest rzecz jasna szum, a także skutki jego usuwania, które mocno dają się we znaki. Oględziny zdjęć przykładowych pokazują także niebieski zafarb w cieniach. Co do wierności odtwarzania detali, K-500 odrobinę ustępuje Canonowi i Nikonowi, głównie za sprawą mniejszej liczby pikseli. W K-500, podobnie jak we wszystkich trzech porównywanych wyżej lustrzankach, producent nie stosuje wyostrzania plików JPEG (co pokazaliśmy w rozdziale czwartym). Ustawienie wyostrzania na wartość −4 oznacza faktycznie jego brak i to wyraźnie widać na zdjęciach JPEG wykonanych aparatem Pentax.
Niemniej jednak K-500 wiedzie prym wśród konkurencji z powyższego zestawienia, jeśli chodzi o niski poziom szumu na wysokich wartościach ISO. Generalnie wszystkie modele prezentują podobny poziom jakości obrazu do czułości 1600–3200. Z kolei porównanie K-500 z bliźniaczym K-50 nie zaskakuje w żadnym stopniu – zdjęcia z obydwu modeli ciężko jest rozróżnić.
Wyostrzanie
W Pentaksie K-500 skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −4 a +4, ze skokiem jednostkowym. Dodatkowo dostępna jest opcja „precyzyjna ostrość” (oznaczona literą „F” przy skali wyostrzania w momencie aktywacji). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych z wyostrzaniem w ustawieniach skrajnych i ustawieniu środkowym. Pokazujemy również zdjęcia z włączoną opcją „precyzyjna ostrość”.
Pentax K-500, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Z powyższego porównania widać, że przy ustawieniu wyostrzania na poziomie neutralnym, JPEG-i wyglądają całkiem rozsądnie. Z jednej strony prezentują się lepiej niż te z najniższym stopniem wyostrzania, a z drugiej strony nie widać śladów przeostrzenia obrazu, które przy ustawieniu +4 są już wyraźne.
Filtry cyfrowe
W menu K-500 mamy do dyspozycji kilka filtrów cyfrowych, które opisujemy poniżej oraz prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane z ich zastosowaniem:
- ekstrakcja kolorów – umożliwia wyodrębnienie jednego lub dwóch z 6 kolorów, pozostawiając pozostałą część czarno-białą; można również regulować zakres koloru do usunięcia w 5-stopniowej skali,
- aparat dziecinny – możliwość trzystopniowej regulacji poziomu cieni (oraz ich wyłączenia), rozmycia oraz ustawienia przełamania odcienia dla kolorów czerwonego, zielonego, niebieskiego lub żółtego,
- retro – ustawienia tonowania na 7-stopniowej skali B-A (niebieski-bursztynowy) oraz 4 ustawienia dotyczące ramki: wyłączona, wąska, średnia, gruba,
- wysoki kontrast – 5-stopniowa regulacja kontrastu,
- cieniowanie – wybór jednego spośród 4 kształtów cienia (prostokątny poziomy i pionowy, kolisty, zaokrąglony prostokąt) oraz regulacja jego intensywności w skali od −3 do +3,
- odwróć kolor – tworzy negatyw obrazu,
- kolor – tworzy obraz o zabarwieniu w wybranym kolorze: czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski, zielony, żółty; umożliwia również 3-stopniową kontrolę intensywności zabarwienia.
Zdjęcia HDR
Funkcję wykonywania zdjęć o rozszerzonej rozpiętości tonalnej odnajdziemy w menu fotografowania. Do wyboru mamy następujące opcje: HDR Auto, HDR 1, HDR 2 i HDR 3, które różnią się sposobem obróbki obrazu. Ponadto, możemy aktywować funkcję automatycznego wyrównania obrazu (przydatną gdy nie fotografujemy ze statywu) oraz ustalić krok ekspozycji, z jakim wykonywane będą zdjęcia (±1 EV, ±2 EV, ±3 EV). Obraz wynikowy jest składany przez aparat w pełni automatycznie. Oprócz rejestracji HDR-ów, większą rozpiętość tonalną na zdjęciach możemy uzyskać wykorzystując dwie dodatkowe funkcje: kompensację prześwietleń oraz cieni. Pierwsza posiada opcje: Auto, ON oraz OFF, natomiast druga: Auto, stopień 1, stopień 2 i stopień 3 oraz OFF. Przykładowe zdjęcia prezentujemy poniżej:
Wielokrotna ekspozycja
Wielokrotna ekspozycja w Pentaksie K-500 to złożenie jednego zdjęcia z maksymalnie 9 ujęć. Dostępna jest także opcja automatycznego dostosowania ekspozycji. Efekt połączenia trzech zdjęć prezentujemy poniżej.
Automatyczne dostosowywanie ekspozycji wyłączone |
|
Automatyczne dostosowywanie ekspozycji włączone |
|
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
Z góry dziękujemy za zrozumienie.
Kliknij tutaj aby zamknąć to okno.
Komunikat nie wyświetli się więcej podczas tej sesji (wymagana obsługa cookies).